8 Mb yhteys takkuilee

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Entinen 2Mb:n yhteys toimi ongelmitta vuosia. Nyt jokin aika sitten yhteys päivitettiin 8 megaan ja ongelmat alkoivat välittömästi. Paikallinen yhteys toimii mutta Internettiin asti ei pääse, vaikka modeemin internet valo palaa. Sen verran olen asiaa tutkintut että oletan ongelman johtuvan ADSL reitittimen asetuksista (Zyxel P-660-HW-D1 ). jostain olen lukenut että kannattaisi laittaa asetuksiin Bridge eikä Routing mutta tuo aiheuttaa sen että Internet valo reitittimessä sammuu. Joka tapauksessa kysymykseni siis on että mistä saisin oikeat konfigit Zyxelin moodemille Soneran 8Mb yhteyttä varten? Zyxelin sivuilla olevilla ohjeilla ei pärjää.

1 kommentti

Parhaat ja tarkimmat ohjeet kyseiseen malliin löydät Zyxelin ftp-palvelimelta. Käytännössä kuitenkaan modeemin asetuksilla ei 2M ja 8M linjanopeuksien välillä pitäisi olla suurta eroa, ellei nyt sitten modeemin asetuksissa ole vaimennettu linjatehoja.

Modeemin ohjelmisto (firmware) kannattaa kokeilla päivittää uusimpaan versioon, jos tätä et ole tehnyt ja laittaa modeemista varmuuden vuoksi adsl2+ päälle jos se ei ole.

Jos näistä toimenpiteistä ei ole apua, testaa yhteyttä toisella modeemilla. Jos toisella modeemillakaan yhteys ei ala toimia, voi ongelma olla linjapuolella johtuen vaimennuksista linjassa, lian suuresta johtopituudesta tai yksinkertaisesti huonosta kuparin laadusta. Tällöin sinun kannattaa jättää yhteydenottopyyntö Vikapalveluumme Omien sivujen lomakkeella tai soittaa vikapalvelunumeroomme 0206 90101 (mpm/pvm) (ma-pe 8-20, la 9-16.30) kun olet paikan päällä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa