Tuli tuossa Olympialaisten kunniaksi 2mb korotettua 24mb +4€ lisähintaan. Noh, netti pelitti hienosti sen noin parisen viikkoa, kunnes huhtikuun alussa Telewell TW-EA510 modeemilla yhtäkkiä ei pelittänytkään enää. OK, luulin, että reititin hajonnut, joten vaihdoin tilalle vanhan Telewell TW-EA200.
Kaverin luona kävin sitten DNA-laajakaistalla kokeilemassa "hajonnutta" EA510, mutta selvisikin, että toimii moitteettomasti! Sitten alkoikin kokeilu kolmella eri ADSL2+ modeemilla (kaverin ja uudella Netgearilla):
- Telewell TW-EA510 (ei toimi)
- Zyxel P-660H-D1 (ei toimi)
- Netgear DGN2000 (ei tomi)
Jokaisessa ADSL2+ tuki, asetukset kuten Soneran sivuilla vaadittu: Bridged 1483, 0/33 (VPI/VCI) ja kokeiltu eri Annexeilla. Boxit ja tietokone käynnistetty uudelleen varmaan 100 kertaa tehdasasetuksilla + kokeiltu vielä toisellakin koneella varmuuden vuoksi.
AINUT TAPA, millä tämä "nopea 24mb" pätkivä netti suostuu toimimaan, on tuolla vanhalla Telewell TW-EA200, jossa ei ole siis ADSL2+ tukea. Speedtestit antaa tulokseksi ~7mb = 8 megasena toimii (joka pätkii myös kiitettävästi, vähintään 2-3 päivässä).
http://www5.sonera.fi/ohjeet/index.php? ... miss.C3.A4 ja http://www5.sonera.fi/ohjeet/index.php? ... miss.C3.A4 katsottu siis läpi!
Kuva, johon olen jo tottunut TW-EA510 asetusetusivulla:
http://img52.imageshack.us/img52/7057/t ... 510off.png
http://img541.imageshack.us/img541/7533 ... 10off1.png
Soitin vianrajausautomaattiin, jossa vastaa kyseinen Herra Kone Kaikkitietävä, ja sen mukaan liittymä on pystyssä. 100€ saan maksaa käynnistä, jos vika on koneissani. Aha, kiitos.
Joten, mikäköhän tässä nyt mättää? Alkaa pikkuhiljaa tatti jo kasvamaan tuohon otsaan, kun tuntikausia kaverin kanssa ja ilman yritetty nettiä saada pelaamaan au:1xkwvxjw]24 megasena[/u:1xkwvxjw].
P.S. Asun siis Lahden lähistöllä, Salpakankaalla.
Toivon saavani mahdollisimman nopean vastauksen,
Kiitos!
Sivu 1 / 1
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin, voin sen perusteella tarkistaa ADSL-liittymäsi tilan ja vastata tarkemmin ongelmaan liittyen. Tunnuksellasi on asiakasnumeron tilalla nyt joku muu numero, joka on liian lyhyt asiakasnumeroksi. Asiakasnumero löytyy liittymän laskulta oikeasta yläkulmasta.
Toisaalta kun olet jo testannut ettei ADSL 2+ yhteys toimi kolmella eri modeemilla, pidän hyvin epätodennnäköisenä että ongelma jäisi omiin laitteisiisi. Voit tehdä vikailmoituksen Omien sivujen kautta Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella ja asia menee suoraan Vikapalvelun käsittelyyn. Tänne kirjoittamasi viesti käy hyvin vian kuvaukseksi. Tuo teksti auttaa ongelman aiheuttajan löytymisessä.
Selvyyden vuoksi vielä: 99 euron maksu asentajan käynnistä peritään vain jos vika jää asiakkaan laitteisiin tai kaapeleihin.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Toisaalta kun olet jo testannut ettei ADSL 2+ yhteys toimi kolmella eri modeemilla, pidän hyvin epätodennnäköisenä että ongelma jäisi omiin laitteisiisi. Voit tehdä vikailmoituksen Omien sivujen kautta Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella ja asia menee suoraan Vikapalvelun käsittelyyn. Tänne kirjoittamasi viesti käy hyvin vian kuvaukseksi. Tuo teksti auttaa ongelman aiheuttajan löytymisessä.
Selvyyden vuoksi vielä: 99 euron maksu asentajan käynnistä peritään vain jos vika jää asiakkaan laitteisiin tai kaapeleihin.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
OK, nyt ongelma selvisi jälleen monen monen tuskaisen tunnin säätämisen jälkeen. Yksikään modeemi ei ole rikki, jokainen niistä toimii, mutta vain tietyllä asetuksilla.
Kun laitan Telewell TW-EA510 asetuksista Modulointi säädöksi G.DMT, sama asetus, jota siis vanha Telewell TW-EA200 käyttää vakiona, netti toimii 8mb nopeuksisena (tosin silloinkin pätkii silloin tällöin)! Heti, kun vaihdan ADSL linjan tyypiksi Annex A/M ja Moduloinniksi ADSL2+, homma ei pelitä ollenkaan.
Tarkistettuani http://www5.sonera.fi/ohjeet/ADSL-modeemin_asetukset huomasin:
8 Mbit/s tai alle : ITU-T G.dmt / ANSI T1.413
Yli 8 Mbit/s liittymä : ADSL2+ Annex A / ADSL2+ Annex M
Eli nähtävästi minulle annetaan nyt jostain syystä Soneran puolelta vain 8mb nettiä (G.dmt, 8mbit/s), eikä 24mb (ADSL2+, yli 8mbit/s), kuten pitäisi? Onko tämä mahdollista?
P.S. Löydän vain Soneran palvelusopimuksen ja siitä liittymän Y-tunnuksen ja liittymänumeron. Kelpaavatko ne teidoiksi? Pääsen omalle sivullekin, mutta en löydä mistään laskua, jossa olisi itse asiakasnumero.
Kun laitan Telewell TW-EA510 asetuksista Modulointi säädöksi G.DMT, sama asetus, jota siis vanha Telewell TW-EA200 käyttää vakiona, netti toimii 8mb nopeuksisena (tosin silloinkin pätkii silloin tällöin)! Heti, kun vaihdan ADSL linjan tyypiksi Annex A/M ja Moduloinniksi ADSL2+, homma ei pelitä ollenkaan.
Tarkistettuani http://www5.sonera.fi/ohjeet/ADSL-modeemin_asetukset huomasin:
8 Mbit/s tai alle : ITU-T G.dmt / ANSI T1.413
Yli 8 Mbit/s liittymä : ADSL2+ Annex A / ADSL2+ Annex M
Eli nähtävästi minulle annetaan nyt jostain syystä Soneran puolelta vain 8mb nettiä (G.dmt, 8mbit/s), eikä 24mb (ADSL2+, yli 8mbit/s), kuten pitäisi? Onko tämä mahdollista?
P.S. Löydän vain Soneran palvelusopimuksen ja siitä liittymän Y-tunnuksen ja liittymänumeron. Kelpaavatko ne teidoiksi? Pääsen omalle sivullekin, mutta en löydä mistään laskua, jossa olisi itse asiakasnumero.
laskuarkisto pitäs löytyä omiltasivuilta. sit painaa laskun numeroa ja asiakasnumero löytyy laskun oikeasta yläkulmasta
Olkka: Liittymänumero tai y-tunnuskin käyvät toki, jos liittymä vain tuon y-tunnuksen alla on. Tässä tapauksessa suosittelen kuitenkin tekemään suoraan vikailmoituksen vikapalveluumme esimerkiksi Omien sivujen lomakkeella.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Hei
Minulla vaikuttaisi olevan samanlainen ongelma. ADSL 2+ ei toimi lainkaan ja nopeus max 8 m, modeemina TeleWell-EA501. Laskun tiedoissa kuitenkin näkyisi 24m/2m. En löytänyt mistään salasanaa omille sivuilla, enkä nähtävästi ole rekisteröinyt puhelinnumeroa, joten en voi tilata uutta salasanaa. Kuinka tulisi toimia?
Minulla vaikuttaisi olevan samanlainen ongelma. ADSL 2+ ei toimi lainkaan ja nopeus max 8 m, modeemina TeleWell-EA501. Laskun tiedoissa kuitenkin näkyisi 24m/2m. En löytänyt mistään salasanaa omille sivuilla, enkä nähtävästi ole rekisteröinyt puhelinnumeroa, joten en voi tilata uutta salasanaa. Kuinka tulisi toimia?
rahveli: Adsl-modeemisi näyttäisi kättelevän linjan päälle vain 8M/1M nopeudella. Jotta pääsisit 24M/2M nopeuteen, täytyy modeemista asettaa annex m käyttöön. Sinun kannattaakin nyt varmistaa, että modeemisi tukee adsl2+ -modulaatiota. Mikäli tukee, täytyy se ottaa modeemin hallinnasta käyttöön. Jos modeemissa ei tukea sille ole, suosittelen hankkimaan uuden modeemin.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
kiitos tästä tiedosta.
Itsellä alkoi tuleen heti ongelmia tämän uuden 24mb yhteyden kanssa. Tänään asennettuani ihkauuden Zyxelin modeemin ynnä digipoksit sun muut tilpehöörit mitä mukana tuli niin alkuun kaikki toimi varsin mallikkaasti. Kunnes käynnistin tietokoneeni uudestaan niin, pam, mikään ei toimikkaan. Modeemissa palaa kaikki valot ja yhteyksien pitäs muutenki olla kunnossa, mutta silti ei muka mene nettiin eikä digiboksi toimi. Digiboksi väittää että ''No DSL connection'' vaikka DSL valo palaa? Tietokonekin sanoo että internet yhteys on muodostettu, mutta silti ei toimi? Noilla Soneran suosittelemilla asetuksilla myöskään ei toiminut yhtään, automaattiset asetukset laittoivat erilaiset asetukset joilla sitten toimi sen vähän aikaa ja nyt kun koittaa venkslailla asetuksia ees sun taas niin ei vaan toimi?
Ihan samaa ongelmaa, olkaa tyytyväisiä kun ootta vasta tunteja tuskailleet: täällä ollaan oltu kaks viikkoa yhteys pimeenä! Eikä mitään tapahdu! Alkaa aikalailla keittämään jo yli. Mitään ei kuulu mistään suunnasta, kaikki yhteyskikat modeemin vaihtoa myöten tehty, ostimpa uuden 80e modeemin ilmeisesti ihan turhaan.
Nyt toivon asiantuntijalta pikaista vastausta: voisiko millään joku tehdä asialle jotakin? Nimittäin jos todellakin on näin että ihmistä ei saa langan päähän ongelmatilanteessa ja kaks viikkoo ei oo soneran mielestä liian pitkä aika odottaa netin korjaantumista niin sit menee operaattori vaihtoon kuten myös kaikki muut liittymät. Myös sidosyrityksissäni alkaa siivoustalkoot, on tää sen verran karmeeta toimintaa. Yrityksen taso punnitaan reklamaatio- ja ongelmatilanteissa ja tää on huono esimerkki!
Olen jättäny vikarit ja niistä selviää laiteasetukseni. Ne on kylläkin moneen kertaan veivattu joten vois asentaja käydä Outokummussakin päin joku vuosi.
Muuttakaa vaikka liittymäni takas 8M jos tämä 24M on vielä liikaa yleiselle ymmärrykselle! Mutta perjantai on vielä armonaikaa, odotan mielenkiinnolla yhteydenottoanne!
Nyt toivon asiantuntijalta pikaista vastausta: voisiko millään joku tehdä asialle jotakin? Nimittäin jos todellakin on näin että ihmistä ei saa langan päähän ongelmatilanteessa ja kaks viikkoo ei oo soneran mielestä liian pitkä aika odottaa netin korjaantumista niin sit menee operaattori vaihtoon kuten myös kaikki muut liittymät. Myös sidosyrityksissäni alkaa siivoustalkoot, on tää sen verran karmeeta toimintaa. Yrityksen taso punnitaan reklamaatio- ja ongelmatilanteissa ja tää on huono esimerkki!
Olen jättäny vikarit ja niistä selviää laiteasetukseni. Ne on kylläkin moneen kertaan veivattu joten vois asentaja käydä Outokummussakin päin joku vuosi.
Muuttakaa vaikka liittymäni takas 8M jos tämä 24M on vielä liikaa yleiselle ymmärrykselle! Mutta perjantai on vielä armonaikaa, odotan mielenkiinnolla yhteydenottoanne!
Samaa tuskailua täällä.
9.9. Sonera otti uuden valokuitukaapelin käyttöön. Ja loppui meikäläisen netti yhteydet.
10.9. jälkeen olen ollut yhteydessä Soneraan 4 tai 5 kertaa puhelimitse lisäksi tämän keskustelupalstan kautta.
Nyt tilanne on se, että yhteydet toimii hetkellisesti noin max 5 minuuttia.
Hämmästyttävää oli kun laitoin profiiliini liittymä tunnukseni, sitä ei löydy. Varmistin, että oli oikea ja ollut minulla vuodesta 2003.
En tilannut uutta liittymää enkä halunnut kasvattaa liittymäni nopeutta, olin tyytyväinen vanhan, hitaamman, mutta toimivan kanssa.
Ongelma on nyt jatkunut 2 viikkoa eikä loppua näy.
9.9. Sonera otti uuden valokuitukaapelin käyttöön. Ja loppui meikäläisen netti yhteydet.
10.9. jälkeen olen ollut yhteydessä Soneraan 4 tai 5 kertaa puhelimitse lisäksi tämän keskustelupalstan kautta.
Nyt tilanne on se, että yhteydet toimii hetkellisesti noin max 5 minuuttia.
Hämmästyttävää oli kun laitoin profiiliini liittymä tunnukseni, sitä ei löydy. Varmistin, että oli oikea ja ollut minulla vuodesta 2003.
En tilannut uutta liittymää enkä halunnut kasvattaa liittymäni nopeutta, olin tyytyväinen vanhan, hitaamman, mutta toimivan kanssa.
Ongelma on nyt jatkunut 2 viikkoa eikä loppua näy.
Kun taloon tulee saatavuus Laajakaista Extralle, muutetaan kaikki talon Soneran ADSL-liittymät automaattisesti uudelle tekniikalle eli Laajakaista Extroiksi. Samalla liitymän numero muuttuu. En tiedä saako asiakas uuttaa liittymänumeroa tietoonsa muuten kuin laajakaistan laskulla, jossa numero vaihtuu.
Tämän liittymän asiaa on käsitelty enemmän toisessa ketjussa.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tämän liittymän asiaa on käsitelty enemmän toisessa ketjussa.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.