Skip to main content
Joulukuussa 2009 nostimme 2m yhteyden 8m yhteyteen. Hienosti ja tasaisesti toimi noin kuukauden. (n.6,5Mbps). Nyt noin 2 viikkoa ollut 2m tasainen nopeus (n.1.7Mbps). Vikailmoitus on tehty ja yhteydet testattu, on muka kunnossa. Mielestäni asia ei ole kunnossa jos maksan 39€/kk 1.7Mbps nopeudesta. Onko ainoa vaihtoehto vaihtaa operaattoria? Yhteys kokeiltu 3:lla eri koneella.
Sama ongelma täällä...sekä Soneran päässä, eli asia on ´testattu ja kaikki kunnossa´!! Olen viikon ollut 8M asiakas ja jopa kaksi kertaa olen nopeustestillä päässyt jopa 4M :aan !!!! Tämä on täyttä harhaanjohtamista koko laajakaista jota Sonera isännöi ainakin täällä ns. syrjäseuduilla.
Olen asian tiimoilta ollut yhteydessä Soneran tekniseen tukeen ja asia ei kummene. Kaverillä jonka laajakaista on kytketty samasta keskuksesta (kysystty paikallisilta asentajilta) saa nopeustestillä 6.9M, mutta itse en saa kuin tosiaan n. 2.5-4M. Testattu on kolmella eri modeemilla ja sama nopeus joka laitteella. Johdot vaihdettu joka modeemin vaihdon aikana, ei vaikutusta. Onko ainoa joka voi auttaa kuluttaja-asiamies??? Vai löytyykö Soneralta mielenkiintoa asian suhteen ????
kaapo65 kirjoitti:
Onko ainoa joka voi auttaa kuluttaja-asiamies??? Vai löytyykö Soneralta mielenkiintoa asian suhteen ????


Kuluttaja-asiamies on käynyt mullakin mielessä. Soneralta saattaa löytyä mielenkiintoa mutta ne ei ite tiedä että vika on soneran päässä. Maksava asiakas on soneralla aina väärässä. Mulla on soneran nettitikkukin käytössä ja muutamaan päivään ei ole toiminut kun soutamalla ja pätkimällä. Ei riitä intoa olla tikullakaan netissä.
ADSL -yhteys hidastelee -ohjeessamme on neuvottu kattavasti eri toimenpiteet joilla voi varmistaa, että hidastelu ei johdu omasta laitteistosta tai johdoista. Tässä ohjeessamme on vielä neuvottu miten voit mitata yhteyden nopeutta mahdollisimman luotettavasti.

Jos käyt läpi nämä ohjeet, mutta yhteyden latausnopeudet on silti vain noin 2 Mbit/s -luokkaa, asiassa ei ole muuta tehtävissä kuin jättää uusi vikailmoitus, jotta yhteyden toiminta voidaan vielä kertaalleen tarkistaa. Vikailmoituksen voi jättää, joko Omien Sivujen laajakaistan vikailmoituslomakkeen tai vianrajausautomaattimme 0206 90101 (pvm/mpm) kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
ADSL -yhteys hidastelee -ohjeessamme on neuvottu kattavasti eri toimenpiteet joilla voi varmistaa, että hidastelu ei johdu omasta laitteistosta tai johdoista. Tässä ohjeessamme on vielä neuvottu miten voit mitata yhteyden nopeutta mahdollisimman luotettavasti.

Jos käyt läpi nämä ohjeet, mutta yhteyden latausnopeudet on silti vain noin 2 Mbit/s -luokkaa, asiassa ei ole muuta tehtävissä kuin jättää uusi vikailmoitus, jotta yhteyden toiminta voidaan vielä kertaalleen tarkistaa.


Kuinka monta kertaa toi vikailmoitus täytyy tehdä ennenkuin on mitään mahdollisuutta saada asia kuntoon? Tässä taloudessa asuu 2 atk asiantuntijaa eli me tiedämme että vika on soneran päässä. Minua kiinnostaa lähinnä että kuinka kauan joudun maksamaan 2m liittymästä 8m:n hinnan, ja kuinka kauan menee että siellä soneran päässä aletaan hakemaan vikaa muualta kuin asiakkaalta ja mikä siinä on että soneran päästä harvoin niitä vikoja edes löydetään, haiskahtaa ammattitaidottomalta. Minulla ei ole varaa istua kalliissa vikapuhelimessa päivästä toiseen selittämässä asiaa mikä on itsestään selvä. Ihmisen kanssa jos olisi mahdollista puhua niin vika tulisi ilmi, mutta ei koneen. Jotenkin vaikuttaa siltä että sonera rahastaa näillä vikapelleilyillä.
Voit jättää liittymästäsi maksutta vikailmoituksen laajakaistan vikailmoituslomakkeen kautta. Tehtyyn vikailmoitukseen kannattaa kirjata lisätietona, että ongelmaa on selvitetty liittymässäsi jo aiemminkin, mutta ongelma on kuitenkin yhä jatkunut.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Meidän vikaa ei pysty ilmoittamaan laajakaistan vikailmoituslomakkeen kautta. Eli maksamme 8m yhteyden ja surffaamme 2m yhteydellä. Sonera ei anna mitään muuta vaihtoehtoa. Vittu että vituttaa tää soneran touhu. Kuluttajasuojalle lähtee nyt ilmoitus. Pidän huolen siitä että tämä pelleily loppuu. Ja asiantuntijan on turha yrittää enää sitä ainoaa pelleilytekstiä siitä hiirestään tarjota. Keksikää välillä jotain muuta. Kukä älykääpiö on keksinyt tämän amatöörikeskustelupalstan joka ei johda mihinkään muuhun kuin äärettömään vitutukseen.
Kuluttajasuojalle tehty ilmoitus.
uate kirjoitti:
Meidän vikaa ei pysty ilmoittamaan laajakaistan vikailmoituslomakkeen kautta.


Pitäisi onnistua laajakaistaliittymän mukana tulleella käyttäjätunnuksella ja sen salasanalla. Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeelle pääsy vaatii Omat sivut - kirjautumisen. Lomakkeella valinta Yhteys hidastelee ja siitä eteenpäin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
uate kirjoitti:
Meidän vikaa ei pysty ilmoittamaan laajakaistan vikailmoituslomakkeen kautta.


Pitäisi onnistua laajakaistaliittymän mukana tulleella käyttäjätunnuksella ja sen salasanalla. Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeelle pääsy vaatii Omat sivut - kirjautumisen. Lomakkeella valinta Yhteys hidastelee ja siitä eteenpäin. Vikapalvelu ottaa sinuun yhteyttä lähetetyn lomakkeen perusteella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="uate":1tuwf1af]Meidän vikaa ei pysty ilmoittamaan laajakaistan vikailmoituslomakkeen kautta.


Pitäisi onnistua laajakaistaliittymän mukana tulleella käyttäjätunnuksella ja sen salasanalla. Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeelle pääsy vaatii Omat sivut - kirjautumisen. Lomakkeella valinta Yhteys hidastelee ja siitä eteenpäin. Vikapalvelu ottaa sinuun yhteyttä lähetetyn lomakkeen perusteella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:1tuwf1af]


Edelleen meillä asuu täällä 2 ATK asiantuntijaa. Nämä soneran "asiantuntijan" ohjeet ja vikailmoitukset on kirjautumisineen käyty läpi moneen kertaan parin päivän aikana. Jos selitän vian Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeelle niin lomake menee harmaaksi eikä pääse etenemään. Meillä on nyt 2m:n yhteys ja pitäisi olla 8M:n yhteys mistä maksamme. Voiko tätä yksinkertaisemmin enää kertoa. Minkään soneran palvelun kautta tämä asia ei etene. Eli ainoa vaihtoehto oli kuluttaja-asiamies. En kauan tappele tämän asian kanssa vaan vaihdan operaattorin.
uate: Missä vaiheessa Vikailmoituslomake menee harmaaksi eikä päästä jatkamaan? Tämä tieto olisi tärkeää saada jos lomakkeella on jossain kohti vikaa viimeisimmän päivityksen jälkeen.

Jos liittymän nopeus on alle 2 Mbit/s kahdella eri modeemilla & kaapelilla testattuna ja teet liittymästä vikailmoituksen, yhteys tullaan korjaamaan, jos vika vain on korjattavissa verkon puolelta. Tämän Keskustele ja kysy - forumin kautta ei vikailmoituksia tehdä, joten se vaatii yhteydenottoa Vikapalveluun.

En tiedä yksityiskohtia liittymästäsi jo tehdyn vikailmoituksen suhteen, mutta on valitettavaa ettei nopeusongelmaan tullut ratkaisua. Fakta kuitenkin on, että Soneran verkkoon jäävä vika on korjattava Soneran kautta ja tarkoitus olisi että yksi vikailmoitus riittää.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Siinä vaiheessa kun klikkaan "Ei toimi yhdelläkään tietokoneella", mikä on totta. Pääsen tähän asti: "Testaa yhteys verkkokaapelilla langattoman yhteyden sijaan". Meillä on yksi kone verkkokaapelin päässä ja kaksi langattomana. Vikailmoituksen sain tehtyä kun klikkasin: "Toimii toisella tietokoneella", mikä ei pidä paikkaansa. Tämän takia en pääse totuudenmukaisesti tekemään vikailmoitusta.
Jostain ne nopeudet ilmestyivät, taas toimii ja vika oli soneran päässä.
Laajakaistan vikailmoitus - lomake ei näköjään päästä jatkamaan eteenpäin jos on valittuna Kyllä kohdassa Onko käytössäsi langaton (WLAN) yhteys tietokoneen ja modeemin välillä?

Sivusto antaa tässä vaiheessa ohjeen testata yhteys verkkokaapelilla langattoman yhteyden sijaan, mutta antaa jatkaa lomakkeen täyttämistä vasta kun valinta on laitettu kohtaan Ei siinä missä kysytään WLAN-yhteyden käytöstä. Laitan tästä palautetta eteenpäin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitoksia nyt kuitenkin nopeista neuvoista, toivottavasti saatte vikailmoituslomakkeen kondikseen niin onhan se helpompaa ratkaista näitä ongelmia.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Sivusto antaa tässä vaiheessa ohjeen testata yhteys verkkokaapelilla langattoman yhteyden sijaan, mutta antaa jatkaa lomakkeen täyttämistä vasta kun valinta on laitettu kohtaan Ei siinä missä kysytään WLAN-yhteyden käytöstä. Laitan tästä palautetta eteenpäin.


Sain vastauksen että tuo kohta on tarkoituksella noin. Ideana on se, että yhteyttä tulisi testata tietokone kaapelilla modeemiin kytkettynä, jotta vika ei jää toimimattomaan WLAN-yhteyteen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sain vastauksen että tuo kohta on tarkoituksella noin. Ideana on se, että yhteyttä tulisi testata tietokone kaapelilla modeemiin kytkettynä, jotta vika ei jää toimimattomaan WLAN-yhteyteen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Huh hoijaah taas...

Varmaankin ihan hyvä varmistus niille asiakkaille jotka eivät tajua koneista taikka internetistä mitään, mutta löytyy sellaisiakin jotka varmaankin osaavat sanoa että vika ei jää sisäverkkoon, olkoon se sitten Wlan taikka ei.
No joo, eihän sitä päivää tule että iso viisas virheetön sonera tunnustaisi että pieni idiootti ja tyhmä asiakas löytää vian soneralta. Kyllä tyhmyys paistaa törkeästi läpi. Mitä muuta voi soneralta odottaakkaan? Emme korjaa vikaa koska olemme omaa persettämme täynnä.

Vastaa