Tervehdys.
Elikkäs minulla on tuo 24m laajakaistayhteys.
Speedtestillä nopeudeksi saan maksimissaan 11m. Lähetysnopeus on ihan hyvä (0.85).
Ongelmaa on koitettu ratkoa soneran asentajan kanssa jo pitkään eikä vikaa tunnu löytyvän.
Asentajan testeri näyttää että taloon tulee 16m. Keskukselta mitattuna 18m. matkaa keskukselle 1.5km.
On koitettu monia eri ratkaisuja.
Modeemina on telewel 501.
Asentaja toi mukanaan uuden modeemin telewel 510 ja sillä tuli soneran testin mukaan parhaimmillaan 16m mutta lähetys oli vain 0.5m. Tuo telewellin 501 modeemi on ostettu sonera pisteeltä käytettynä, mutta toimivana. toisessa 24/1 taloudessa testattuna 501 modeemi toimii kyllä noin 16m nopeudella.
Miten tätä ongelmaa aletaan nyt ratkomaan?
Kiitos!.
Sivu 1 / 1
Tuo lähtevä 0.85M tuntuu olevan aikalailla se maksimi lähellä keskitintäkin. Eli noin 15% hävikki hyväksyttävissä? Siis keskittimen vieressä pitäisi löytyä teoriassa latausnopeutta 24M-15% eli noin 20M
Tältäkin sivulta löytyvän tiedon mukaan ADSL 2+ tekniikalla
(http://www.kuuskaista.com/knopit/knoppi01_03.pdf)
yhteys teoriassa toimii kenties nopeudella 17,5M-15% eli noin 15M. Jotain jää aina puuttumaan, näin tilanne itselläkin 600m johdon takana.. Toteutuva nopeus 16-17/0.85M vaikka teoria antaisi noin 20M
Ja toimitusehdot lupaavat vain 8M varmasti toteutuvan kellon ympäri.
Parempaa voi toivoa mutta voi olla vain toivetta kun matkakin on tuo 1,5km. 2,5km taitaa olla raja 24M myynnille eli sinne asti pitäisi toteutua se väh.8M latausnopeus.
Mutta yrittävää ei laiteta..
Kuitua odotellen
Tältäkin sivulta löytyvän tiedon mukaan ADSL 2+ tekniikalla
(http://www.kuuskaista.com/knopit/knoppi01_03.pdf)
yhteys teoriassa toimii kenties nopeudella 17,5M-15% eli noin 15M. Jotain jää aina puuttumaan, näin tilanne itselläkin 600m johdon takana.. Toteutuva nopeus 16-17/0.85M vaikka teoria antaisi noin 20M
Ja toimitusehdot lupaavat vain 8M varmasti toteutuvan kellon ympäri.
Parempaa voi toivoa mutta voi olla vain toivetta kun matkakin on tuo 1,5km. 2,5km taitaa olla raja 24M myynnille eli sinne asti pitäisi toteutua se väh.8M latausnopeus.
Mutta yrittävää ei laiteta..
Kuitua odotellen
Minunko siis pitäisi maksaa 24m laajakaistan hintaa vaikka nopeus tänne on vain max 13m?
Ollilei: ADSL-liittymäsi todellisen siirtonopeuden tutkinta on ollut Verkonhallinnan ja asentajan tutkittavana, mutta mitään varsinaista vikaa siitä ei löytynyt. Liittymälle tehtiin tiettyjä toimenpiteitä, mutta nopeudet jäivät silti alle nopeusluokan maksimiarvojen, mutta ovat kuitenkin ADSL-palvelukuvauksen mukaiset.
ADSL-liittymän 24/1M - nopeusluokassa on pienempiä nopeusluokkia todennäköisempaa että yhteyden todellinen siirtonopeus jää nimellisarvoja alemmaksi, koska puhelinlinjan aiheuttama vaimennus näkyy suoraan maksiminopeuksissa. Pienemmillä nopeusluokilla signaalille jää "pelivaraa" enemmän kuin kaistanleveyttä maksimaalisesti hyödyntävällä 24M - yhteydellä.
Jos sinulla on mahdollisuus testata toisenlaisella ADSL-modeemilla, voivat nopeudet muuttua jonkin verran. Näinhän oli asentajan testatessa yhteyttä. Jos saisit esimerkiksi lainattua toisen merkkisen modeemin, saattaa se antaa paremmat (tai huonommat) nopeudet. Tämä selviää vain testaamalla käyttöpaikassa.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
ADSL-liittymän 24/1M - nopeusluokassa on pienempiä nopeusluokkia todennäköisempaa että yhteyden todellinen siirtonopeus jää nimellisarvoja alemmaksi, koska puhelinlinjan aiheuttama vaimennus näkyy suoraan maksiminopeuksissa. Pienemmillä nopeusluokilla signaalille jää "pelivaraa" enemmän kuin kaistanleveyttä maksimaalisesti hyödyntävällä 24M - yhteydellä.
Jos sinulla on mahdollisuus testata toisenlaisella ADSL-modeemilla, voivat nopeudet muuttua jonkin verran. Näinhän oli asentajan testatessa yhteyttä. Jos saisit esimerkiksi lainattua toisen merkkisen modeemin, saattaa se antaa paremmat (tai huonommat) nopeudet. Tämä selviää vain testaamalla käyttöpaikassa.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Moi,
minullakin on Soneran 24/1 (Turussa), mutta ei sen nopeus juuri ole muuttunut ainakaan paremmaksi entisestä joka oli 2/0.5. Tänäänkin latausnopeus on Soneran nopeustestimittarilla mitaten ollut jossain 0.5 M:n kieppeillä jos olen jaksanut sen mittarin odottaa loppuun mittaavan. On kyllä ollut päiviä jolloin yhtäkkiä on tullut 16 M. Nopeus vaihtelee pitkähköissä jaksoissa (voi olla vuorokausikaupalla hyvää, sitten taas pitkään hidasta, mutta mitään yhteyttä esimerkiksi työpäiviin tai pitkiin pyhiin ei tunnu olevan). Lähetysnopeus on yleensä vähän lähempänä luvattua yhtä megaa. Olen ostanut kaksi uutta modeemia (Telewellin jälkeen SMC ja sitten TP-Link) kun Sonerasta kerrottiin että vika on yleensä modeemissa. Sitten asennettiin uudet puhelinjohdot. Mitään vaikutusta näillä toimenpiteillä ei ole ollut. Keskukseen on parisataa metriä. Ilmeisesti yli puolen megan laajakaistayhteys on kallis mutta huono vitsi. Onkohan tällainen ongelma korjattavissa? (onko esimerkiksi operaattorin vaihtamisesta kokemuksia?)
minullakin on Soneran 24/1 (Turussa), mutta ei sen nopeus juuri ole muuttunut ainakaan paremmaksi entisestä joka oli 2/0.5. Tänäänkin latausnopeus on Soneran nopeustestimittarilla mitaten ollut jossain 0.5 M:n kieppeillä jos olen jaksanut sen mittarin odottaa loppuun mittaavan. On kyllä ollut päiviä jolloin yhtäkkiä on tullut 16 M. Nopeus vaihtelee pitkähköissä jaksoissa (voi olla vuorokausikaupalla hyvää, sitten taas pitkään hidasta, mutta mitään yhteyttä esimerkiksi työpäiviin tai pitkiin pyhiin ei tunnu olevan). Lähetysnopeus on yleensä vähän lähempänä luvattua yhtä megaa. Olen ostanut kaksi uutta modeemia (Telewellin jälkeen SMC ja sitten TP-Link) kun Sonerasta kerrottiin että vika on yleensä modeemissa. Sitten asennettiin uudet puhelinjohdot. Mitään vaikutusta näillä toimenpiteillä ei ole ollut. Keskukseen on parisataa metriä. Ilmeisesti yli puolen megan laajakaistayhteys on kallis mutta huono vitsi. Onkohan tällainen ongelma korjattavissa? (onko esimerkiksi operaattorin vaihtamisesta kokemuksia?)
esatyy: Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin, voin sen perusteella tarkistaa ADSL-liittymäsi tilan ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Nopeustesti antaa omalle 24/1M liittymälle nopeudeksi 12,76M. Millainen nopeus kulkee ns. normaalin rajoissa? Olo tuntuu kieltämättä huijatulta kun ilmoitetusta nopeudesta jäädään lähes puoleen...
hulkki: Nopeustestin nopeus jää yhteyden maksiminpeudesta, 24/1M, mutta nopeus on kuitenkin ADSL-liittymän palvelukuvauksen mukaisissa rajoissa. Palvelukuvauksen mukaan liittymän vähittäisnopeuden tulee olla pääsääntöisesti vähintään kolmasosa liittymän maksiminopeudesta.
Yhteyden saavuttamaan nopeuteen voi vaikuttaa, esimerkiksi pitkä puhelinjohto modeemisi ja puhelinpistorasian välillä tai ylimääräinen jatkojohto. Nopeutta voi siis pystyä parantamaan asiakkaan oman laiteympäristön puolella eri keinoilla. Tässä ohjeessamme on käyty läpi eri neuvoja, joilla yhteyden nopeutta voi koittaa parantaa. Kannattaa käydä läpi ohjeen neuvot.
Jos nopeus ei parane ohjeen toimenpiteillä, sinun on mahdollista olla yhteydessä asiasta vikapalveluumme, jolloin pystytään tutkimaan, onko nopeutta mahdollista parantaa liittymässäsi verkkomme puolelta. Voit olla vikapalveluun yhteydessä 0206 90101 (mpm/pvm) numeron tai vikailmoituslomakkeen kautta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Yhteyden saavuttamaan nopeuteen voi vaikuttaa, esimerkiksi pitkä puhelinjohto modeemisi ja puhelinpistorasian välillä tai ylimääräinen jatkojohto. Nopeutta voi siis pystyä parantamaan asiakkaan oman laiteympäristön puolella eri keinoilla. Tässä ohjeessamme on käyty läpi eri neuvoja, joilla yhteyden nopeutta voi koittaa parantaa. Kannattaa käydä läpi ohjeen neuvot.
Jos nopeus ei parane ohjeen toimenpiteillä, sinun on mahdollista olla yhteydessä asiasta vikapalveluumme, jolloin pystytään tutkimaan, onko nopeutta mahdollista parantaa liittymässäsi verkkomme puolelta. Voit olla vikapalveluun yhteydessä 0206 90101 (mpm/pvm) numeron tai vikailmoituslomakkeen kautta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tiedustelisin myös tästä samasta asiasta.
Tällä hetkellä perheellä on 24M/1M, mutta käytännössä seinästä tulee korkeintaan 11M, kellonajasta riippumatta. Olen tietoinen, että teknisesti ottaen palvelukuvaus antaa melko runsaasti pelivaraa teoreettisen maksiminopeuden ja todellisen nopeuden välillä, mutta aika törkeäähän tämä on, kun tulee maksettua turhasta. Oman koneen ja seinän välissä on aika lyhyet piuhat, modeemikin on Soneralta mukaan pykätty (tosin alkuperäinen nopeus oli 8M, mutta asiakaspalvelu vakuutti, että toimii myös uudella nopeudella) ja talokin on alle 50 vuotta vanha eivätkä kuparit seinässä vielä iske kipinää. Vika on siis palveluntarjoajassa tai tuotteessa.
Tähänhän on tulossa käsittääkseni muutos, Viestintävirasto ei juurikaan arvosta sitä, että myydään hieman hämäämällä tuote, joka ei sitten vastaakaan odotuksia. Vähän sama kun maitopurkeissa lukisi "Teoreettinen maksimitilavuus 1l!!!" ja sitten sisällä olisi ihan mitä tahansa kolmesta desistä puoleen litraan, eikä yhdessäkään purkissa sitä litraa. Tai että automainoksessa sanottaisiin teoreettisen maksiminopeuden olevan 300km/h, mutta jätettäisiin mainitsematta, että ko. nopeus saavutetaan ainoastaan silloin, kun auto on lentokoneen lastiruumassa tai putoamassa kallionkielekkeeltä. Tätähän se on laajakaistojen kohdalla.
Miten on, saako perheen laajakaistan nopeutta nostettua vastaamaan edes suurin piirtein myyntimiehen lupaamaa, saako hinnan vastaamaan todellista nopeutta vai lähdetäänkö ratkaisemaan ongelmaa sillä tavalla, että selvitän, miten kaupan saa purettua, koska tuote ei vastaa odotuksiamme? Kilpailijoilta varmasti löytyy tuotteita, joiden palvelukuvaus vastaa todellista ja koska nopeus jää alle puoleen "luvatusta", olen melko varma, että pystyn määräaikaisenkin sopimuksen purkamaan lakituvassa.
Periaatteessahan tuo 11M riittää, käyttökatkoksia ei ole ollut, yleisesti ottaen on toiminut hyvin, mutta ihan periaatteen vuoksi toivoisin joko saavani tilaamani tuotteen tai maksavani ainoastaan siitä, mitä todellisuudessa pääsen käyttämään.
Tällä hetkellä perheellä on 24M/1M, mutta käytännössä seinästä tulee korkeintaan 11M, kellonajasta riippumatta. Olen tietoinen, että teknisesti ottaen palvelukuvaus antaa melko runsaasti pelivaraa teoreettisen maksiminopeuden ja todellisen nopeuden välillä, mutta aika törkeäähän tämä on, kun tulee maksettua turhasta. Oman koneen ja seinän välissä on aika lyhyet piuhat, modeemikin on Soneralta mukaan pykätty (tosin alkuperäinen nopeus oli 8M, mutta asiakaspalvelu vakuutti, että toimii myös uudella nopeudella) ja talokin on alle 50 vuotta vanha eivätkä kuparit seinässä vielä iske kipinää. Vika on siis palveluntarjoajassa tai tuotteessa.
Tähänhän on tulossa käsittääkseni muutos, Viestintävirasto ei juurikaan arvosta sitä, että myydään hieman hämäämällä tuote, joka ei sitten vastaakaan odotuksia. Vähän sama kun maitopurkeissa lukisi "Teoreettinen maksimitilavuus 1l!!!" ja sitten sisällä olisi ihan mitä tahansa kolmesta desistä puoleen litraan, eikä yhdessäkään purkissa sitä litraa. Tai että automainoksessa sanottaisiin teoreettisen maksiminopeuden olevan 300km/h, mutta jätettäisiin mainitsematta, että ko. nopeus saavutetaan ainoastaan silloin, kun auto on lentokoneen lastiruumassa tai putoamassa kallionkielekkeeltä. Tätähän se on laajakaistojen kohdalla.
Miten on, saako perheen laajakaistan nopeutta nostettua vastaamaan edes suurin piirtein myyntimiehen lupaamaa, saako hinnan vastaamaan todellista nopeutta vai lähdetäänkö ratkaisemaan ongelmaa sillä tavalla, että selvitän, miten kaupan saa purettua, koska tuote ei vastaa odotuksiamme? Kilpailijoilta varmasti löytyy tuotteita, joiden palvelukuvaus vastaa todellista ja koska nopeus jää alle puoleen "luvatusta", olen melko varma, että pystyn määräaikaisenkin sopimuksen purkamaan lakituvassa.
Periaatteessahan tuo 11M riittää, käyttökatkoksia ei ole ollut, yleisesti ottaen on toiminut hyvin, mutta ihan periaatteen vuoksi toivoisin joko saavani tilaamani tuotteen tai maksavani ainoastaan siitä, mitä todellisuudessa pääsen käyttämään.
thinsilver: Jos liittymän maksiminopeus on koko ajan ollut 11 Mbit/s tasolla ja yhteys ei katko, on todennäköistä että signaalin siirtotie välillä ADSL-modeemi ja ADSL-keskitin (puhelinkeskuksessa) vaimentaa signaalia niin paljon ettei käytössä olevalla modeemilla tuota parempaa kaistanleveyttä saa. Jos taas maksiminopeus on jossain vaihessa selkeästi tippunut, on mahdollista että puhelinlinjalla on jossain kohti vikaa.
Laajakaistan nopeusluokat määritetään sen mukaan mille maksiminopeuksille liittymä on rajattu Soneran verkkolaitteilla (esimerkiksi ADSL-keskittimellä). ADSL-nopeusluokan 24/1M kohdalla lopullisia tietokoneelle asti tulevia nopeuksia voi vähentää kaikki liikenteen reitillä oleva tekniikka eli ADSL-modeemi, kaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen välissä, talon puhelinkaapelointi ja puhelinverkko talon ja keskuksen välissä. Jokaiselle ADSL-liittymälle tämä kokonaisuus on yksilöllinen.
Hyvin ja tasaisesti 11 Mbit/s nopeudella toimivaa ADSL-yhteyttä tuskin lähdetään fyysisen verkon puolelta korjaamaan, koska välttämättä yhteydessä ei ole mitään vikaa. Toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla saattaa muodostua parempi maksiminopeus, mutta se selviää vain testaamalla.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Laajakaistan nopeusluokat määritetään sen mukaan mille maksiminopeuksille liittymä on rajattu Soneran verkkolaitteilla (esimerkiksi ADSL-keskittimellä). ADSL-nopeusluokan 24/1M kohdalla lopullisia tietokoneelle asti tulevia nopeuksia voi vähentää kaikki liikenteen reitillä oleva tekniikka eli ADSL-modeemi, kaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen välissä, talon puhelinkaapelointi ja puhelinverkko talon ja keskuksen välissä. Jokaiselle ADSL-liittymälle tämä kokonaisuus on yksilöllinen.
Hyvin ja tasaisesti 11 Mbit/s nopeudella toimivaa ADSL-yhteyttä tuskin lähdetään fyysisen verkon puolelta korjaamaan, koska välttämättä yhteydessä ei ole mitään vikaa. Toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla saattaa muodostua parempi maksiminopeus, mutta se selviää vain testaamalla.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.