8mb/1 Laajakaista pätkii


Hei, taas internet yhteyteni on alkanut katkeilemaan 5-60min välein, viimeksi (n.1kk) sitten, soitin vikapalveluun ja he saivat korjattua yhteyteni 2päivän sisällä, vikana ilmeni että tänne tuli todella heikko singaali. Osaatteko korjata asiaa jotenkin?

14 kommenttia

Kannattaa käydä läpi Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme löytyvät aiheeseen liittyvät ohjeet.

Jos olet varmistanut, että omat laitteesi ovat kunnossa, suosittelen olemaan mahdollisimman pian yhteydessä Sonera Vikapalveluun. Voit ottaa yhteyttä joko Omien Sivujen kautta löytyvän lomakkeen kautta tai puhelimitse numeroon 020 690101 (mpm/pvm).

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Täälläkin (Pori) 8/1 pätkäsee n. puolen minuutin välein. Alkaa hieman kyrsiä..
Juu jokseenkin raivostuttaa.... siis maksan 8/1 yhteydestä niin munt pitää sit pistää mokkula läppäriin ja tulla kattoon tänne mikä on vialla ... noh ei näytä olevan häiriöitä tervola-rovaniemi alueella .... kumma homma. Netti ei kuiteskaan toimi ...olin just päivittämässä xpeetä ... nii sit kyykähti linja eihän tohon voi luottaa.
Roveniemen alueella oli eilen suureen määrään liittymiä vaikuttanut verkkovika. Vika kesti noin puoli tuntia ja se oli ohi ennen klo 16.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Täällä turussa jäkärlässä on ollut täsmälleen samaa vikaa. Kolmisen viikkoa on yhteys pätkinyt. Välillä toimii vartin ja toisinaan pätkii ihan jatkuvasti. (kyseessä on myöskin 8/1 liittymä, jos sillä nyt asiaan on vaikutusta) Omissa laitteissa en usko vian pesivän koska sama ongelma on naapurissakin ja alkoi samaan aikaan. Aiemmin yhteys on toiminut moitteita ja modeemin asetuksiin ei ole koskettu.
Olen selvinnyt vastaavasta ongelmasta asettamalla tcp/ip:n ominaisuuksiin DNS-osoitteet kiinteästi http://www5.sonera.fi/ohjeet/index.php?title=Palvelimet. Jos auttaa, niin kertokaa -antanee palveluntarjoajallekin vinkkiä kivestä kengässä.

Minulla Windows Vistassa Ohjauspaneli / Verkko / Lähiverkkoyhteys (on ulkoinen ADSL-modeemi) / Näytä tila / Ominaisuudet / TCP/IPv4 / Ominaisuudet / Käytä seuraavaa DNS-palvelimen osoitetta (siis DNS-palvelimen automaattinen haku pois käytöstä) ja tuonne edellä kerrotusta linkistä Soneran DNS-palvelimien osoitteet.
Riesana on, että kun Sonera vaihtaa DNS-osoitteita niin sittenpä ei pääse tuonnekaan osoitteeseen katsomaan, mitä uudet osoitteet ovat - itselläni DNS-osoitteet vaihtuvat modeemille ja on luettavissa ADSL-modeemin konfiguraatiosta. (Linuxissa ei tarvinnut asettaa DNS-osoitteita)

Ellei auta niin vaihda takaisin - aina konfigurointeja tehdessä pitää tehdä sellaiset muistiinpanot että pystyy palauttamaan edellisen tilanteen.
Kiitos vinkistä, mutta ei auttanut. Modeemi vilkuttaa ADSL-valoa katkon tullen. Puhelinpistokkeesta tuleva piuha on lyhyt ja kunnossa ja modeemista (rr24ap) on otettu virtapiuha irti pariinkin otteeseen. Taitaapi siis olla jonkin sortin verkkovika. Eilen oli hieman parempi päivä, mutta nyt taas tökkii.
geezer77 kirjoitti:
Täällä turussa jäkärlässä on ollut täsmälleen samaa vikaa. Kolmisen viikkoa on yhteys pätkinyt. Välillä toimii vartin ja toisinaan pätkii ihan jatkuvasti. (kyseessä on myöskin 8/1 liittymä, jos sillä nyt asiaan on vaikutusta) Omissa laitteissa en usko vian pesivän koska sama ongelma on naapurissakin ja alkoi samaan aikaan. Aiemmin yhteys on toiminut moitteita ja modeemin asetuksiin ei ole koskettu.


Naapurin ja sinun liittymäsi häiriöt voivat viitata siihen, että alueella on jokin yleinen häiriötilanne, mutta naapurin häiriö voi myös johtua täysin eri seikasta kuin oman liittymäsi pätkiminen. Siksi kannattaa vielä käydä läpi yllä opastamamme Ohjeet ja vinkit -sivujen neuvot, jos häiriö on jatkunut.

Voit jättää liittymästäsi nopeasti vikailmoituksen 0206 90101 numeromme vianrajausautomaatin kautta. Automaatti ilmoittaa myös, jos liittymän alueella on havaittu verkkohäiriötä, joka on jo selvityksessämme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Mullakin on netti pätkinyt jo pari viikkoa.
aiemmin sain testillä mitattua n: 6-7 Mbps latausnopeus ja nyt se on näyttänyt 0.41Mbps .. pariviikkoa.... ???????????????
nekromantix84: Pudotus nopeudesta 6-7 Mbit/s tasolle 0,41 Mbit/s on niin merkittävä, että jossakin on vikaa. Ohjeet vian rajaukseen täällä. Ellei ohjeissa mainitusta toimenpiteistä ole apua, tee liittymästä vikailmoitus.

Täytyy vielä korostaa että ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä ei koskaan kannata käyttää jatkojohtoa kaapelissa. Yksi kaapeli eli mahdollisimman vähän liittimiä modeemin ja puhelinpistokkeen väliin.

Vikapalvelun numerossa 0206 90101 vastaa nykyään vianrajausautomaatti. Voit myös jättää Vikapalvelulle yhteydenottopyynnön Omien sivujen Internet-liittymän ongelmatilanne lomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Turun alueella (Lieto) alkanut 8mb/1 laajakaista pätkiä noin 5 minuutin välein poikki... Onko soittamisesta vikapalveluun jotain hyötyä tässä tapauksessa vai kannattaako vain vaihtaa liittymää?
Jos yhteys pätkii ja olet varmistanut, että ongelma ei johdu omista laitteistasi, niin toki vikailmoitus kannattaa tällöin jättää edellä mainittuun numeroon.

Jos liittymässäsi on määräaikainen sopimus, ei sen irtisanominen onnistu yhteyden pätkimisen nojalla ilman, että vikaa olisi verkonhallinnassamme tutkittu ja todettu, että yhteys ei tule kunnolla toimimaan esimerkiksi nykyisellä nopeudella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Mulla on ADSL 8MB / 1MB laajakaista. Aina, aina kun testaan laajakaistani nopeutta, on nopeus sisääntulevassa n. 1-3MB ja uloslähtevässä 0,4-0,8MB. Nyt oikeasti palaa hermo, tänään netti on ollut ihan solmussa. Ei pätki kuitenkaan kokonaan, mutta tavara ei liiku mihinkään suuntaan kuin 1,5MB sisään ja 0,4MB ulos testin mukaan. Koitin soittaa puhelimella asiakaspalveluunne, mutta siellä oli joku äänirobotti. Liekö hyvä asia, koska olen äärimmäisen hermostunut tähän huonoon lafkaan! Toisella paikkakunnalla nettini pätki jatkuvasti (10MB kaapeli), täällä ei pätki, mutta ei toimi ikinä niin nopeasti, kuin mistä maksan! Määräaikainen soppari, voitte kuvitella että irtisanon sen heti ku mahdollista ja ikinä en enää teille takaisin asiakkaaksi tule.

Nyt pistäkää tää mun netti toimimaan täysillä nopeuksilla, joista maksankin, tai valitan asiasta eteenpäin.
Sivuiltamme löytyy ohjeet, jotka kannattaa käydä läpi ennen vikailmoituksen tekemistä.

Vikailmoituksen voi jättää automaattiin siten, että annat automaattiin kaikki tarvittavat tiedot. Vaihtoehtoisesti voit lähettää vikailmoituksesi Omien Sivujen kautta.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa