Moi.
Kuten otsikkoni sanoo, yhteys toimii n. 4-5/1 megasena...
dsl boxini on "Telewell tw-ea511".
Lisäisin vielä, että elisan 8/1 meganen yhteys toimi jatkuvasti 8/1 megasena samalla boxilla.
Tässä olis vähän noita tietoja mitä boxi syöttää...
DSP Firmware Version DMT FwVer: 3.9.4.20_A_TC, HwVer:T14F7_3.0
DMT Status Up
Operational Mode ADSL2+
Upstream 1021 kbps
Downstream 5952 kbps
SNR Margin (Upstream) 12.0 db
SNR Margin (Downstream) 2.8 db
Line Attenuation (Upstream) 23.4 db
Line Attenuation (Downstream) 40.6 db
Nyt näyttääpi toi downstream olevan huippulukemissa.
Sivu 1 / 1
Kokeilepa vaihtaa Operational modeksi "G-DMT". Se tuntuu sietävän hieman paremmin linjahäiriöitä.
Jos mahdollista, kannattaa testata yhteyttä toisella modeemilla ja toisella puhelinpiuhalla. Ohjeita liittymän nopeuteen liittyen löydät myös artikkelista:
Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Itselläni on vastaava ongelma. Eilen sain käyttöön Soneran 8/1mbit ADSL-liittymän ja todellinen nopeus on n. 3 mbit. Tämän huomaa myös adsl-modeemin asetustiedoista joka näyttää linjan nopeudeksi 2776 kbit.
Olen kokeillut linjaa kahdella eri modeemilla, Telewellejä kumpikin: EA501 ja EA510. Kummallakin nopeus on sama n 3mbit.
Huomasin juuri Soneran ohjesivuilta että modulointiasetusten pitäisi olla jompi kumpi:
ITU-T G.dmt
ANSI T1.413 issue 2
Muistaakseni kumpikin modeemini toimi ITU-T:llä joten nyt pitänee kokeilla tuota ANSI:a. Mahtaako se vaikuttaa nopeuteen?
Olen kokeillut linjaa kahdella eri modeemilla, Telewellejä kumpikin: EA501 ja EA510. Kummallakin nopeus on sama n 3mbit.
Huomasin juuri Soneran ohjesivuilta että modulointiasetusten pitäisi olla jompi kumpi:
ITU-T G.dmt
ANSI T1.413 issue 2
Muistaakseni kumpikin modeemini toimi ITU-T:llä joten nyt pitänee kokeilla tuota ANSI:a. Mahtaako se vaikuttaa nopeuteen?
No niin,
tulipa kokeiltua molemmat modulaatiot: eipä ollut vaikutusta nopeuteen. Päivitin myös Telewellini uusimpaan bios-versioon: ei vaikutusta. Muistin muuten väärin tuon nopeuden alunperin: adsl-modeemi näyttää vastaanottolinjalle nopeutta 3776 kbit ja lähettävälle 1024 kbit. Eli lähetyspuoli näyttäisi olevan kunnossa. Vielä kun tuota downstreamia saisi jotenkin hilattua ylöspäin.
tulipa kokeiltua molemmat modulaatiot: eipä ollut vaikutusta nopeuteen. Päivitin myös Telewellini uusimpaan bios-versioon: ei vaikutusta. Muistin muuten väärin tuon nopeuden alunperin: adsl-modeemi näyttää vastaanottolinjalle nopeutta 3776 kbit ja lähettävälle 1024 kbit. Eli lähetyspuoli näyttäisi olevan kunnossa. Vielä kun tuota downstreamia saisi jotenkin hilattua ylöspäin.
AkseliH: Mikäli nopeuteen liittyvä ongelma ei ratkea, voit ottaa yhteyttä asian tiimoilta Soneran Vikapalveluun. Voit ottaa yhteyttä Vikapalveluun lähettämällä Soneran Omien Sivujen kautta Laajakaistaliittymän vikailmoituksen.
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Eilen illalla yhteys katkesi kokonaan. Modeemin DSL-valo sammui. Ja palasi reilun tunnin päästä. Katselin linjan tietoja, aluksi sisääntulevan kaistan häiriöetäisyys oli 0 dB, ja sitten se vähitellen parani ensin yhteen, sitten kolmeen ja jopa 5 dB:hen. Tänään resetoin modeemin ja häiriöetäisyys teki ennätyslukeman vuoden sisällä, 7 dB! Ja linjakin oli ensimmäisen kerran sitten viime kevään nopeudella 8060 kotiapäin. Ilmeisesti tämä 7 asteen pakkanen ja aurinkoinen sää tekee ihmeitä bitin kululle piuhassa:-)
Juu, eilen päivällä yhteys toimi hyvin, ja sitten iltaa kohden hiipui. modeemin häiriöetäisyyslukemat vähitellen tippuivat, ja vauhti oli jo alle megan kun tilastoa vilkaisin. Häiriöetäisyys oli 0 dB ja kohta se laski -1 dB:hen ja sitten DSL-valo sammui.
Laittelin asiasta vikailmoitusta, tänään tuli viesti että vika on korjattu. Päivällä noise ratio oli jopa 13 dB, mutta päätelaitteen linjallekytkeytymisnopeus oli vain 3,9/0,7 megaa. Vaihdoin kyllä toisen dsl-modeemin - tällä kertaa Wippiesin, pitää huomenna vaihtaa Zykkeli takaisin linjalle ja katsoa kuinka se herää käyntiin korjatussa linjassa?
Mikähän siinä on että päivällä linja toimii paremmin kuin illalla. Siis linja toimii, tuskin siihen käytön määrä keskittimen alueella vaikuttaa jos aina iltaa kohti sisääntulevan linjan signal/noise -ratio huononee?
Laittelin asiasta vikailmoitusta, tänään tuli viesti että vika on korjattu. Päivällä noise ratio oli jopa 13 dB, mutta päätelaitteen linjallekytkeytymisnopeus oli vain 3,9/0,7 megaa. Vaihdoin kyllä toisen dsl-modeemin - tällä kertaa Wippiesin, pitää huomenna vaihtaa Zykkeli takaisin linjalle ja katsoa kuinka se herää käyntiin korjatussa linjassa?
Mikähän siinä on että päivällä linja toimii paremmin kuin illalla. Siis linja toimii, tuskin siihen käytön määrä keskittimen alueella vaikuttaa jos aina iltaa kohti sisääntulevan linjan signal/noise -ratio huononee?
Ja taas lähti vikailmoitusta. Ei tuossa ole oikein tolkkua että full-rate -adsl siirtää dataa kumpaankin suuntaan täsmälleen puolella nopeudella verrattuna Saunalahden mokkulaan. Ja ping puolitoistakertainen. Päivällä liikkuu paremmin ja illansuussa vähitellen hidastuu ja alkaa tökkimään ja lopulta linja katkeaa hetkeksi.
nopeus nostettiin viikko sitten ent.2megasest-8/1m ,alkuun ei lähtenyt pelittään mut yht.oton jälk.asiakaspalv. alko toimiin n.-7m nopeudella tippuen kuitenkin nopeasti tohon -5m tasoon jossa nyt maximissan ollut ,otettu useaan otteeseen yht. asiakaspalveluun ja aina poikkeuksetta korjaantunut takaisin n.7m nop. taas hti kohta uudelleen tipahtaen alle 5m. oltu yht. myös vikapalveluun kun ensin selvittiin hengissä vianrajaus automaatista joka älyttömyyden huippu ilmentymä ns.asiakaspalvelussa joka nyttemmin itsepalvelu sellanen ja ainut konsti saada oikea ihminen langanpäähän vikapuolelta oli jättää vikailm. ja sitten peruuttaa se jolloin yhdistyi henkilölle ja taas nopeus korjaantui mutta vain hetkeksi ja mitään vikaa ei ollut...käytössä kolme läppäriä taloudessa ja tw 510 v3 purkki joita kaksikin .kokeiltu molempia purkkeja ja mittailtu kaikilla läppiksillä verkkopiuhalla ja ilman eli wlanina mutta kaikilla koneilla/purkeilla+pihoilla tai ilman samat aarvot/lopputulokset,avustajaa ajettu koneissa jo niin monesti että ottaa kohta lopputilin ja heittä jakarin nurkkaan eli ei auta,yht. kunnossa. asiakaspalvelun huippuvastaus (onnex vann yx palv.) oli että eix parempi kun nyt sentään 4m entisen 2m yhteyden sijaan wtf???? yleensä höpöttävät noi samat fraasit johdoista,avustajista,langattomuudesta etc. jotka jo alkanut tuntua niin itsestään selvyyksiltä että vituttaa vastata jo niiden olevan kunnossa toki unohtamatta soneran valttikorttia että keskukseen niin pitkä matka..mitä sitten??? --koska kyse nyt vain ja ainoastaan siitä että kun kerran linjojen ollessa kunnossa ja jotka aina!!! -herää kunnolla toimimaan kun yhteydessä soneraan . ELI LYHENNELMÄNÄ; MIKÄ TÄSSÄ NYT MÄTTÄÄ TAI TYYLIIN SONERA EI VOI KESTÄÄÄÄÄÄ MUT KYL VAAN NÄKÖJÄÄN kestää
Ilmoittaako modeemi jo tämän alhaisemman nopeuden, vai oletko vain tehnyt koneilla nopeustestejä? Oletko testaillut eri koneilla yksitellen vai ovatko kaikki koneet olleet koko ajan yhteydessä verkkoon? Onhan modeemiesi langattomat verkot suojattu, ettei kukaan ulkopuolinen taho pääse käyttämään yhteyttäsi?
Miten olet testannut yhteysnopeutta? Parhaan tuloksen saat lataamalla tiedoston koneellesi esimerkiksi Funetin ftp-palvelimelta. Myös Speedtestin nettimittari on yleensä melko luotettava, jolla pystyy mittaamaan myös ulos päin meneviä nopeuksia.
Jos kaikki on kunnossa omien laitteidesi osalta, on toki mahdollista että linjan pituus osoitteestasi keskukselle on sen verran pitkä, että se aiheuttaa hidastelua yhteydessä. Jos kuitenkin olet ollut yhteydessä Vikapalveluun, on linjan pituus todennäköisesti kuitenkin tarkistettu.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Miten olet testannut yhteysnopeutta? Parhaan tuloksen saat lataamalla tiedoston koneellesi esimerkiksi Funetin ftp-palvelimelta. Myös Speedtestin nettimittari on yleensä melko luotettava, jolla pystyy mittaamaan myös ulos päin meneviä nopeuksia.
Jos kaikki on kunnossa omien laitteidesi osalta, on toki mahdollista että linjan pituus osoitteestasi keskukselle on sen verran pitkä, että se aiheuttaa hidastelua yhteydessä. Jos kuitenkin olet ollut yhteydessä Vikapalveluun, on linjan pituus todennäköisesti kuitenkin tarkistettu.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Näköjään on vastaavia ongelmia muillakin.
Itse tein tänään Ficoran nettimittarilla oman hitausennätyksen(offline -tilanteita lukuunottamatta, joita on luvattoman paljon).
Download nopeus 403 kbit/s ..aivan oikein, ei pilkkuvirhettä.
Upload nopeus 608 kbit/s.
Käytössä Soneraliikkeestä ostettu ZyXel P-600.
En usko että motikka olisi sökö kun välillä toimii välillä ei ja samaa tekee toisellakin motikalla.
Kertokaa nyt Soneralaiset minkä takia tämä tilanne toistuu, toistuu ja toistuu.
"Ei voi kestää..."
Itse tein tänään Ficoran nettimittarilla oman hitausennätyksen(offline -tilanteita lukuunottamatta, joita on luvattoman paljon).
Download nopeus 403 kbit/s ..aivan oikein, ei pilkkuvirhettä.
Upload nopeus 608 kbit/s.
Käytössä Soneraliikkeestä ostettu ZyXel P-600.
En usko että motikka olisi sökö kun välillä toimii välillä ei ja samaa tekee toisellakin motikalla.
Kertokaa nyt Soneralaiset minkä takia tämä tilanne toistuu, toistuu ja toistuu.
"Ei voi kestää..."
Kas täällä on muitakin. Äitini luona on soneran 8/1 joka toimii tällä hetkellä 3424 kbps / 768 kbps. Missä on 8/1? parhaillaan toimii 4092/1024 mutta ei sen enempää alaspäin. Ylöspäinkin on nykyään harvoin että on yli 768.
Soneralle olen valittanut asiasta monta kertaa mutta aina kuulemma kaikki on kunnossa?
Modeemeja olen koittanut kolmea vaiko neljää erilaista. Kaikilla sama tulos. Modeemille on vedetty talon jakamosta uusi, oma kaapeli eikä mitään vaikutusta. Jos ei tämän vuoden puolella tapahdu ihmettä niin soneraa vaihtuu ja vikkelää.
Ellei kellään ole ideoita?
edit: hauskinta on se että aluksin kun vaihdoimme soneraan niin 8/1 toimi aina täysillä. Eipä ole pitkään aikaan toiminut. Sentään toimii suht vakaasti mutta nopeus on aivan muuta mistä maksamme.
edit2: tämän kirjoituksen jälkeen linja nousi siihen mihin se yleensä nousee eli 4096 kbps / 768 kbps.
Tästä ylememmäs ei ole menny moneen vuoteen.
Latasin testiksi ftp://ftp.funet.fi/dev/10Mrnd ja tulos oli 417.78 KB/s average. Että mitenkä?
Soneralle olen valittanut asiasta monta kertaa mutta aina kuulemma kaikki on kunnossa?
Modeemeja olen koittanut kolmea vaiko neljää erilaista. Kaikilla sama tulos. Modeemille on vedetty talon jakamosta uusi, oma kaapeli eikä mitään vaikutusta. Jos ei tämän vuoden puolella tapahdu ihmettä niin soneraa vaihtuu ja vikkelää.
Ellei kellään ole ideoita?
edit: hauskinta on se että aluksin kun vaihdoimme soneraan niin 8/1 toimi aina täysillä. Eipä ole pitkään aikaan toiminut. Sentään toimii suht vakaasti mutta nopeus on aivan muuta mistä maksamme.
edit2: tämän kirjoituksen jälkeen linja nousi siihen mihin se yleensä nousee eli 4096 kbps / 768 kbps.
Tästä ylememmäs ei ole menny moneen vuoteen.
Latasin testiksi ftp://ftp.funet.fi/dev/10Mrnd ja tulos oli 417.78 KB/s average. Että mitenkä?
PesonenJr kirjoitti: Näköjään on vastaavia ongelmia muillakin.
Itse tein tänään Ficoran nettimittarilla oman hitausennätyksen(offline -tilanteita lukuunottamatta, joita on luvattoman paljon).
Download nopeus 403 kbit/s ..aivan oikein, ei pilkkuvirhettä.
Upload nopeus 608 kbit/s.
Käytössä Soneraliikkeestä ostettu ZyXel P-600.
En usko että motikka olisi sökö kun välillä toimii välillä ei ja samaa tekee toisellakin motikalla.
Kertokaa nyt Soneralaiset minkä takia tämä tilanne toistuu, toistuu ja toistuu.
"Ei voi kestää..." :P
Kertomasi dowload-nopeus on aivan liian alhainen Sonera Laajakaista ADSL -liittymäsi 8/1 Mbit/s -nopeuluokassa. Kannattaakin käydä läpi ensin tässä viestiketjussa ja ADSL -yhteys hidastelee -oheessamme neuvotut toimenpiteet ongelman selvittämiseksi.
Jos ongelma jatkuu ja olet jo valmiiksi testannut oman laitteistosi, liittymästä on syytä tehdä vikailmoitus vikapalveluumme. Vikailmoituksen voi jättää, esimerkiksi 0206 90101 (pvm/mpm) -numeromme tai Omien Sivujen Laajakaistan vikailmoitus -lomakkeen avulla.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Puolinopeusongelma selvisi. Pylväästä oli toinen johto poikki ja kun johtoja oli vain yksi kahden sijasta niin eihän se bitti voi kuin puolella nopeudella kulkea.
Johto tulee aika matalalla valtatien yli, olisikohan se saanut joskus hipaisua alta ajavista, tai ainakin päässyt heilumaan reilusti.
Johto tulee aika matalalla valtatien yli, olisikohan se saanut joskus hipaisua alta ajavista, tai ainakin päässyt heilumaan reilusti.
Joo-o... Otin kanssa soneran 8/1. ja heti alkuun toimi vaan 4megasena. no valitin ja asia korjattiin ja sen jälkeen toimi hetken, noin 5-6megasena ja nyt jälleen 4. TÄNÄaamuna toimi hetken jopa 5megasena. Kaikkea on kokeiltu ja ei.. Ja vikailmoituksen teossa on näppärä 99€ laskun mahdollisuus , joten turha sitä tyrkyttää. varmasti asentaja rajaa ongelman silleen että joudun maksamaan. keskus sijaitsee 3 kilometrin päässä kuulemma. Miten voi olla näin vaikeaa saada liittymä nopeus pysymään edes siinä 5-6megasssa???
Hah. En voi muuta ku ihmetellä samaa asiaa. Näemmä joku soneran tapa myydä 8/1 nettiä on laittaa soppariin että 4mbit riittää. Eli myyvät 8/1:stä 4/768 nopeudella. Tietysti 8/1 hintaan.
Jes, tässä munkin tapauksessa viä oikeen kysyin, et saako tänne ton 8megasen. vastaus oli kyllä. nytkin nopeus on huippua 3,8Megaa... kyllähän tän vois pitää, mutta pitäs olla sit hintakin sen mukainen...
Sonera Laajakaista ADSL -liittymän palvelukuvauksen mukaan 8 M -nopeusluokassa, 8/1 Mbit/s on liittymän maksiminopeus, mutta nopeuden tulee nopeusluokassa olla pääsääntöisesti vähintään 2 Mbit/s / 512 kbit/s.
8M nopeusluokassa modeemin nopeus muodostuu sillä maksiminopeudella, joka käytössä olevalla linjalla, laitteilla ja johdoilla on mahdollista muodostaa. Tästä johtuen, jos yhteyden käyttämä linja on pitkä, modeemin saavuttama maksiminopeus voi olla 8/1 Mbps -nopeutta pienempi. Toisaalta, esimerkiksi asiakkaan oma pitkä puhelinjatkojohto modeemin ja puhelinpistorasian välillä voi laskea yhteyden nopeutta. Edellisessä viestissämme olevassa ADSL -yhteys hidastelee -linkissä on neuvottu eri toimenpiteitä, joita asiakas voi itse koittaa yhteyden nopeuden parantamiseksi.
Jos ohjeen toimenpiteet on jo käyty läpi, mutta modeemin saavuttamassa kättelynopeudessa on paljon vaihtelua (esimerkiksi n. 4 - 6 Mbit/s välillä), asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi, jotta linjan toiminta tarkistetaan.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
8M nopeusluokassa modeemin nopeus muodostuu sillä maksiminopeudella, joka käytössä olevalla linjalla, laitteilla ja johdoilla on mahdollista muodostaa. Tästä johtuen, jos yhteyden käyttämä linja on pitkä, modeemin saavuttama maksiminopeus voi olla 8/1 Mbps -nopeutta pienempi. Toisaalta, esimerkiksi asiakkaan oma pitkä puhelinjatkojohto modeemin ja puhelinpistorasian välillä voi laskea yhteyden nopeutta. Edellisessä viestissämme olevassa ADSL -yhteys hidastelee -linkissä on neuvottu eri toimenpiteitä, joita asiakas voi itse koittaa yhteyden nopeuden parantamiseksi.
Jos ohjeen toimenpiteet on jo käyty läpi, mutta modeemin saavuttamassa kättelynopeudessa on paljon vaihtelua (esimerkiksi n. 4 - 6 Mbit/s välillä), asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi, jotta linjan toiminta tarkistetaan.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Ihmetyttää vaan kun soneralta 8/1 hankittiin niin se toimi oikeasti 8/1 nopeudella. Mutta ajan myötä siitä ei oo irronnu kun 4/768. Joten aika erikoista on kun ennen toimi ja nykyään ei. Vaikka on vedetty oma kaapeli adsl-modeemille, eikä ole muita laitteita kuten puhelinta samassa linjassa. Aikoinaan kun asiaa tarkisteltiin ni taisi matkaa olla 1.7km keskukseen.
heller kirjoitti: Kas täällä on muitakin. Äitini luona on soneran 8/1 joka toimii tällä hetkellä 3424 kbps / 768 kbps. Missä on 8/1? parhaillaan toimii 4092/1024 mutta ei sen enempää alaspäin. Ylöspäinkin on nykyään harvoin että on yli 768.
Soneralle olen valittanut asiasta monta kertaa mutta aina kuulemma kaikki on kunnossa?
Modeemeja olen koittanut kolmea vaiko neljää erilaista. Kaikilla sama tulos. Modeemille on vedetty talon jakamosta uusi, oma kaapeli eikä mitään vaikutusta. Jos ei tämän vuoden puolella tapahdu ihmettä niin soneraa vaihtuu ja vikkelää.
Ellei kellään ole ideoita?
edit: hauskinta on se että aluksin kun vaihdoimme soneraan niin 8/1 toimi aina täysillä. Eipä ole pitkään aikaan toiminut. Sentään toimii suht vakaasti mutta nopeus on aivan muuta mistä maksamme.
edit2: tämän kirjoituksen jälkeen linja nousi siihen mihin se yleensä nousee eli 4096 kbps / 768 kbps.
Tästä ylememmäs ei ole menny moneen vuoteen.
Latasin testiksi ftp://ftp.funet.fi/dev/10Mrnd ja tulos oli 417.78 KB/s average. Että mitenkä?
Meillä on nopeudet samaa luokkaa, parhaimmillaan on käyny vajaassa 6megassa, mutta yleensä nopeus heittelee 3-5megan välillä. soneran asiantuntia soitti ja ihmetteli asiaa ja selitti, että kuparijohtojen paksuuden vaihtelu tampereen alueella saattaa vaikuttaa nopeuteen.. ok, mutta miks se sit kuitenki o käyny kuudessa?? mulle voi selitellä kaiken maailman johtojen paksuudesta tietty. Mistä v***sta mää noista tiän!! Ku kerran kaikki muka on kunnossa niin eikö pitäs nopeudenki olla?? keskukseen on vaan reilu pari kilsaa.. kaveri asuu vanhemmassa talossa ja kauempana keskuksesta ja hänelle sama yhteys aina 7megaa vähintään..
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.