Skip to main content
Nettiyhteyteni on 24 megainen, mutta ei ole ikinä antanut yli 12m ja latausnopeus on ollut max 1,3mbit/s.
Modeemini on telewell ea-501 ja ohjeissa sanotaan maksimi nopeudeksi 24m.
Usko on jo mennyt siihen, että nopeus jotenkin tuosta nousisi. Vikapalveluun ajattelin ilmoittaa, mutta "turha" asentajakäynti maksaa yli 80e ja en haluaisi turhasta maksaa.
Mitä minä voin itse tehdä ennen kuin saan asentajan käymään ilmaiseksi?
Kannattaisiko modeemi ajaa tehdasasetuksille ja firmware päivittää?
Koneen ja modeemin välillä in kyllä n. 5 metrin jatkojohto, mutta nopeus on sama ilmankin sitä.
Kyseisessä liittymätyypissä ja nopeudessa nopeuden vaihteluväli saattaa olla suurikin, mutta sen tulee olla vähintään kolmasosa maksimista. Teoreettinen maksinopeus yhteydelle on todellakin tuo 24Mbit, mutta perinteistä puhelinverkkoa käytettäessä maksiminopeuteen pääseminen on harvinaista.

Liittymän nopeuteen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. käytettävän puhelinverkon laatu ja etäisyys ADSL-keskittimestä joka 24Mbit yhteydessä voi olla maksimissaan 2km. Useimmiten signaali vaimenee siis keskittimen ja modeemin välisellä matkalla niin paljon, että toteutuva nopeus on jotain 8Mbit-24Mbit välillä.

Käyttämäsi ADSL-modeemi on ADSL2/2+ yhteensopiva joka on kyseiselle nopeusluokalle vaatimuksena. Modeemin ohjelmiston päivittäminen ei välttämättä paranna yhteytesi nopeutta. Voit toki kokeilla yhteydessä myös jotakin toista ADSL2/2+ tuella varustettua modeemia ja katsoa paraneeko latausnopeus. Jatkojohtojen käyttämistä kannattaa yrittää välttää jos vain mahdollista.

Kertomasi nopeudet ovat siis palvelukuvauksen puitteissa normaalit.
Liittymä on ollut käytössä tammikuusta ja sen nopeus ei ole kertaakaan mennyt yli tuon 12m. Siinä on kuin jokin seinä edessä. Kaikki vastaukset joita olen saanut soneralta on ollut tähän mennessä hyödyttömiä.
Paikallinen puhelinoperaattorikin sanoi, että yhteydessä on jotain vikaa.
Yhteyttä on kokeiltu kolmella eri tietokoneella sekä ilman jatkojohtoa, mutta ei vaikutusta. Toisella modeemilla ei ole vielä kokeiltu, mutta tämäkin on adsl+2.
Liittymäsi nopeusluokka verkossa on 24/1M eli sitä ei Soneran puolesta ole rajoitettu alemmaksi.

Modeemisi on tällä hetkellä muodostanut ADSL-yhteyden kaistanleveydellä, jolla teoriassa saa maksimissaan 12572/975 kbit/s nopeudet. Voi olla että toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla (ilman jatkojohtoa) nopeus olisi parempi, mutta sitä ei voi testaamatta tietää.
Tapio kirjoitti:
Liittymäsi nopeusluokka verkossa on 24/1M eli sitä ei Soneran puolesta ole rajoitettu alemmaksi.

Modeemisi on tällä hetkellä muodostanut ADSL-yhteyden kaistanleveydellä, jolla teoriassa saa maksimissaan 12572/975 kbit/s nopeudet. Voi olla että toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla (ilman jatkojohtoa) nopeus olisi parempi, mutta sitä ei voi testaamatta tietää.


Pitääpäs kokeilla. Jos netti tämän jälkeenkään ei toimi kunnolla niin joudunko maksamaan asentaja käynnistä?
Grabacr kirjoitti:
Pitääpäs kokeilla. Jos netti tämän jälkeenkään ei toimi kunnolla niin joudunko maksamaan asentaja käynnistä?


Jos yhteys toimii 12 Mbit/s nopeudella katkomatta ja teet liittymästä vikailmoituksen, en usko että vikailmoitus menee asentajalle asti. Hyvin toimiva mutta maksiminopeutta hitaampi 24M ADSL-yhteys ei välttämättä ole asentajan korjattavissa, sillä ainoa korjaus asiaan olisi luultavasti lankapuhelinverkon kaapeloinnin uusiminen.

En kuitenkaan tiedä enkä voi luvata mitä korjaustoimenpiteitä tehdään, jos teet laajakaistaliittymästäsi vikailmoituksen.

Turhan asentajakäynnin maksu asiakkaalle on 99 euroa. Asentajan käynnistä turhan tekee se, jos liittymän käyttäjä tekee yhteydestä Soneralle vikailmoituksen, vikailmoitus johtaa asentajan käyntiin asiakkaan luona ja vika jää asiakkaan omiin laitteisiin tai kaapeleihin. Jos vika jää Soneran vastuulla olevaan verkkoon tai vian aiheuttajaa ei löydy, ei asentajakäynnin maksua peritä.
Täällä 24mt valokuitu ja nopeus on välillä aivan toivoton!
Usein vain vähän päälle 1mt! :(
Maksimissaankin vain 8-9mt

Modeemi Telewell EA510/asdl
Miten soneran 18kk sopimuksen voi purkaa. Otin anviaan yhteyttä ja he takasivat vähintään 17m toimivuuden 24m yhteydellä. Tämä soneran yhteyskin piti olla sopimuksen mukaan 39€, mutta kokoajan se on silti 50€ maksanut. Tämän perusteella mitään sopimusta ei siis olekaan. Joten byebye sonera.
Grabacr kirjoitti:
Miten soneran 18kk sopimuksen voi purkaa. Otin anviaan yhteyttä ja he takasivat vähintään 17m toimivuuden 24m yhteydellä. Tämä soneran yhteyskin piti olla sopimuksen mukaan 39€, mutta kokoajan se on silti 50€ maksanut. Tämän perusteella mitään sopimusta ei siis olekaan. Joten byebye sonera.


Huh! Miten tuollainen tähtitieteellinen maksu!? Tarkista hinnat täältä
http://www.sonera.fi/laajakaista/laajak ... 6317350110
Grabacr: Nopeuden osalta asiaasi olikin jo vastattu aikaisemmassa viestissä joten tässä vielä vastaus jatkokysymykseesi.

Näyttäisi siltä, että määräaikaisuus liittymäsopimuksestasi on päättynyt marraskuussa 2009. Kyseinen sopimus on pitänyt sisällään edun, jolla on saanut käyttää korkeampaa nopeutta alemman hinnalla 12kk ja tämän jälkeen loput 6kk ovat olleet tuolloisen listahinnan mukaiset. Määräaikaisen sopimuksen päättymisestä ei erikseen lähde tiedotetta.

Liittymäsi on siis tällä hetkellä toistaiseksi voimassaoleva ja listahintojen mukainen. Oletko tiedustellut liittymääsi uutta tarjousta esim. Myyntipalvelustamme 0800 133 133 ma-pe 08:00-20:00 ja la: 09:00-16:30?
Jaahas, ei siis ihme kun on maksanut niin paljon.
Pystyttekö sanomaan, kuinka pitkä matka yhteydelläni on lähimpään keskittimeen?
Pakko sanoa, olen osin turhautunut internetyhteyteeni. Minunkin nettini on 24/1 Mt, mutta saan siitä irti maksimissaan 11,5/0,7 Mt (mitattuna useammalla nopeustestillä). Eniten harmittaa se, että käytännössä tämä internetyhteyteni jää hieman suorituskyvyssä kilpailevan operaattorin 10/1 Mt yhteydelle. Hieman onkin alkanut askarruttaa, maksanko siis turhasta. Edellinen yhteys minulla oli 4/4 Mt, mutta jouduin luopumaan siitä, koska palveluntarjoaja lakkautti toimintansa, mutta tuokin yhteys toimi vähintään yhtä hyvin kuin nykyinen. Eli kaipa tämän turhautumisen taustalla on siis pettymys siitä, että hankkiessani "kakskytneljämegasen" oletin saavani huippunopean nettiyhteyden, mutta käytäntö onkin jotain muuta...

Ja todettakoon, että käytän nettiäni pääosin konsolipelaamiseen. Pelin aikana yhteyttä arvioidaan asteikolla 1-4 (4 paras) ja lähelläni asuvat ystäväni saavat kilpailevan operaattorin hitaammalla (10/1) yhteydellä yhtä hyvät tai paremmat yhteydet kuin minä. Ei vaan voi käsittää...

Halusin vain avautua. Koska en ole tyytyväinen. Luulin hankkineeni mersun, sain opelin...
mitenmodeemiauki kirjoitti:
Täällä 24mt valokuitu ja nopeus on välillä aivan toivoton!
Usein vain vähän päälle 1mt! :(
Maksimissaankin vain 8-9mt

Modeemi Telewell EA510/asdl


Muuta modeemisi ADSL-yhteyden tyypiksi Annex M, koska muuten et voi saada lähtevän datan kaistaksi täydet 2 Mbit/s. Modeemisi tulevan datan kättelynopeus on nyt 22 Mbit/s. Jos käytät yhteyttä langttoman lähiverkon kautta, on mahdollista ettei modeemisi WLAN-tukiasema pysty tuohon nopeuteen tai joku käytää lähistöllä samaa WLAN-kanavaa/taajuutta ja langattomat verkot häiritsevät toisiaan.

Liittymäsi ADSL-yhteys näyttää verkon puolelta erittäin hyvältä.
Grabacr kirjoitti:
Pystyttekö sanomaan, kuinka pitkä matka yhteydelläni on lähimpään keskittimeen?


Liittymäsi on toisen operaattorin lankapuhelinverkossa, joten tätä tietoa meillä ei ole antaa. Matka liittymäsi nykyiselle Soneran ADSL-keskittimelle on hieman alle 1,5 km.

Vastaa