Skip to main content
Täällä on muillakin nähtävästi vikaa tuon 24M netin kanssa eli en suostu allekirjoitamaan väittämää mitä moni täällä on ottanut vastaan ("vika käyttäjän laitteissa").

Lisäksi puhelimitse on turha soittaa, kun ilmoitus on "tee netistä vika-ilmoitus" -> tehty -> ei vastausta/korjausta

Jotta tämä ei menisi vain selittelyksi niin liitetään infoa, faktaa ja taustatietoa:

Käytössä oleva modeemi on ZyXel P-660H-D1, kokeiltu myös linjoja tukevalla D-Linkillä.

Tähän mennessä tehdyt:

a) laitteiden uudelleen käynnistykset sammutukset (moneen kertaan) -> ei vaikutusta

b) modeemin firmware päivityys -> ei vaikutusta -> plautettu takaisin alkuperäiseen

c) modeemin vaihto toiseen -> ei vaikutusta

d) modeemin sammutus 8+ tunniksi -> ei vaikutusta

e) modeemin / tietokoneen asetusten tarkastus/palauttaminen alusta -> ei vaikustusta

f) johtojen vaihto toisiin
-kokeiltu toista RJ-45 johtoa -> ei muutosta
-kokeiltu toista puhelinjohtoa -> ei vaikutusta
-johtojen pituus alle 2m jokaisessa tapauksessa

g) laitteistot joilla testattu:
1)
CPU PSN : AMD Phenom II X4 955 Processor
MB Model : Crosshair IV Formula
GPU1 Type : Radeon HD 5770
RAM : 8192 MB DDR3 Dual Channel
ETHERNET: Marvel Yukon 88E8059 PCI-E Gigabit

-> kaikista ajurit tarkistettu -> ei vaikutusta

2)
Fujitsu-Siemens PA 1528 laptop -> langaton ja langallinen testattu -> ei vaikutusta

h)
viimeinen mitä tehty:
cmd -> ipconfig /renew
cmd -> ipconfig /flushdns
-> ei mitään muutosta


Modeemiin kytketty:
kone 1, verkkokaapelilla
-ei langattomia laitteita tällä hetkellä

Laitteessa ei taustaprosesseja jotka vaikuttaisivat nopeuksiin (kaikki suljettu), testit tehty niin Windows 7 64 Bit kuin myös Linux (uusin Ubuntu).

Modeemin asetuksissa nopeudet tukevat speedtestin tuloksia (uusin liitetty): http://www.speedtest.net/result/957975954.png

edit. ja tässä vielä Soneran omilta sivuilta olevalla testillä: http://img842.imageshack.us/img842/6323/testisonera.jpg

Ping vaikuttaa normaalilta (tai suhteessa siihen mitä se on ollutkin)

Koneilla on ajettu Soneran Internet Avustaja läpi joka ilmoittaa että kaikki ok -> toimii siis, mutta nopeudet
kaukana luvatuista -> 24 vs 4-5 (ei täytä edes tuo kolmannesta) -> upload luokkaa 30-50 kb/s

Ongelmat huomattu:
- 17.9 (takkuilua ja pätkimistä jo 16.9, viimeiset pari viikkoa todella tuskaista)
- yllämainitut operaatiot tehty 17.9.2010 - 18.9.2010
- Mainittakoon, että nopeus oli vain lähellä teoreettista (vuosi sitten; uutta asiakasta hyvä koukuttaa), sitten putosi sinne puoleen tuosta ja nyt mennään mainittua huippunopeutta, jonkalaista hurjastelua koin viimeksi vuonna 2005. Kyseessä Helsinki 32.



Kohtuutonta siis maksaa 39,90€ /kk (24/1) jos nopeudet ei yllä edes kolmannekseen 8/1 joka 10€/kk halvempia, mutta näyttäisi ajavan saman asian kun 4/0,4 netillä surffaillaan.


Olisihan tämä kiva joskus saada toimimaankin mutta kun asenne on (mikä yleisesti varmaan ihan ymmärrettävää) "laita se kone pois päältä, se on sun laitteissa vika, ei meissä, ei voi olla, ei ikinä...". Jos vika on linjoissa niin siitä olisi hyvä saada tietoa niin ei tarvi soitella/yrittää soittaa.

Mielipiteitä / vinkkejä otetaan vastaan (voin sanoa että tod. näk. kokeiltu en tosin jaksanut kaikkia kirjoittaa).
Jatketaan vielä:

Puhelimitse saatiin yhteys ja todettiin sitten että linjassa, voisi olla häikkää.

2-5 päivää kuulemma kestää, se taas on eri juttu kestääkö käyttäjä eli aika heikosti menee, jos näillä nopeuksilla pitäisi hoitaa töitä, surffailut ja vielä netti-tv.

Suosittelen muillekin kirjallisen reklamaation tekemistä
Löytyihän se syykin tähän hidasteluun:

eli linjat todella kehnot!
näillä tiedoilla kun katsotaan niin teoreettinen nopeus ei mitenkään mahdollista ellei linjoja korjata (mitä tuskin tapahtuu)

near:
noise margin downstream 6 db
output power upstream 12db
attenuation downstream 15db

far:
noise margin upstream 7db
output power downstream 22db
attenuation upstream 41 db

Voiko joku Soneran asiantuntijoista kertoa mitä asialle voi tehdä, koska 24 ei ole edes mahdollista noin huonolla linjalla?

(http://murobbs.plaza.fi/internet-ja-muu-tietoliikenne/471553-24-1-liittymien-todelliset-nopeudet-3.html verrattava tapaus)
Nyt tämä menee jo ihan täydeksi...noh siksi juuri.

Kävin tuossa hakemassa vielä yhden modeemin lisää kun ei tästä tullut mitään.

Eli ostin Telewell EA510 V3(c) modeemin jonka tiesin olevan ainakin parempi (?) kuin ZyXelin purkki...


Olihan se kiva todeta että nyt jopa löytää muodot oikein,Annex M ja ADSL2+ mutta yhteys ei vaan toimi!

Yhteydessä lukee "Linja pois päältä" ja tuota ei saa mistään päälle.

Olisi kiva tietää miten saannetin takaisin koska nyt ei toimi kummallakaan...ei siis löydä yhteyttä vaikka asetukset on täysin oikein.

ZyXel ei myöskään toimi, joten tilanne mennyt vain heikompaan suuntaan.

Omituista oli se että TeleWell alussa etsi itsekseni asetuksiksi VPI/VCI 0/100 joka tietävästi Elisan.Minulle mainittiin että osa linjasta on vuokrattu Elisalta joten voiko tämä aiheuttaa kaikki ongelmat (Elisan yhteys kummittelee linjoilla?)


Tilanne siis tällä hetkellä:
D-link ei toimi
Telewell (uusi) ei toimi
ZyXel ei toimi

Kävin tuossa kaverilla naapurustosas (300metrin päästä) ja hänellä kilpailijan yhteys. Heitin sitten modeemit takaisin tehdasasetuksille ja kiinni kaverin verkkoon.

Haki verkot niinkuin pitikin ja yhteydet toimi kaikilla.
Laitteiden toimimattomuus siis pois suljettu nyt vielä tarkemmin.
Tämä näyttää selvinneen tekemäsi vikailmoituksen perusteella. Talon puhelinkaapelointi on osa ADSL-yhteyden siirtotietä ja vika voi jäädä myös siihen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Tämä näyttää selvinneen tekemäsi vikailmoituksen perusteella. Talon puhelinkaapelointi on osa ADSL-yhteyden siirtotietä ja vika voi jäädä myös siihen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Kyllä, ongelma käytiin korjaamassa maanantaina ja tiistaina.

Ulkoverkosta ja sisäverkosta molemmista löytyi vikaa ja nyt korjattu.
(Ensimmäistä kertaa verkon maksimilla, joten hyvä että saatiin kuntoon).

Vastaa