Skip to main content

8 megaa hidastunut viiteen

  • December 11, 2014
  • 7 kommenttia
  • 1 katselukerta

Aikaisemmin yhteys on todellakin ollut lähellä kahdeksaa megaa.
Nyt se on vajaat viisi.
Ehkäpä tämä kuitenkin täyttää sopimuksessa mainitut ehdot, mutta kun se on aiemmin todellakin ollut nopeampi. Tarvitsen työssäni isojen tiedostojen siirrossa jokaisen megan.
Juuri tuli sitouduttua piitkään määräaikaiseen sopimukseen, joka ei todel-lakaan ollut mikään halpa. Mutta ajattelinpa tuolloin, että hyvästä on kannattanut ja kannattaa edelleen maksaa.
Onko ehdottaa mitään kompensaatiota taikka jotain muuta?
Asiakastyytyväisyys rapisee...

7 kommenttia

  • December 27, 2010
ADSL-liittymäsi nopeusluokka on verkon puolella 8/1M eli liittymäsi portti ADSL-keskittimellä on määritetty antamaan maksimissaan 8/1 Mbit/s nopeudet. Modeemisi muodostaa yhteyden kuitenkin kaistanleveydellä, joka mahdollistaa tällä hetkellä noin 5M/800k maksiminopeudet. Liikenne on "puhdasta" eli dataa ei huku virheellisin kehyksiin.

Toisella ADSL-modeemilla saattaisi tulla suurempi latausnopeus kuin 5 Mbit/s. Testaamalla selviäisi. Verkon puolella liittymän suhteen ei ole korjattavaa eli pidän vikailmoituksen tekemistä turhana tälle liittymälle. Arvioni perustuu siihen mikä on ADSL-yhteyden tila nyt.

  • December 27, 2010
Ok. Kiitokset vastauksesta.
Mulla on kuitenkin aina ollut vain tämä yksi ja sama modeemi, Telewell, olikohan se mallia 715 tai 716?
Mitään muutoksia en ole systeemiin tehnyt. UPSiin vaihdoin uudet akut, signaali kulkee sen läpi RJ11-piuhalla, ja verkkokaapelit ovat tietenkin saattaneet vaihtua...
Osaisitko veikata missä välissä pullonkaula on syntynyt? Modeemin ja seinäpistokkeen väli, huono johto? UPSin ja modeemin väli? Huono ethernet-kaapeli?
Voiko modeemi "väsähtää", onko tullut sellaisia vastaan?

Kiitokset taas,

-Antti-

  • January 3, 2011
Peraatteessa mikä tahansa ADSL-signaaliin vaikuttava asia voi laskea kättelynopeuksia. Todennäköisesti UPS:n ohittaminen parantaisi nopeuksia jonkun verran. Talvella ei ainakaan ukkonen uhkaa modeemia joten ilman UPS:ia siinä mielessä pärjännee loppukevääseen asti. Modeemin hallintasivuilta pitäisi pystyä näkemään millä nopeuksilla ADSL-modeemin ja -keskittimen välinen yhteys on muodostunut, joten ilman UPS:ia testaamisen vaikutus pitäisi olla heti todettavissa.

Pitkään käytössä olevassa ADSL-modeemissa voivat komponentit hieman väsähtää ja tämä voi näkyä muutoksena ADSL-yhteydessä. Ei ole mitenkään harvinaista että uudella modeemilla yhteys paranee.

  • September 7, 2011
No nyt on kokeiltu monenlaisilla modeemeilla yhteyksiä, ja yhä huonompaan suuntaan mennään.
Nopeus on tällä hetkellä yhden megan molemmin puolin. Ei hyvä, ja nyt sitä nopeutta tarvitsisi, kun syksyn työt alkavat ja isoja tiedostoja pitäisi siirtää ripeästi.

Viduttaa aika lailla, kun on kallis ja määräaikainen liittymä, ja ei oikeastaan olisi edes aikaa ruveta taistelemaan sen kanssa. Taino, onhan mulla, kun matsku ei kulje...

-Antti-

  • September 7, 2011
AIlola kirjoitti:
No nyt on kokeiltu monenlaisilla modeemeilla yhteyksiä, ja yhä huonompaan suuntaan mennään.
Nopeus on tällä hetkellä yhden megan molemmin puolin. Ei hyvä, ja nyt sitä nopeutta tarvitsisi, kun syksyn työt alkavat ja isoja tiedostoja pitäisi siirtää ripeästi.

Viduttaa aika lailla, kun on kallis ja määräaikainen liittymä, ja ei oikeastaan olisi edes aikaa ruveta taistelemaan sen kanssa. Taino, onhan mulla, kun matsku ei kulje...

-Antti-


Modeemisi kättelee tällä hetkellä yhteyttä keskukselle n. 5/0,8M nopeudella, joten mikäli koneelle saapuva siirtonopeus on sisäänpäin megan luokkaa, kannattaa käydä omia laitteita (esim. tuo UPS hetkeksi pois välistä, mikäli on vielä käytössä) ja johtoja vielä läpi. Jos tätä on lähiaikoina jo tehty, vikailmoituksen voi jättää joko puhelimitse (020690101, mpm/pvm) tai palvelupyyntönä omien sivujen kautta - täten ongelma saadaan tutkintaan myös verkon puolelta.

  • December 13, 2011
Itsenäisyyspäivän aikoihin huomasin, että nopeus olisi palautunut aika lailla entiselleen. Ihan hyvä juttu vaihteeksi. Kiinnostaisikin tietää, että onko Soneran toimesta tehty jotain remonttia lähiseudulla? Oma usko alkoi jo mennä, kun koko kalusto oli jo kertaalleen vaihdettu täällä päässä. Tietokone, modeemi, reititin jne. eikä tilanne oikeastaan parantunut millään tavalla. Tuntuu siltä kuin olisi melkein vuoden taistellut asian kanssa.

Motivaatio liittymän laskujen maksuun kohosi kummasti.

  • December 15, 2011
Mistään laajemmasta alueellisesta huolto-/muutostyöstä en löydä tietoa, mutta se ei poista pienemmän alueellisen korjauksen mahdollisuutta.