Skip to main content
Tervehdys,

tilasin kotiini laajakaistan nopeuden noston 1-24 megaan, kun puhelinmyynnistä tyrkytettiin ja vakuutettiin, että kyllä pelittää. Epäilin jo tuolloin, että väylän todellinen nopeus jää johonkin ihan muuhun kuin mitä luvataan. Mikä on nopeus, joka voidaan saavuttaa omakotitalossa, jossa laajakaista tulee vanhaa perinteistä puhelinlinjaa pitkin. Ilmalinja ja piuhat käytännössä nuo onnettoman ohuet millin paksuiset kuparilangat, joita perinteisessä lankapuhelinlinjassa käytettiin.

Miten pitäisi toimia, jotta talon syöttöpiuha saataisiin uusittua, runkoverkon alueellani omistaa Sonera?

T. RH
Käytännössä adsl-tekniikalla voidaan saavuttaa 24M nopeus hyvinkin myös perinteistä puhelinlankaa pitkin. Toki nopeuteen vaikuttaa moni asia, kuten linjan kunto ja pituus.

Puhelinlinjaa ei yleisesti ottaen uusita muuta kuin siinä tapauksessa että se on huonokuntoista ja aiheuttaa laajakaistaliittymissä hidastelua tai pätkimistä, koska normaalitilanteessa nekin kuitenkin mahdollistavat täydet nopeudet adsl-liittymissämme.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Tervehdys,

ja kiitos nopeasta vastauksestasi. Mittasin tuon linjan nopeuden Soneran omalla mittarilla;

latausnopeus 11.17 Mb / lähetysnopeus 0.61 Mb, viive 42 ms. Ei oikein kuullosta siltä kuin pitäisi. Mitä voidaan tehdä asialle?

T. RH
Jos yhteys hidastelee, kannattaa käydä läpi Ohjeet ja Vinkit -sivultamme löytyvät ohjeet. Jos ohjeissa mainituista toimenpiteistä ei ole apua, liittymästä voi jättää vikailmoituksen Sonera Vikapalvelun numeroon 020 690101 (mpm/pvm) tai Omien Sivujen lomakkeen kautta.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Tervehdys,

olen tarkistanut ohjeissa mainitut asiat; modeemimme on A-linkin RR24AP. Kun tarkistin modeemin ja muutin ohjeen mukaan setupissa modulaatiotyypin ohjeen mukaiseksi ADSL2 / ADSL2plus niin laajakaistan väylänopeus putosi testissä 6 megaan. (alkuperäinen asetus, jolla tuloksena oli 11,17 megaa oli MMODE.

Omakotitalossamme puhelinjohto tulee talon seinässä olevaan vanhaan kytkentärasiaan, kytkentärasiasta johto kulkee ullakon sisälle, jossa on yksi johtoliitin. Johto tulee ullakolta sisätiloihin päätyen työhuoneeseen/modeemiin. Kytkentärasiasta eteenpäin puhelinpiuhaa on siis kaikenkaikkiaan n. 10 metriä. Meillä ei ole käytössä lankapuhelimia. Modeemin ja tietokoneen välinen johto on standardi 1,5 m. johto.

Tätä johtoasiaa kysyin jo kun puhelinmyyjänne väylänopeuden nostoa kauppasi, myyjä sanoi, ettei ole ongelma... Tässähän yksi ratkaisu olisi puolittaa tuo ylimääräinen 2 euron maksu, kun tuo luvattu väylänopeuskin on vajaa puolet luvatusta..

Pitäisikö tästä tehdä vikailmoitus ja jos niin mitä asialle olisi mahdollisesti tehtävissä. Järkevillä toimenpiteillä ei puhelinpiuhaa oikein saa lyhyemmäksi.

T. RH
Jos mahdollista, kannattaa testata nopeutta myös toisella modeemilla.

Mikäli ongelmaan ei löydy ratkaisua, voit ottaa asian tiimoilta yhteyttä Soneran Vikapalveluun, jolloin liittymäkohtaista ongelmaa voidaan tutkia. Yhteyden vikapalveluumme voit ottaa joko puhelimitse 0206 90101 (mpm/pvm) tai lähettämällä Soneran Omien Sivujen kautta Laajakaistaliittymän Vikailmoituksen.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
hamris7 kirjoitti:
Tervehdys,

olen tarkistanut ohjeissa mainitut asiat; modeemimme on A-linkin RR24AP. Kun tarkistin modeemin ja muutin ohjeen mukaan setupissa modulaatiotyypin ohjeen mukaiseksi ADSL2 / ADSL2plus niin laajakaistan väylänopeus putosi testissä 6 megaan. (alkuperäinen asetus, jolla tuloksena oli 11,17 megaa oli MMODE.

Omakotitalossamme puhelinjohto tulee talon seinässä olevaan vanhaan kytkentärasiaan, kytkentärasiasta johto kulkee ullakon sisälle, jossa on yksi johtoliitin. Johto tulee ullakolta sisätiloihin päätyen työhuoneeseen/modeemiin. Kytkentärasiasta eteenpäin puhelinpiuhaa on siis kaikenkaikkiaan n. 10 metriä. Meillä ei ole käytössä lankapuhelimia. Modeemin ja tietokoneen välinen johto on standardi 1,5 m. johto.

Tätä johtoasiaa kysyin jo kun puhelinmyyjänne väylänopeuden nostoa kauppasi, myyjä sanoi, ettei ole ongelma... Tässähän yksi ratkaisu olisi puolittaa tuo ylimääräinen 2 euron maksu, kun tuo luvattu väylänopeuskin on vajaa puolet luvatusta..

Pitäisikö tästä tehdä vikailmoitus ja jos niin mitä asialle olisi mahdollisesti tehtävissä. Järkevillä toimenpiteillä ei puhelinpiuhaa oikein saa lyhyemmäksi.

T. RH



ei tuosta vika ilmoituksesta ole mitään hyötyä. mä olen tehnyt niitä 5 ja aina vaan sama laulu, että missään ei ole mitään vikaa. mulla toimi tää 8/1 ensin jopa 6megasena ja sitten on vaan hidastunu...
Vituttaa kirjoitti:
ei tuosta vika ilmoituksesta ole mitään hyötyä. mä olen tehnyt niitä 5 ja aina vaan sama laulu, että missään ei ole mitään vikaa. mulla toimi tää 8/1 ensin jopa 6megasena ja sitten on vaan hidastunu...


Vikailmoituksesta on se hyöty, että jos vika on Soneran verkossa niin se korjataan. Yksittäisen laajakaistaliittymän vika ei tule Soneran tietoon ellei liittymän käyttäjä siitä ilmoita.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa