Elikkä käytössä 8/1m ja ADSL box antaa tai ottaa seuraavat nopeudet.
WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 832 kbps
Downstream Speed: 3424 kbps
Uppi on ihan ok mutta toi down kauvaksi jää 8 megasesta. Missä vika? 3 eri boxia olen keittanut ja ihan samaa luokkaa on nopeudet niilläkin.
Kyseiset lukemat antaa Zyxel P660HW-D1
Noin puolet nopeudesta ties missä.
Sivu 1 / 1
Huono downstream-nopeus voi johtua monestakin eri asiasta, kuten linjan pituus, huonolaatuinen linja, keskuksella oleva vika, liian pitkä puhelinjohto modeemin ja puhelinpistokkeen välillä jne.
Jos olet vaihtanut myös puhelinjohdon modeemien testauksen lisäksi, jäänee ongelma nyt yhteyteen. Toki, jos asunnossasi on useampia puhelinpistokkeita, kannattaa yhteyttä testata näistä kaikista ja katsoa, vaikuttaako tämä yhteysnopeuteen.
Jos mikään toimenpide ei paranna yhteyden nopeutta, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus. Voit jättää vikailmoituksen numerossa 0206 90101 olevaan vianrajausautomaattiimme (valikosta kohta 2), tai jättää Vikapalveluumme yhteydenottopyynnön Omien sivujen ongelmatilannelomakkeen kautta.
Jos jätät yhteydenottopyynnön lomakkeella, sinuun otetaan yhteyttä muutaman arkipäivän sisällä puhelimitse. Lomakkeella kannattaa mainita, mihin aikaan olet tavoitettavissa kotoasi.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Jos olet vaihtanut myös puhelinjohdon modeemien testauksen lisäksi, jäänee ongelma nyt yhteyteen. Toki, jos asunnossasi on useampia puhelinpistokkeita, kannattaa yhteyttä testata näistä kaikista ja katsoa, vaikuttaako tämä yhteysnopeuteen.
Jos mikään toimenpide ei paranna yhteyden nopeutta, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus. Voit jättää vikailmoituksen numerossa 0206 90101 olevaan vianrajausautomaattiimme (valikosta kohta 2), tai jättää Vikapalveluumme yhteydenottopyynnön Omien sivujen ongelmatilannelomakkeen kautta.
Jos jätät yhteydenottopyynnön lomakkeella, sinuun otetaan yhteyttä muutaman arkipäivän sisällä puhelimitse. Lomakkeella kannattaa mainita, mihin aikaan olet tavoitettavissa kotoasi.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Modeemin ja pistokkeen välinen piuha on noin 2m eikä ole mitään ylimääräisiä jatko/liitos kohtia.
Koitettu on kahdesta pistokkeesta ja tulos on sama tai oli jopa heikompi noin 2200
Koitettu on kahdesta pistokkeesta ja tulos on sama tai oli jopa heikompi noin 2200
Oletkin jo koittanut viestisi mukaan monia keinoja jotka voi auttaa tilanteeseen. Kannattaa vielä olla yhteydessä vikapalveluumme, jos nopeus ei parane testatuilla toimenpiteillä.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
No nyt on myös vikailmoituksen kauttakin yritetty korjata mikä auttaisi hitauteen mutta eipä tuntunut sekään auttavan mitä nyt sitten tekivätkin.
Latausnopeus jos pitäisi olla 800kt/s niin siitä kyllä jäädään taakse. Minulla on siinä 300-500kt/s välillä.
Modeemi kättelee nopeudeksi vaihdellen 2000-3000kpbs ja joskus mutta todella harvoin (resetoimalla box/adsl linja) on yli 5000kpbs. Yleensä ei mene kovin kauvaa kun linja putoo ja ollaan taas siinä 2000-3000kpbs
Tätä on testattu 3 eri adsl boxilla ja kaikissa on sama ongelma.
Onko kellään vielä ideoita miten saisin edes linjan pysymään tossa 5megasessa kun ei tänne tunnu 8megasta saavan vaikka niin luvataan.
Latausnopeus jos pitäisi olla 800kt/s niin siitä kyllä jäädään taakse. Minulla on siinä 300-500kt/s välillä.
Modeemi kättelee nopeudeksi vaihdellen 2000-3000kpbs ja joskus mutta todella harvoin (resetoimalla box/adsl linja) on yli 5000kpbs. Yleensä ei mene kovin kauvaa kun linja putoo ja ollaan taas siinä 2000-3000kpbs
Tätä on testattu 3 eri adsl boxilla ja kaikissa on sama ongelma.
Onko kellään vielä ideoita miten saisin edes linjan pysymään tossa 5megasessa kun ei tänne tunnu 8megasta saavan vaikka niin luvataan.
Kannattaa ottaa uudelleen yhteyttä Soneran Vikapalveluun asian selvittämiseksi. 'Internetliittymän Ongelmatilanne' lomakkeen voit lähettää Soneran Omien Sivujen kautta. Ongelman kuvauksen lisäksi lomakkeella kannattaa mainita ettei tilanne liittymän nopeuden suhteen muuttunut edellisen selvityksen yhteydessä.
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Totta, minulla on sama ongelma Soneran 8/1m nopeuden kanssa.
Vaihdoin keväällä Elisan 512/2mt Soneraan, ja lähtönopeus käytännössä ihan sama,
enkä muuten muussakaan käytännössä ole huomannut mitään nopeuseroja.
Elisa upload speed oli 0,38-0,45 ja Sonera nyt 0,37-0,51 riippuen ajankohdasta.
Elisa download speed oli 1,91-2.0 ja Sonera nyt 6,61-6.71.
Olen yrittänyt yksitellen neljällä eri kannettavalla, sekä eri pistokkeista jolloin modeemin
ja kaapelin väli on ollut minimissään n. 1 metri.
Lisäksi olen testannut kahta modeemia, ja vielä langatonta Buffalo g54, nopeudessa ei eroja.
Kuten tavallista operaattorit sälyttää vian ja vastuun asiakkaalle, mutta jos menet ostamaan esim. litran maitoa ja saat vain puoli- niin eikö sama laki päde myös tele-operaattoreihin. Jos asia ei korjaannu ja vielä pikaisesti, vähennän kylmästi puuttuvan nopeuden laskussa suoraan prosenteissa.
Vaihdoin keväällä Elisan 512/2mt Soneraan, ja lähtönopeus käytännössä ihan sama,
enkä muuten muussakaan käytännössä ole huomannut mitään nopeuseroja.
Elisa upload speed oli 0,38-0,45 ja Sonera nyt 0,37-0,51 riippuen ajankohdasta.
Elisa download speed oli 1,91-2.0 ja Sonera nyt 6,61-6.71.
Olen yrittänyt yksitellen neljällä eri kannettavalla, sekä eri pistokkeista jolloin modeemin
ja kaapelin väli on ollut minimissään n. 1 metri.
Lisäksi olen testannut kahta modeemia, ja vielä langatonta Buffalo g54, nopeudessa ei eroja.
Kuten tavallista operaattorit sälyttää vian ja vastuun asiakkaalle, mutta jos menet ostamaan esim. litran maitoa ja saat vain puoli- niin eikö sama laki päde myös tele-operaattoreihin. Jos asia ei korjaannu ja vielä pikaisesti, vähennän kylmästi puuttuvan nopeuden laskussa suoraan prosenteissa.
ADSL-liittymän Palvelunkuvaus sanoo, että nopeusluokassa 8 Mbit nopeus on enintään 8/1 Mbit/s, mutta pääsääntöisesti vähintään 2 Mbit/s / 512 kbit/s.
socofin: Jos 8/1M - nopeusluokan ADSL-liittymäsi lähtevän datan nopeus jää kahdella eri modeemilla testattuna alle 512 kbit/s, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus. Aina suurimpien ADSL-nopeusluokkien nopeutta ei saada maksimiarvoihin puhelinverkon laadun takia, mutta selkeästi liian hitaan yhteyden korjausta kannattaa ainakin kertaalleen yrittää. Vikailmoituksen käsittelyn yhteydessä selviää onko kyseessä vika (huono kytkentä, vuotava kaapeli) vai onko kyse siitä, ettei fyysinen yhteys ADSL-modeemisi ja -keskittimen väliilä pysty parempaan nopeuteen.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
socofin: Jos 8/1M - nopeusluokan ADSL-liittymäsi lähtevän datan nopeus jää kahdella eri modeemilla testattuna alle 512 kbit/s, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus. Aina suurimpien ADSL-nopeusluokkien nopeutta ei saada maksimiarvoihin puhelinverkon laadun takia, mutta selkeästi liian hitaan yhteyden korjausta kannattaa ainakin kertaalleen yrittää. Vikailmoituksen käsittelyn yhteydessä selviää onko kyseessä vika (huono kytkentä, vuotava kaapeli) vai onko kyse siitä, ettei fyysinen yhteys ADSL-modeemisi ja -keskittimen väliilä pysty parempaan nopeuteen.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
No sitten voisin suoraan sanoa, että on aika lailla asiakkaan kusetusta toi. Otat 8megasen ja sitten ei pysty siihen ja on jotain 2-3 meganen ja maksat silti 8megasesta. Olisin jättänyt tilaamatta, kun olisin taas tiennyt. Ei kai tässä auta muu kun konta mennä kuluttaja asiamiehen juttusille. Minua ei kiinnosta maksaa 8megasesta jota minulle ei edes pystytä toimittamaan. Ottaa kyllä pattii kun ei voi edes irti sanoa määräaikaista juuri tosta syystä!
Minä maksan 24/1 -liittymästä ja äsken(kin) nopeusmittaus näytti 11,7/0,45.
Lasku kyllä on mukavasti 24/1:n mukainen.
Soneran tyttö sanoi kesäkuun alussa kun protestoin, että "ihan sama mitä sä sanot", rempseää asiakaspalvelua. Minullakin määräaikainen liittymä joka vain hidastuu "sattumalta" jo toista kertaa ja pysyvästi taaskin, oletan.
Lasku kyllä on mukavasti 24/1:n mukainen.
Soneran tyttö sanoi kesäkuun alussa kun protestoin, että "ihan sama mitä sä sanot", rempseää asiakaspalvelua. Minullakin määräaikainen liittymä joka vain hidastuu "sattumalta" jo toista kertaa ja pysyvästi taaskin, oletan.
Olen tehnyt jo kolme KOLME! kertaa vikailmoituksen ja asia ei korjaannu yhtään mihinkään. Ainoa mitä saan on tekstiviesti, että vika on korjattu blaablaa...
Määräaikainen tai ei niin kyllä tossa on jo ihan riittämiin syytä lopettaa sopimus! Kerran maksan 8megasesta niin totta hitossa se pitää myös se olla. Minua ei kiinnosta mitä joku palvelun kuvas kertoo, sen voisi sitten sanoa heti, kun tilauksen tekee, eikä uskotella, että 8megasen saa kun siltä nyt näyttää että ei saa. 3 megasena on tälläkin hetkellä, hyvin on korjattu täytyy myötään.
Ei auta sitten muu, kun mennä kuluttaja asiamihen juttusille, että tästä eroon pääsee.
Määräaikainen tai ei niin kyllä tossa on jo ihan riittämiin syytä lopettaa sopimus! Kerran maksan 8megasesta niin totta hitossa se pitää myös se olla. Minua ei kiinnosta mitä joku palvelun kuvas kertoo, sen voisi sitten sanoa heti, kun tilauksen tekee, eikä uskotella, että 8megasen saa kun siltä nyt näyttää että ei saa. 3 megasena on tälläkin hetkellä, hyvin on korjattu täytyy myötään.
Ei auta sitten muu, kun mennä kuluttaja asiamihen juttusille, että tästä eroon pääsee.
mulla 24 ja yhteys on parhaimmillaan 18mbit, mutta ainakun ollaan yli 10mbit niin alkaa armoton pätkiminen. oon tullu siihen tulokseen että vaihdan takasin ihan perus 2 liittymään. ei tästä tule mitään.
Yleisesti ottaen hidastelu- ja pätkimistapauksissa vikailmoituksen jättäminen on oikea tapa selvittää asia, kunhan omien laitteiden toimivuus on ensin varmistettu.
Toimitusehtojen mukaisesti esimerkiksi 8M/1M liittymän tulee pääsääntöisesti olla vähintään 2M/512k, mutta toki, jos nopeus jatkuvasti jää noin 2-3 megaan, niin jotain ongelmaahan siinä silloin on. Tällaisissa tapauksissa esimerkiksi nopeuden alentaminen on yleensä mahdollista myös määräaikaisissa sopimuksissa, kunhan vain verkonhallintamme toteaa, että liittymä ei mahdollista suurempia nopeuksia.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Toimitusehtojen mukaisesti esimerkiksi 8M/1M liittymän tulee pääsääntöisesti olla vähintään 2M/512k, mutta toki, jos nopeus jatkuvasti jää noin 2-3 megaan, niin jotain ongelmaahan siinä silloin on. Tällaisissa tapauksissa esimerkiksi nopeuden alentaminen on yleensä mahdollista myös määräaikaisissa sopimuksissa, kunhan vain verkonhallintamme toteaa, että liittymä ei mahdollista suurempia nopeuksia.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Se nyt kun ei vaan minulle sovi. Se on joko 8meganen tai määräaikainen sopimus puretaan! Koska sonera ei minulle pysty toimittamaan luvattua nopeutta jota on jo monesti vikailmoituksen kautta yritetty korjata tuloksetta niin se myös riittää syyksi määräaikaisen sopimuksen purkamiseen.
Sinun kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, jossa asiasi voidaan käsitellä.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Minun kohdalta asia on nyt kunnossa ja soneran kanssa sovittu, että määräaikainen sanotaan irti. Siirryn kaapeli modeemin käyttäjäksi, kun sitä kautta tänne saa jopa 110megasen. Jospa sillä tekniikalla toimisi paremmin.
Minulla oli kilpailijan 8/1 yhteys, joka toimi loistavsati. (lataus noin 7,1 mb/sec) Päätin kuitenkin vaihtaa operaattoria, kun luin Soneran tarjouksen 18 kk. Ajattelin siis säästää pari euroa kuukaudessa ja eliminoida hintojen nouseminen ko ajanjaksolle. Sain siis uuden yhteyden ja nyt latausnopeudet vaihtelevat 2,5-3,4 mb/sec. Pidin yhteyttä viallisena. Minulle kuitenkin lukemattomien puheluiden ja höpötysautomaattien jälkeen kerrottiin, että Soneran täysin kohtuuttomissa sopimusehdoissa on kaikki yli 2 mb/sec nopeudet sopimuksen mukaisia.
Minua on mielestäni petetty raskaasti. En pysty vaihtamaan operaattoria takaisin E:llä alkavaan, joka siis toimi loistavasti, koska olen sitoutunut huijaussopimuksen 18 kuukauden ajaksi. Hävetkää! Tulen mainostamaan sopimusehtojanne kaikille. Myös kuluttajansuojalautakuntakin tutkii näitä markkinointivalheita. Liitänkin tähän yhden linkin.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2080
Minua on mielestäni petetty raskaasti. En pysty vaihtamaan operaattoria takaisin E:llä alkavaan, joka siis toimi loistavasti, koska olen sitoutunut huijaussopimuksen 18 kuukauden ajaksi. Hävetkää! Tulen mainostamaan sopimusehtojanne kaikille. Myös kuluttajansuojalautakuntakin tutkii näitä markkinointivalheita. Liitänkin tähän yhden linkin.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2080
Ohjeita Sonera Laajakaistaliittymän hitausongelmaan löydät artikkelista ADSL-yhteys hidastelee.
Mikäli liittymäkohtainen hitausongelma ei ohjeiden avulla ja testaamalla ratkea, voit jättää asiasta vikailmoituksen Soneran Omien Sivujen kautta.
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Mikäli liittymäkohtainen hitausongelma ei ohjeiden avulla ja testaamalla ratkea, voit jättää asiasta vikailmoituksen Soneran Omien Sivujen kautta.
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Vorlon kirjoitti: Olen tehnyt jo kolme KOLME! kertaa vikailmoituksen ja asia ei korjaannu yhtään mihinkään. Ainoa mitä saan on tekstiviesti, että vika on korjattu blaablaa...
Määräaikainen tai ei niin kyllä tossa on jo ihan riittämiin syytä lopettaa sopimus! Kerran maksan 8megasesta niin totta hitossa se pitää myös se olla. Minua ei kiinnosta mitä joku palvelun kuvas kertoo, sen voisi sitten sanoa heti, kun tilauksen tekee, eikä uskotella, että 8megasen saa kun siltä nyt näyttää että ei saa. 3 megasena on tälläkin hetkellä, hyvin on korjattu täytyy myötään.
Ei auta sitten muu, kun mennä kuluttaja asiamihen juttusille, että tästä eroon pääsee.
Mitäs kuluttaja asiamies sanoi? meikällä on samat ongelmat yhteyden kanssa.
No tässä tapauksessa ei tarvinnut mennä kuluttuja asiamiehen juttusille asti. Jos sonera ei pysty sinulle toimittamaan sitä mitä luvataan niin se riittää irtisanomiseen näin kävi mun tapauksessa, koska eivät saaneet yhteyttä toimimaan luotettavasti ja monta kertaa tein vikailmoituksen asiasta. Nyt mulla on käytössä paikallisen operattorin 110/2mb kaapeli ja ei voi muuta sanoa, kun että näin sen pitääkin toimia, ei pätki, ei nopeudet ole mitä sattuu. Eikä ole tarvinnu soitella kertaakaan missä vika, kun ei ole.
Samaa ongelmaa täälläkin. Kaikkea kokeiltu.. Vikailmoitus tehty, olen 99% varma että vika ei korjaannu.
ilmoitan tänne jos jotakin muutoksia tapahtuu..
Ennen kuin oli kilpaileva operaattori kehissä, niin sama soneran yhteys pelas normaalisti 700-800 kbit/s, kunnes jouduin laittamaan nettini kiinni talousongelmien takia. Sillävälin kilpailu oli poistunut ja kunnes avasin nettini uudestaan ja mitä kävikään...... nyt nettini on noin 50% hitaampi!!jipii!!!
noin 300m päässä tutullani on 8/1 s-kirjaimella alkava operaattori kun aikoinaan otti, joka toimii täydellä nopeudella.
EDIT: oho olipa yllätys!, vika saatiin korjattua.
EDIT: no joo oli se yhen päivän nopeempi nyt taas alko hidasteleen...ehkä pieni parannuskummiskin.
ilmoitan tänne jos jotakin muutoksia tapahtuu..
Ennen kuin oli kilpaileva operaattori kehissä, niin sama soneran yhteys pelas normaalisti 700-800 kbit/s, kunnes jouduin laittamaan nettini kiinni talousongelmien takia. Sillävälin kilpailu oli poistunut ja kunnes avasin nettini uudestaan ja mitä kävikään...... nyt nettini on noin 50% hitaampi!!jipii!!!
noin 300m päässä tutullani on 8/1 s-kirjaimella alkava operaattori kun aikoinaan otti, joka toimii täydellä nopeudella.
EDIT: oho olipa yllätys!, vika saatiin korjattua.
EDIT: no joo oli se yhen päivän nopeempi nyt taas alko hidasteleen...ehkä pieni parannuskummiskin.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.