Skip to main content
Minulla on Soneran Aito 4G Teho mobiililaajakaista ja yhteysnopeudet Nurmijärven kirkonkylän tuntumassa Alhonniitun alueella alkavat olla käyttökelvottoman hitaita. Silloin kun otin liittymän toukokuun alussa, oli yhteysnopeus vielä ihan hyvä vaihdelleen välillä 20-30 Mbps vuorokauden ajasta ja kelistä riippuen ja uplink oli 4-5 Mbps. Vesisateisella kelillä yhteys on ollut aina vähän hitaampi, mikä e on varmaan ihan kelistä johtuvaa. Nykyisin yhteysnopeudet pääsevät edes lähelle noita lukemia vain hetkellisesti joskus aamuyön tunteina. Näin iltaisin yhteysnopeus vaihtelee 1-5 Mbps lukemissa ja uplink 0,1-1 Mbps lukemissa. Yleensä lähempänä tuon vaihteluvälin alarajaa kuin ylärajaa. Nopeudet testattu speedtest.net -testillä eri palvelimia vasten, yleensä suurimmat nopeudet tulee valitsemalla Elisan palvelin. Samanlaiset lukemat tulee myös Soneran nopeustestillä.

Laitteistona on on Sonera-brändätty Huawei E3276 mokkula ja TeleWell TW-LTE/4G/3G Router, joilla Elisan liittymällä saa samassa paikassa 40-50 Mbps / 10-20 Mbps nopeuksia. Mokkulan tai antennin sijaintia vaihtelemalla ei tuon parempaa nopeutta saa, suunta-antennilla sai aiemmin paremman downlink-nopeuden, mutta uplinkin kustannuksella, nyt ei sekään auta.

Viime aikoina suunta on ollut vain alaspäin nopeuksissa ja kiinnostaisi tietää onko tänne tulossa jotain parannusta? Tällaisenaan liittymällä ei tee mitään, kun 3,5 km:n päässä keskuksesta oleva ADSL-liittymäkin on nopeampi ja juuri sitä "korvaamaan" tämän 4G:n alunperin otin, kun tällä sai suurempi nopeuksia etenkin uplinkiin. Ei saa enää. Opengate-palvelun vuoksi tämän Soneran liittymän otin, kun muilla operaattoreilla ei vastaava ollut, mutta eipä tuon tökkivän yhteyden kautta enää valvontakameroiden kuvaakaan tarkistamaan pysty.
Hei edelman!

Kiitos viestistäsi. Kuvaamasi ongelma kuulostaa siltä, että 4G-verkon tukiasemassa on ruuhkaa iltaisin eli käyttäjämäärien lisääntyessä nopeudet laskevat.

Asiaa on kuitenkin syytä tutkia, jotta verkonhallinnan asiantuntijamme voivat selvittää hidastelun aiheuttajaa. Voit tehdä liittymästäsi vikailmoituksen Sonera Omien Sivujen kautta osoitteessa:

https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/?someid=3417

Sisäänkirjautumisen/rekisteröitymisen jälkeen valitset oikean liittymä ja tämän jälkeen kohdan Tee vikailmoitus. Vikailmoituksessa on hyvä mainita 3-5 kappaletta nopeustestien tuloksia ajankohtineen, käytössäsi olevat laitteet sekä arvioimasi hidastelun alkamisajankohta. Lisäksi tarvitaan yhteysnumerosi, josta sinut parhaiten tavoittaa. Voit tehdä vikailmoituksen myös soittamalla Vikapalvelumme numeroon 0206 90101 (pvm/mpm), joka palvelee ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30.

Tällä hetkellä osoitettasi lähinnä oleva 4G-verkon tukiasema sijaitsee noin 2,5 kilometrin etäisyydellä etelän suunnassa. Alustavan suunnitelman mukaan kilometrin lähempänä sijaitsevassa tukiasemassa, myös etelän suunnassa, otetaan 4G-verkko (taajuus 1800 MHz) käyttöön lähiviikkojen aikana.

Kyseessä on toki alustava suunnitelma, joten aikatauluun voi vielä tulla muutoksia. Todennäköisimmin tuleva parannus vaikuttaa myös sinun liittymäsi nopeuksiin.

Vastaa