Skip to main content
Edellisessä kämpässä oli 24/2 kuituADSL joka pelitti varsin kiitettävästi. Muutin kuun alussa uuteen asuntoon, johon lupailtiin sitten aspasta samaista liittymää. Pari viikkoa kesti liittymän siirrossa ja odotus palkittiin hulppealla 2M/512K nopeudella. Soitin asian tiimoilta aspaan (btw. se vianrajausautomaatti ärsyttää erittäin suuresti. Esim. työpaikalla on aika ikävä alkaa sanelemaan henkilötunnustaan ääneen ja muutenkin olisi hieman mukavampaa selittää asiansa ihmiselle, eikä odotella joka soitolla 5min jotain turhaa liirumlaarumia) ja sieltä lupailivat lähettää korjaajan säätämään jotain talon telekaappiin. Viikko taas meni ja liittymän nopeus nousi 16/1M:ään. Netti on myös muutamaan otteeseen katkeillut, toisin kuin vanhassa asunnossa, jossa yhteys pysyi ylhäällä useita kuukausia putkeen.
Ilmeisesti talon kuparit eivät siis vain pysty parempaan, mutta laajemmalle kaistalle olisi silti käyttöä. Oletan, että määräaikainen sopimus voidaan purkaa, kun Sonera ei pysty tarjoamaan sopimuksen mukaista yhteyttä (yli 33% hitaampi downstream, yli 50% hitaampi upstream), enkä näin hitaalla piuhalla jaksa kitkutella? Jos ei muuten, niin viimeistään kuluttaja-asiamiehen kautta.
Ohjeita internetliittymän nopeuskysymyksiin löydät Soneran verkkoasiakaspalvelun sivuilta, esimerkiksi artikkelissa Ethernet-yhteys hidastelee on ohjeita Laajakaista Extra (ethernet) liittymään liittyen.

Sisällysluettelosta löytyy vastaavia ohjeita myös muille Sonera laajakaistaliittymille.

Mikäli ongelma ei selviä, ja koska kyseessä liittymäkohtainen asia, sinun kannattaa ottaa asian tiimoilta yhteyttä Soneran Vikapalveluun.

Voit lähettää Vikapalveluun 'Internetliittymän Ongelmatilanne' - lomakkeen. Lomakkeen löydät Soneran Omilta Sivuilta.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Mikäli ongelma ei selviä, ja koska kyseessä liittymäkohtainen asia, sinun kannattaa ottaa asian tiimoilta yhteyttä Soneran Vikapalveluun.


Onhan sitä tullut soiteltua vikapalveluun, aspaan ja ties minne. Mitään ei vaan tapahdu.
Jos uudessa osoitteessa ei ole Laajakaista Extraa, vaan normaali ADSL-liittymä, on lähtevän datan kaista nopeusluokkansa puolesta pienempi: Laajakaista Extran nopeusluokka on 24/2 Mbit/s ja ADSL-liittymän 24/1 Mbit/s.

Suurimmissa ADSL-nopeusluokissa ei päästä aina liittymän nopeusluokan maksimiarvoihin. Vaikka yhteyden maksiminopeus on ADSL-keskittimellä konfiguroitu oikein, rajoittaa puhelinverkon laatu saavutettavaa nopeutta.

Saavutettavaan maksiminopeuteen voi myös itse vaikuttaaa. Kannattaa käyttää ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä mahdollisimman lyhyttä ja hyvälaatuista kaapelia. Jos asunnossa on useampia puhelinpistokkeita, voi niiden välillä olla eroja talon sisäisestä kaapeloinnista johtuen.

16/1 Mbit/s on kohtuullinen arvo 24/1M-liittymälle, vaikka tulevan datan nopeus maksimista jääkin. Määräaikaisen sopimuksen purkuperusteeksi tuo tuskin riittää. Palvelukuvauksen mukaan "Nopeusluokassa 24 Mbit nopeus on enintään 24/1 Mbit/s, mutta pääsääntöisesti vähintään 8/1 Mbit/s".

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa