Kun otin liittymän käyttöön keväällä, oli nopeus ja toiminta moitteetonta, yhteys ei pätkinyt ja olin 35 down/ 20 up -nopeusluokassa koko ajan. Tuon vielä hyväksyin kun olen kuuluvuuskartan perusteella 4G-alueen laitamilla. Nyt loppukeväästä nettiyhteys on kuitenkin alkanut mennä poikki muutaman tunnin välein ja nettinopeus on laskenut huomattavasti.
Siispä ostin ulkoisen antennin jonka huawei tunnistikin ja kenttävoimakkuus vakiintui 4 palkkiin 3g:llä ja 1 palkkiin 4G:llä. Tuosta ei tullut parannusta nettiyhteyden katkeilemiseen eikä nopeuteen. (Tekniikkakauppa.fi, REN 61822012 DPSX ristipolarisaatioantenni, 1800-2200 mHz 3G/4G)
Jos huawein laittaa automaattisesti arpomaan missä verkossa kuljetaan, kulkee se 3g:ssä mutta todella kehnolla nopeudella, vielä kehnommaksi nopeudet putoavat jos tuon pakottaa 4G-verkkoon.
Hyvin alkanut suhde soneran 4G-reitittimeen ja liittymään on jo nyt aviokriisissä.. Miksi kummassa liittymä toimi kohtuuhyvin alussa mutta alkoi riesaksi parin kuukauden mittaisen kuherruskuukauden jälkeen??
==========================
Huawei:
Malli: B593u-12
Ohjelmistoversio: V100R001C07SP061
Sarjanro: N4Y5TD9320600602
IMEI-koodi: 868031003730591
Sivu 1 / 1
Hei jsaari!
Ensimmäisenä pahoittelen toiminnan heikkenemistä. Joskus saattaa olla niin pienestä kiinni että keväällä lehden tulo vaikuttaa ratkaisevan heikentävästi signaaleihin. Mikäli Huawein B593 löytää vain 1 tolpan 4G signaalia, automaattisella verkon haulla todennäköisesti hyppääkin 3G verkkoon.
Valitsemanne antenni vaikuttaa juuri oikeanlaiselta. LTE antenni ristipolarisaatiolla ja tuki 1800MHz taajuudelle ovat päävaatimukset ja ne täyttyvät tässä antennissa speksien mukaan.
Olettekohan päivittänyt ohjelmiston B593 reitittimeen? Laitevalmistajana Huawei tarjoaa B593:lle ohjelmistopäivitystä jonka avulla laite alkaa "ymmärtämään" laitteeseen kiinnitettyjä lisäantenneja. Ilman päivitystä laite ei "ymmärrä" kiinnitettyä lisäantennia, joten kuuluvuus on jopa heikompi kuin omilla antenneillaan on.
Ohjelmistopäivitys sekä ohjeet päivitykseen löytyvät sivultamme:http://www5.sonera.fi/ohjeet/Huawei_B593_(4G-modeemi)
//VesaN
Ensimmäisenä pahoittelen toiminnan heikkenemistä. Joskus saattaa olla niin pienestä kiinni että keväällä lehden tulo vaikuttaa ratkaisevan heikentävästi signaaleihin. Mikäli Huawein B593 löytää vain 1 tolpan 4G signaalia, automaattisella verkon haulla todennäköisesti hyppääkin 3G verkkoon.
Valitsemanne antenni vaikuttaa juuri oikeanlaiselta. LTE antenni ristipolarisaatiolla ja tuki 1800MHz taajuudelle ovat päävaatimukset ja ne täyttyvät tässä antennissa speksien mukaan.
Olettekohan päivittänyt ohjelmiston B593 reitittimeen? Laitevalmistajana Huawei tarjoaa B593:lle ohjelmistopäivitystä jonka avulla laite alkaa "ymmärtämään" laitteeseen kiinnitettyjä lisäantenneja. Ilman päivitystä laite ei "ymmärrä" kiinnitettyä lisäantennia, joten kuuluvuus on jopa heikompi kuin omilla antenneillaan on.
Ohjelmistopäivitys sekä ohjeet päivitykseen löytyvät sivultamme:http://www5.sonera.fi/ohjeet/Huawei_B593_(4G-modeemi)
//VesaN
Ulkoisen antennin valinta löytyy asetussivuilta ja huawei väittää että uusin ohjelmisto on jo asennettuna...
Ilman mittalaitteita lienee hankala selvittää onko antennikaan suunnattu oikein.
Netti on koko ajan päällä huaweissa, asiakaskoneillamme (2 läppäriä, ipadia ja yksi pöytäkone) pitää vain uusia osoitteet kun netti menee poikki. Koneet siis putoavat netistä pois aina kun huawei keksii vaihtaa solua?
JS
Ilman mittalaitteita lienee hankala selvittää onko antennikaan suunnattu oikein.
Netti on koko ajan päällä huaweissa, asiakaskoneillamme (2 läppäriä, ipadia ja yksi pöytäkone) pitää vain uusia osoitteet kun netti menee poikki. Koneet siis putoavat netistä pois aina kun huawei keksii vaihtaa solua?
JS
Hei jsaari: Nytpä kuulostaa siltä, että tarvitsemme liittymän tietoja päästäksemme pureutumaan ongelmaan. Lisäisitkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksesi profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero) niin lähdemme selvittelemään tilannetta. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille ja se löytyy esimerkiksi viimeksi tulleesta laskusta. Jos asiakasnumero ei ole nyt saatavilla, voit vaihtoehtoisesti lisätä liittymän numeron.
taloushallintomme laittoi laskusta löytyvän numeron, lisäsin sen tietoihini. toivottavasti oli oikea...
Hei,
Näyttää siltä että jostain syystä ei tainnut tulla kaikki asiakasnumeron merkit yhteystietoihin. Voitte laittaa myös oman puhelinnumeronne asiakasnumeron tilalle.
//VesaN
Näyttää siltä että jostain syystä ei tainnut tulla kaikki asiakasnumeron merkit yhteystietoihin. Voitte laittaa myös oman puhelinnumeronne asiakasnumeron tilalle.
//VesaN
useampi tunnistetieto pitäisi nyt olla profiilissani..
Kiitoksia yhteystiedoista. Tarkastelimme aluetta osoitetietojesi mukaan ja alueella pitäisi olla vahva 4G kuuluvuus. Onhan liittymän käyttöosoitteenne sama kuin kotiosoitteenne?
Nyt olisi hyvä jos pystyisitte kokeilemaan Huawein B593 reititintä jossain toisessa osoitteessa / paikassa liittymän kanssa, jolloin saisimme varmistettua että toimiiko laite oikein. Jos toimii toisessa osoitteessa ongelmittta 4G verkossa ja löytää signaalit vahvana, vaikuttaa siltä että verkossa voisi olla jotain muuttunut. Silloin olisi syytä tutkia tilannetta tarkemmin ihan vikailmoituksen kautta.
Voisitteko siis ystävällisesti kokeilla liittymää toisessa osoitteessa ja ilmoittaa vaikka tänne että miten toimii muualla?
Mikäli reititin ja liittymä toimii muualla hyvin ja signaalit 4G verkkoon ovat vahvat, pyydän teitä lisäämään yhteysnumeronne tietoihinne niin voimme ottaa tarvittaessa yhteyttä vikailmoitusta varten.
//VesaN
Nyt olisi hyvä jos pystyisitte kokeilemaan Huawein B593 reititintä jossain toisessa osoitteessa / paikassa liittymän kanssa, jolloin saisimme varmistettua että toimiiko laite oikein. Jos toimii toisessa osoitteessa ongelmittta 4G verkossa ja löytää signaalit vahvana, vaikuttaa siltä että verkossa voisi olla jotain muuttunut. Silloin olisi syytä tutkia tilannetta tarkemmin ihan vikailmoituksen kautta.
Voisitteko siis ystävällisesti kokeilla liittymää toisessa osoitteessa ja ilmoittaa vaikka tänne että miten toimii muualla?
Mikäli reititin ja liittymä toimii muualla hyvin ja signaalit 4G verkkoon ovat vahvat, pyydän teitä lisäämään yhteysnumeronne tietoihinne niin voimme ottaa tarvittaessa yhteyttä vikailmoitusta varten.
//VesaN
kesäosoite joensuussa, työ/kotiosoite espoossa joka osoite teillä mahtaa ollakin
joensuussa ongelmat
lisäsin joensuun osoitteen tietoihini. täällä kokeiltiin liittymää sen hankkimisen jälkeen ja nopeus oli ihan kohtalainen.. nyttemmin 5 megaa sisään ja alle 3 megaa ulos on jo hyvä päivä.
joensuussa ongelmat
lisäsin joensuun osoitteen tietoihini. täällä kokeiltiin liittymää sen hankkimisen jälkeen ja nopeus oli ihan kohtalainen.. nyttemmin 5 megaa sisään ja alle 3 megaa ulos on jo hyvä päivä.
Hei jsaari,
Laitatko ystävällisesti puhelinnumerosi yhteystietoihin niin selvitellään tarkemmin. Verkossa alueella ei näy selitystä tälle toiminnalle Joensuun osoitteessakaan.
//VesaN
Laitatko ystävällisesti puhelinnumerosi yhteystietoihin niin selvitellään tarkemmin. Verkossa alueella ei näy selitystä tälle toiminnalle Joensuun osoitteessakaan.
//VesaN
siellä se gsm nyt on ammatin kohdalla.
JS
JS
Itekkin otin asiasta yhteyttä ja viestiä tuli takaisin, ettei ole mitään vikaa verkossa tms. Ja vielä väittivät ettei 4g pidäkkään toimia kuin n. 40Mbit/s. Kyllä mä maksain ihan täydesta 150Mbit/s nii sitä myös odotan. Kuuluvuus palkit on kokoajan 4/5. Tänään kuitenkin yhteys taas toimii moitteetta, ainakin down suuntaan 80Mbit/s. Uppi on alle 5-8 Mbit/s, joka vois olla kyllä enemmänkin. Eikä pätkimistä ole havaittavissa. Ainakaan vielä ollu, kopkop :)
Parit speedtestit vielä:
Suomeen:
http://www.speedtest.net/my-result/3299689709
Ruotsiin:
http://www.speedtest.net/my-result/3299694109
Saksaan:
http://www.speedtest.net/my-result/3299696307
Englantiin:
http://www.speedtest.net/my-result/3299701101
Parit speedtestit vielä:
Suomeen:
http://www.speedtest.net/my-result/3299689709
Ruotsiin:
http://www.speedtest.net/my-result/3299694109
Saksaan:
http://www.speedtest.net/my-result/3299696307
Englantiin:
http://www.speedtest.net/my-result/3299701101
Hei Zeerios!
Kiitos viestistäsi.
Mukava kuulla, että yhteys on alkanut toimia paremmin. On totta, että operaattorit ilmoittavat liittymien nopeudet mainitsemalla liittymien teoreettisen maksiminopeuden, kuten esimerkiksi 150 Mbit/s.
Kyseessä on siis matkapuhelinverkon teoreettinen maksiminopeus, jonka lähelle päästään, mikäli tukiasemaa käyttää ainoastaan yksi liittymä ja kaikki muutkin olosuhteet ovat kohdallaan.
Sonera ja muutkin operaattorit ovat velvoitettuja ilmoittamaan saavutetun nopeuden vaihteluvälin. Sinun liittymässäsi nopeuden vaihteluväli on 10-80 Mbit/s. Sonera Liikkuva Netti -liittymän palvelukuvauksessa vaihteluvälit mainitaan. Palvelukuvauksen löydät seuraavasta linkistä:
http://www.sonera.fi/media/14270586c423 ... cace3e.pdf
Ystävällisin terveisin
Tapani V
Kiitos viestistäsi.
Mukava kuulla, että yhteys on alkanut toimia paremmin. On totta, että operaattorit ilmoittavat liittymien nopeudet mainitsemalla liittymien teoreettisen maksiminopeuden, kuten esimerkiksi 150 Mbit/s.
Kyseessä on siis matkapuhelinverkon teoreettinen maksiminopeus, jonka lähelle päästään, mikäli tukiasemaa käyttää ainoastaan yksi liittymä ja kaikki muutkin olosuhteet ovat kohdallaan.
Sonera ja muutkin operaattorit ovat velvoitettuja ilmoittamaan saavutetun nopeuden vaihteluvälin. Sinun liittymässäsi nopeuden vaihteluväli on 10-80 Mbit/s. Sonera Liikkuva Netti -liittymän palvelukuvauksessa vaihteluvälit mainitaan. Palvelukuvauksen löydät seuraavasta linkistä:
http://www.sonera.fi/media/14270586c423 ... cace3e.pdf
Ystävällisin terveisin
Tapani V
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.