Skip to main content
Hei, yritin tilata Huawei E3276 -nettitikkua ja siihen Liikkuva Netti Aito 4G Teho -liittymää 18-25 vuotiaille osoitetulla tarjouksella ja tunnistuksen yhteydessä sain seuraavanlaisen viestin: "Ennen tilauksen toimitusta pyydämme sinua ystävällisesti maksamaan 600 euron ennakkomaksun. Ennakkosumma lisätään tilauksen loppusummaan. Ennakkomaksu hyvitetään tilaamiesi Soneran palveluiden laskutuksessa. Päätös ennakkomaksusta perustuu kohtaan 8.3 Soneran palveluiden yleisissä toimitusehdoissa kuluttaja-asiakkaille. Päätöksenteossa käytetty luottorekisteri on Suomen Asiakastieto." Nyt jäi kyllä nettihommat tilaamatta. Hiukan haluaisin selvennystä asiaan.
Aika jyrkkä ennakkomaksu tuollaisesta tilauksesta kyllä...
600 euroa ei ehkä ole kovin "kohtuullinen vakuus" satasen nettitikusta ja max. parin kympin liittymästä, mutta Soneran luotonvalvonnastahan se on kiinni. Tuolla summalla kuitenkin katetaan tikun hinta ja noin kahden vuoden kuukausimaksut ilman kampanja-alennusta. Jos olit ottamassa 24 kk kampanjalla niin "Sopimuskauden kokonaishinta 24 kk sopimuksella 489,60 €", kohtuullistako?

Yleisin syy ennakkomaksulle taitaa olla maksuhäiriömerkintä, muita vaihtoehtoja lueteltu alla ehdoista kopioituna

SONERAN PALVELUIDEN YLEISET TOIMITUSEHDOT KULUTTAJA-ASIAKKAILLE kirjoitti:

2.3 Ennakkomaksu, vakuus ja käyttöraja

Teleyrityksellä on oikeus vaatia sopimuksen mukaisista maksuista kohtuullinen ennakkomaksu tai vakuus sopimuksen tekemisen yhteydessä, jos siihen on ennakoitavissa olevasta maksukyvyttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta seikasta johtuva erityinen syy. Näitä ovat esimerkiksi perusteltu ru:3ls6jh5o]ennakoitavissa oleva maksuhaluttomuus[/u:3ls6jh5o], uu:3ls6jh5o]maksuhäiriömerkintä[/u:3ls6jh5o], ku:3ls6jh5o]epäonnistunut ulosmittausyritys[/u:3ls6jh5o] sekä tilanteet, joissa eu:3ls6jh5o]asiakas on velkaa jollekin teleyritykselle[/u:3ls6jh5o] tai joissa/u:3ls6jh5o] asiakkaan luottotietoja ei voida selvittää tarpeeksi[/u:3ls6jh5o], tai jos asiakas ei ilmoita osoitettaan.

Teleyritys voi kuitenkin vaatia kohtuullista vakuutta sopimussuhteen
aikana, jos viranomainen on todennut asiakkaan maksukyvyttömäksi.

Teleyritys ei maksa suoritetusta ennakko- tai vakuusmaksusta korkoa. Teleyrityksellä on oikeus periä vakuudesta erääntyneet saatavansa viivästyskorkoineen ja perimiskuluineen. Asiakas vastaa vakuuden pantinhoito- ja realisointikustannuksista. Vakuus palautetaan, kun sen perusteet poistuvat, ja viimeistään sopimuksen päättymisen jälkeen.
Ennakkomaksu palautetaan viipymättä sopimuksen päättymisen jälkeen.

Moi jantta! kjns vastasikin jo varsin kattavasti. Kaikki tilaukset menevät tosiaan luotonvalvonnan kautta. Mikäli luottotiedoista löytyy maksuhäiriömerkintöjä, niin he voivat pyytää ennakkomaksua ennen kuin liittymä voidaan toimittaa. 600€ ennakko on kieltämättä varsin korkea. Matkapuhelinliittymää voidaan kuitenkin käyttää maksuvälineenä ja sillä voidaan tilata erityismaksullisia palveluita. Muun muassa tämän vuoksi ennakkomaksutkin ovat korkeammat, kuin esim. kiinteissä laajakaistoissa.
En ole kyllä koskaan kuullut vastaavasta. Ja tosiaan kyseessä oli 12kk sopimus. Eikä sopimuskauden kokonaishinnaksikaan tullut kuin reilu 200 eruoa (jos en ihan väärin muista), niin mistä ihmeestä tuo 600 euroa oikein tulee? Olen muutenkin jo ennestään Soneran asiakas, eikä aikaisemmin ole tullut mitään vastaavaa vastaan.
Hei jantta! Tuosta Johanneksen viestistä löytyikin perustelut eli juuri tuo seikka, että matkapuhelinta voi käyttää maksuvälineenä ostoksissa, vaikkakin sopimuskauden kuukausimaksujen hinta on huomattavasti alhaisempi.

Vastaa