Skip to main content
Terve!

Olen muuttamassa uuteen asuntoon ja sinne pitäisi saada laajakaista. Olen ajatellut 24/1 nopeuksista yhteyttä. Asiakaspalveluun soittaessani sain selville, että jos tämän yhteyden teiltä ottaisi niin se toimisi kilpailijan verkossa. Olen myös lukenut täältä, että ihmisillä on ollut aika paljon ongelmaa tämän nopeusluokan laajakaistan kanssa. Nopeus on ollut alhainen vaikka se on periaatteessa täyttänyt ehdot.

Nyt haluaisinkin tietää pitäisikö tuon yhteyden toimia moitteettomasti, vaikka te joutuisitte sen SSP:n verkosta minulle "toimittamaan"? SSP:ltä tiedustelin, että taloon johon olen muuttamassa olisi mahdollista toimittaa keskimäärin n. 17,5 megaa.

Haluaisin tietää myös mahdolliset irtisanomisehdot, jos solmii 24kk kampanja sopimuksen. Ja sen irtisanoo ennen 24kk täyteen tuloa.
ADSL-liittymät käyttävät siirtotienä aina sen puhelinoperaattorin verkkoa, joka toimii paikallisena lankapuhelinoperaattorina. Tämä pätee jokaisella paikkakunnalla ja ADSL-operaattorilla.

Soneran ADSL-keskittimellä 24/1M - nopeusluokkaisen liittymän käyttämä liitäntäportti on konfiguroitu käyttämään maksimissaan nopeuksia 24/1 Mbit/s, mutta koska puhelinverkon kaapelointi vaimentaa aina signaalia, ei voida koskaan varmasti luvata että yhteys toimisi nopeudella 24/1 Mbit/s. Puhelinverkon laatu pitkälti ratkaisee mikä on 24/1M - liittymän maksiminopeus. Jokainen liittymä on yksilöllinen, koska kaapelointi kokonaisuudessaan on jokaiselle ADSL-liittymälle omansa.

ADSL-palvelukuvauksen mukaan yhteyden nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta pääsääntöisesti vähintään kolmasosa tästä nopeudesta. Esimerkiksi kertomasi 17,5 Mbit/s nopeus on kohtuullisen hyvä arvo ADSL-yhteyden datasiirron nopeudeksi.

Kiinteän verkon laajakaistaliittymien määräaikaisia sopimuksia harvemmin puretaan muusta syystä kuin että asiakas muuttaa eikä liittymä ole siirrettävissä uuteen osoitteeseen. Jokainen määräaikaisen sopimuksen purkupyyntö käsitellään tapauskohtaisesti. Liittymän voi avata myös toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, mutta silloin sen hinnottelu on normaalihintojen mukainen.

ADSL-palvelukuvaus kertoo määräaikaisesta sopimuksesta näin:

Sopimus voidaan tehdä määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevana. Jos sopimus on tehty määräaikaisena, on se voimassa osapuolten sopiman määräajan (jäljempänä “Sopimuskausi”), jonka aikana sopimusta ei voi irtisanoa. Sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana, ellei asiakas viimeistään kahta viikkoa tai Sonera viimeistään kuukautta ennen Sopimuskauden päättymistä ole irtisanonut sopimusta, jolloin sopimus päättyy Sopimuskauden päättyessä.

Näillä ehdoilla ei kuitenkaan rajoiteta kuluttaja-asiakkaan irtisanomisoikeutta sosiaalisen suoritusesteen johdosta. Asiakkaalla on velvollisuus näyttää toteen sosiaalisen suoritusesteen olemassaolo sekä velvollisuus toimittaa Soneralle kirjallinen selvitys irtisanomisen perusteista. Sopimuskauden päätyttyä asiakkaalla on oikeus sanoa toistaiseksi voimassa oleva Palvelusopimus irti, noudattaen Soneran yleisiä toimitusehtoja.

Sopimuskauden aikana asiakas voi nostaa liittymänsä nopeutta. Korkeamman nopeusluokan hinta määräytyy kulloinkin voimassa olevan Soneran hinnaston mukaisesti. Liittymän nopeutta ei voi laskea kesken Sopimuskauden. Sopimuskauden aikana muuttotilanteessa laajakaistan saatavuuden ulkopuolelle tai muutto sellaiselle alueelle missä hintataso on eri kuin sopimuksentekohetkellä, noudatetaan Soneran palveluiden yleisiä toimitusehtoja irtisanomisen osalta. Omistussuhteen muutos ei ole sopimuskauden aikana mahdollinen.

Palvelun sulkemisen ja sopimuksen purkamisen osalta sovelletaan Soneran palveluiden yleisiä toimitusehtoja.


T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa