Skip to main content
Terve,

Hankin 50/50 4G:n asuntooni Tampereen Härmälään viime kesällä ja se toimi aina likimain 50 Mbit/s nopeudella täydellisesti. Mitään katkoksia ei ollut ja nopeus oli tosiaan aina tasainen. Koekäytin liittymää 14 päivää ja mitään syytä sen palauttamiseen en keksinyt, joten olin tyytyväinen.

Päivitin liittymäni 150/5 tarjouksen myötä loppuvuodesta ja tällä hetkellä tuurilla voi joskus saada 50 Mbit/s sisään, useimmiten nopeus pyörii kuitenkin 25 Mbit/s paikkeilla. Myöskin pätkimistä esiintyy ja ajoittaista erittäin hidasta toimintaa, n. 3-5 Mbit/s sisään ja ping satoja ms.

Käyttöpaikka on täsmälleen sama, suuntaus on sama ja päätelaite on päivitetty nopeampaan ja palkkeja päätelaitteen mukaan 4/5. Luonnollisesti pakotettu 4G-verkkoon.

Onko tiedossa teknisia vikoja, jotka voisivat asiaan vaikuttaa vai onko 4G jo nyt myyty liian tukkoon?

Vanha 50/50 liittymä toimi huomattavasti nopeammin kun 150/5 liittymä, lieneekö sitten sattumaa...
Hei rikun !

Lisääthän tänne asetuksiin asiakasnumerosi tai liittymänumerosi (ilman ensimmäistä nollaa, numero ei näy muille) niin katsellaan osoitteen perusteella on siellä verkossa tapahtunut jotain, joka voisi tuon aiheuttaa.
Lisätty on, villi veikkaus on kyllä että mitään teknistä vikaa ei löydy... Myös katkoksia on alkanut ilmenemään liittymässä lähiaikoina.
Tänään 24.2 kello 21:35 täydet palkit Huawein webbihallinnassa ja sisään 13.2 Mbit/s. Kylläpä kyllä...
Hei rikun!

Pahoittelen, että Sonera Liikkuva Netti 4G-liittymäsi latausnopeus ei ole samalla tasolla kuin aikaisemmin.

Peittoaluekartan mukaan kotiosoitteesi ei sijaitse parhaalla mahdollisella 4G-verkon peittoalueella, joten ainakin ajoittaisia ongelmia voi tästäkin syystä ilmetä. Peittoalueen voit tarkistaa uudistuneesta peittoaluekartastamme osoitteessa:

http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea ... luekartta/

Sonera Liikkuva Netti -liittymän palvelukuvauksen mukaan liittymätyyppisi latausnopeuden vaihteluväli on 10-80 Mbit/s. Koska liittymäsi nopeus on ajoittain reilusti alle 10 Mbit/s, on syytä tutkia ongelman aiheuttajaa.

Voit tehdä liittymästäsi vikailmoituksen soittamalla Vikapalvelumme numeroon 0206 90101 (pvm/mpm), joka palvelee ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30. Vikailmoitusta varten tarvitaan 3-5 kappaletta tarkkoja ajankohtia yhteyden katkeilemisista tai hitaasta nopeudesta sekä käytössäsi olevan päätelaitteen malli.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Kiitos vastauksesta,

Teen vikailmoituksen asiasta, mutta tässä vielä pari kysymystä.

Mikäli nopeus olisi vaihteluvälin sisällä, mutta jatkuvasti hyvin matala, niin eikö silloin olisi syytä tutkia asiaa?

Kysehän on kuitenkin liittymästä, joka on toiminut aiemmin moitteetta, mutta jonka toimivuus ja nopeus on nyt selkeästi eri tasolla kuin ostopäätöksen teon aikaan.

Tieto hidastumisen syystä olisi joka tapauksessa tärkeä, jotta voin tehdä päätöksiä 4G:n jatkokäytön suhteen.
Hei rikun!

Kiitos viestistäsi.

Olet oikeassa, että liittymäsi hidastelun syytä on aihetta tutkia verkonhallintamme asiantuntijoiden toimesta, vaikkakin liittymäsi nopeus mahtuisi nopeuden vaihteluväliin.

Koska liittymäsi nopeus on aikaisemmin ollut huomattavasti parempi, voi hidastelun syynä olla ongelmat alueen 4G-verkon toiminnassa. Joka tapauksessa asia on syytä tutkia. Mikäli asiantuntijamme eivät löydä ongelman syytä verkon toimivuudesta, täytyy ongelman aiheuttajaa tämän jälkeen etsiä muualta, kuten esimerkiksi nettitikusta tai SIM-kortista. Voi myös olla, että 4G-verkon peittoalue on supistunut lisääntyneen käyttäjämäärän myötä, joten peittoalueen rajoilla nopeus on hitaampi kuin ennen.


Ystävällisin terveisin

Tapani V

Vastaa