Skip to main content
Hei,
nettiyhteydemme nopeutta nostettiin toissapäivänä 2M/512-yhteydestä 24M/1M-yhteyteen. Koska vanha modeemini ei ADSL2+:sta mitään ymmärtänyt, kävin ostamassa uuden, Zyxelin P660H-D1:n.

Sellainen ongelma kuitenkin tuli vastaan, että modeemi ei saa muodostettua toimivaa yhteyttä ADSL2+-moodissa. ADSL2-moodissa homma toimii, mutta nopeus jää tällöin halutusta aika merkittävästi.

Tässä dataa ADSL2-puolelta, jolloin yhteys toimii:

DSL Mode: ADSL2 Mode
noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 19 db
attenuation upstream: 32 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 25 db

ADSL2+-moodissa modeemin DSL-valo välkkyy hetkisen, saa käteltyä yhteyden joka aukeaa noin 12-14M nopeudella, mutta noin parin sekunnin yrityksen jälkeen se tipahtaa linjoilta.

DSL Mode: ADSL2+ Mode
noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 32 db
noise margin downstream: -8 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 26 db

Olettaisin, että ongelma on downstreamin noise marginissa, mutta voiko asialle tehdä mitään? Modeemi on siltaavassa tilassa, VPI/VCI: 0/33, NAT, palomuuri ja DHCP-serveri poissa käytöstä ja firmware on uusin V3.40(AGD.4) | 12/11/2009.
Modeemi vaihdettu, ongelma pysyy. Seurasin nyt vähän pidempään lokeja ADSL2+-moodissa, muut arvot pysyvät vakiona mutta noise margin downstream heiluu 6db ja -8db välillä, jonka jälkeen modeemi tipahtaa linjoilta. Hetkisen päästä yhdistää uudelleen ja sama toistuu.
Toisessa huoneessa olevasta pistokkeesta sai hieman paremman signaalin, mutta sekään ei tarjoa tarpeeksi stabiilia yhteyttä. Parhaimmillaan noin tunnin pysyi ylhäällä, jonka jälkeen pätkiminen jatkui.
Ongelma ADSL 2+ yhteydellä vaikuttaa olevan sama kahdella eri eri modeemilla - ja ilmeisesti myös kaapelilla - testattuna, joten tee liittymästä vikailmoitus. Tämän tyyppinen vika kannattaa ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska siihen voit kirjoittaa miten vika ilmenee ja miten sitä on testattu. Tärkeimmät mainittavat asiat ovat ne että ADSL 2+ yhteys ei pysy päällä ja että sitä on testattu kahdella eri modeemilla.

Lomake menee Vikapalvelun käsittelyn ja sieltä soitetaan sinulle jos on on tarpeen. Uuden 24/1M-yhteyden vika pääsee joka tapauksessa Vikapalvelun kautta korjaukseen.

Vastaa