Kokeilin huvikseni ladata isoa tiedostoa teidän suosittelemalta sivulta eli: ftp://ftp.funet.fi/dev/
Odottelin jonkin aikaa mutta nopeus ei noussut 1,3 megasta mihinkään? Teidän nopeusmittaus jutussa tulee että latausnopeus on 11.56 mbit/s ja lähtevä 0.76 mbit/s ja viive 80ms? Eli missä vika?
Yhteys siis 24/1 adsl
Sivu 1 / 1
Niin että voiko joku vastata kysymykseen? wlan:illa muuten näyttää teidän nopeusmittarilla latausnopeudeks 6-8 Megaa. Minusta tuo 12 megaa minkä minulla lataa on aika heikko tulos 24megaselta yhteydeltä eli voitteko te tehdä asialle jotain?
ADSL-modeemisi saa muodostettua yhteyden puhelinkeskuksessa sijaitsevan ADSL-keskittimen kanssa maksiminopeuksilla noin 13/1 Mbit/s. Latausnopeus saataa parantua seuraavilla toimenpiteillä:
- Kytke ADSL-modeemi toiseen puhelinpistokkeeseen. Todennäköisesti pääpistokkeesta (johon puhelinkaapeli suoraan tulee) yhteys on paras.
- Testaa onko ADSL-kaapelin vaihtamisella merkitystä. Ei jatkojohtoa ADSL-kaapeliin, vaan mahdollisimman hyvälaatuinen kuparikaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen väliin.
- Testaa toisella ADSL-modeemilla.
Kertomasi latausnopeus (12 Mbit/s) on melko hyvin linjassa sen kanssa mikä on ADSL-yhteyden kaistanleveys on tällä hetkellä. Nopeutta rajoittaa kaikki mahdollinen signaalin reitillä oleva välillä ADSL-modeemi <> ADSL-keskitin ja yllä listaamani asiat ovat sellaisia mitkä on helppo testata ja vaihtaa toisiin. Voi kuitenkin olla että vaimennus tapahtuu lankapuhelinverkossa ja kotikonsteista ei ole hyötyä, mutta testaamalla se selviää.
12/1 Mbit/s ei ole 24/1M - nopeusluokan liittymälle paras mahdollinen nopeus, mutta se on kuitenkin ADSL-palvelukuvauksen mukainen. Jos yhteys toimii tasaisesti eli se ei katko, ei viantutkintaa verkon puolelta tehdä vaikka nopeus ei yllä maksimiin asti.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
- Kytke ADSL-modeemi toiseen puhelinpistokkeeseen. Todennäköisesti pääpistokkeesta (johon puhelinkaapeli suoraan tulee) yhteys on paras.
- Testaa onko ADSL-kaapelin vaihtamisella merkitystä. Ei jatkojohtoa ADSL-kaapeliin, vaan mahdollisimman hyvälaatuinen kuparikaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen väliin.
- Testaa toisella ADSL-modeemilla.
Kertomasi latausnopeus (12 Mbit/s) on melko hyvin linjassa sen kanssa mikä on ADSL-yhteyden kaistanleveys on tällä hetkellä. Nopeutta rajoittaa kaikki mahdollinen signaalin reitillä oleva välillä ADSL-modeemi <> ADSL-keskitin ja yllä listaamani asiat ovat sellaisia mitkä on helppo testata ja vaihtaa toisiin. Voi kuitenkin olla että vaimennus tapahtuu lankapuhelinverkossa ja kotikonsteista ei ole hyötyä, mutta testaamalla se selviää.
12/1 Mbit/s ei ole 24/1M - nopeusluokan liittymälle paras mahdollinen nopeus, mutta se on kuitenkin ADSL-palvelukuvauksen mukainen. Jos yhteys toimii tasaisesti eli se ei katko, ei viantutkintaa verkon puolelta tehdä vaikka nopeus ei yllä maksimiin asti.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Täällä on viimeisen kuukauden aikana nopeus heitellyt 4-8mb välillä uppi max 0.2mb. Mihinkäköhän palvelukuvaukseen tuo mahtuu? Vikapalveluun ei puhelimella pääse läpi, vapaita aikoja ei saa verkkopalvelusta varattua? Mistäköhän vitusta tässä maksetaan?
fblade kirjoitti: Täällä on viimeisen kuukauden aikana nopeus heitellyt 4-8mb välillä uppi max 0.2mb.
Modeemisi muodostaman yhteyden kaistaleveyden puolesta maksiminopeudet ovat noin 19/1 Mbit/s eikä liikenne juurikaan virheile. ADSL-yhteys ainakin nyt näyttää hyvältä.
Oletko varma ettei nopeutta mitattaessa liittymän kautta ole muuta liikennettä?
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Nyt pelittää taas, anteeksi avautumiseni. Adsl-modeemin asetukset olivat vaan seonneet syystä tai toisesta. Tehdas asetukset palauttamalla nopeus nousi taas normaaliin 12-17mb/s lukemiin. Sapettaa silti odottaminen teknisentuen puhelimeen, tunti linjoilla ilman että pääse läpi ja että netistä ei vapaita soittoaikoja saanut varattua.
Mahtava nettiliittymä tää muuten on, kertaakaan ei oo pätkinyt ja nopeus on tätä ainuttakertaa lukuun ottamatta pysynyt aina luvattujen rajojen sisällä.
Mahtava nettiliittymä tää muuten on, kertaakaan ei oo pätkinyt ja nopeus on tätä ainuttakertaa lukuun ottamatta pysynyt aina luvattujen rajojen sisällä.
fblade: Hyvä että sait kotikonstein ongelman ratkaistua. Siinä vaiheessa kun eilen tarkistin ADSL-yhteyden tilan modeemi oli jo hyvillä arvoilla verkossa.
Ajanvarauksen kautta saa jätettyä soittopyynnön Asiakaspalvelun puolelle. Laajakaistan vikatilanteessa oikea osoite on Vikapalvelu eli 0206 90101.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Ajanvarauksen kautta saa jätettyä soittopyynnön Asiakaspalvelun puolelle. Laajakaistan vikatilanteessa oikea osoite on Vikapalvelu eli 0206 90101.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.