Skip to main content
No ensinnäkin. Yhteydenottopyyntöä ei voi jättää.. Yritin moneen kertaan sellasta jättää ja valitti JAVAn olevan pois päältä, joten lomake ei toiminut. Sitten kokeilin kahta eri konetta ja sama juttu. Vielä viikko sitten se toimi omalla koneellani!

Toiseksi. Alkaa jo ottaa päähän kun vaihdoin Elisasta 2MB, joka toimi TÄYDELLISESTI - Soneran 8 megaseen. Tietysti laskua alko heti kertymään, mutta netti toimii SURKEASTI!

- 20 min välein netti "häviää". Modeemista sammuu ADSL valo ja hetken päästä alkaa taas vilkkumaan ja kohta taas palaa ja netti toimii. Netti on poissa n. 1min. Tätä siis tapahtuu 20 min välein, eli voitte kuvitella miten hyvin pystyn kommunikoimaan, pelaamaan tai lataamaan mitään!
- Sitten on vielä tämä.. Maksan 8mb:n nopeudesta ja saan vaa 5mb. Missä loput? Laskua tietty pukkaa aivan "kuten kuuluu", mutta tarjonta ei ole kunnossa. Monta eri testiä eri tarjoajilla ja nopeus on maksimissaan 4900..

1. Olen lukenut ohjeet ja tarkistanut modeemin, olen myös resetoinut modeemin
2. Puhelinpistokkeesta modeemiin n. 4m piuha ja modeemi koneesta n. 4m, Jatkojohtoja EI ole käytetty ja ADSL2+ on päällä
3. Elisan laajakaista toimi ilman mitään komplikaatioita.

Haluankin jättää tähän PALVELUPYYNNÖN, sillä jonotuksesta ei pääse läpi ja minulla ei todellakaan ole aikaa jonottaa asiakaspalvelussanne, sillä minullakin on töitä.
Omien sivujen Internet-liittymän ongelmatilanne - lomake näyttää toimivan myös Java pois kytkettynä, joten vaikea sanoa miksi et ole saanut lomaketta auki.

Kysy ja keskustele forumilla ei hoideta yksittäisen liittymän sopimusasioita eikä oteta vastaan vikailmoituksia. Jos epäilet että kertomasi ongelmat ADSL-yhteyden kanssa johtuvat verkon viasta, ilmoita siitä Vikapalveluun. Numero 0206 90101 vastaa arkisin 8:00 - 20:00 ja launataina 9:00 - 16:30.

Ehdottaisin ennen vikailmoituksen jättämistä testaamaan yhteyttä toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Vaikka päätelaite toimi hyvin 2 Mbit/s yhteydellä, saattaa olla että nopeampi yhteys saa modeemi ajoittain "kaatumaan". Tähän viittaa erityisesti se, että yhteys häviää kokonaan tasaisin väliajoin ja palaa kuitenkin itsestään takaisin. Verkossa olevat ongelmat kuten vuotava kaapeli tai heikko liitos eivät yleensä aiheuta kertomasi kaltaista jaksottaista ja suhteellisen hitaalla syklillä tapahtuvaa yhteyden katoamista.

Yksi asia mitä voit testata nykyisellä modeemilla on ADSL 2+ vaihtaminen arvoon G.Dmt. Sillä saattaa 8/1M - yhteys toimia paremmin. Mahdolliseen modeemin ajoittaiseen jumittumiseen saattaa laitteen ohjelmiston eli firmwaren päivitys auttaa.

Jos yhteyden katkeilu kuitenkin jatkuu, vian rajaaminen kannattaa aloittaa toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla testaamalla. Jos yhteys katkeilee toisellakin modeemilla, ilmoitus Vikapalveluun ja yhteyden vianselvitys jatkuu Soneran puolelta.

8/1M - nopeusluokassa yhteyden nopeudet on verkossa rajattu arvoihin saapuva liikenne 8 Mbit/s ja lähtevä liikenne 1 Mbit/s. Jokainen 8/1M - liittymä ei kuitenkaan maksiminopeuksiin pääse, sillä kaikki kaapelointi, liitokset ja laitteet ADSL-yhteyden fyysisellä siirtotiellä vaikuttavat siihen kuinka suuren nopeuden yhteys todellisuudessa saa. 5 Mbit/s nopeus on palvelukuvauksen mukainen nopeus 8/1M - nopeusluokalle. Myös ADSL-modeemin muodostaman yhteyden nopeus saattaa parantua aiemmin mainitsemillani toimenpiteillä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Ehdottaisin ennen vikailmoituksen jättämistä testaamaan yhteyttä toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Vaikka päätelaite toimi hyvin 2 Mbit/s yhteydellä, saattaa olla että nopeampi yhteys saa modeemi ajoittain "kaatumaan". Tähän viittaa erityisesti se, että yhteys häviää kokonaan tasaisin väliajoin ja palaa kuitenkin itsestään takaisin. Verkossa olevat ongelmat kuten vuotava kaapeli tai heikko liitos eivät yleensä aiheuta kertomasi kaltaista jaksottaista ja suhteellisen hitaalla syklillä tapahtuvaa yhteyden katoamista.

Yksi asia mitä voit testata nykyisellä modeemilla on ADSL 2+ vaihtaminen arvoon G.Dmt. Sillä saattaa 8/1M - yhteys toimia paremmin. Mahdolliseen modeemin ajoittaiseen jumittumiseen saattaa laitteen ohjelmiston eli firmwaren päivitys auttaa.


Kokeillaan noita...
joo.. vaihdoin modeemin asetuksista ton ADSL2+ pois, jonka jälkeen mikään ei muuttunut ja nyt kokeilen tässä uutta modeemia.. Nopeus näyttää silti max. 5mb testien mukaan.. ja pitäis näyttää päälle 7mb.. Eli ongelmia?

1. Voiko olla mahdollista että edellinen Elisan laajakaistani ei ole "suljettu" ja näin aiheutuu ristiriitaa kytkentöjen kesken? ja tota netin "häviämistä" ?

2. Liian pitkä Modeemin ja puhelinpistokkeen välillä oleva johto syö nopeutta?

Kokeilin vanhaa modeemia kaverini koneella ja siellä on sama yhteys joka näyttää testien mukaan sen mitä pitääkin eli yli 7mb (eli ei johdu modeemista). Johto on siellä lyhyempi, mutta vaikka johdosta johtuisikin, niin ei selitä miksi n. 20 min välein nettini katoilee ja ADSL valo sammuu kokonaan, jonka jälkeen alkaa taas vilkkumaan ja hakemaan yhteyttä..

Lisää mahdollisia vikoja?
Hidasteluun ja pätkimiseen voi vaikuttaa monikin asia. Puhelinjohto modeemisi ja puhelinpistokkeesi välillä kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Jos tästä ei ole apua, kannattaa sinun soittaa vikapalvelunumeroomme kun olet paikan päällä. Näin voimme tutkia linjan tilaa reaaliajassa ja tarvittaessa tehdä liittymästä vikailmoituksen verkonhallintaan. Vikapalvelumme palvelee numerossa 0206 90101 arkisin kello 8-20 ja lauantaisin kello 9-16.30 (mpm/pvm).

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Tälläistä laitto Help desk:

"Asiakasjärjestelmämme mukaan 8/1 Mbit/s -nopeusluokan Sonera Laajakaista ADSL -liittymäsi toimii tällä hetkellä n. 5/1 Mbit/s nopeudella."

Lopputeksti olikin ns. brainwashia.. Tänään käyn kattomassa uuden piuhan, mutta en usko että sillä korjaantuu tollanen..
svidal kirjoitti:
Lopputeksti olikin ns. brainwashia.. Tänään käyn kattomassa uuden piuhan, mutta en usko että sillä korjaantuu tollanen..


Etäisyytesi jakamosta taitaa olla sen verran suuri, että et tuon nopeampaa yhteyttä saa. Soneran pitäisi pystyä selvittämään mikä etäisyytesi jakamoon on ja mikä tuon etäisyyden vaikutus on.

Omasta kokemuksesta voin todeta, että modeemi kättelee 8064/992 ja käytännön nopeus on n. 6-7Mbps luokkaa. Harvemmin yli 7 kuitenkaan.
svidal kirjoitti:
Maksan 8mb:n nopeudesta ja saan vaa 5mb. Missä loput? Laskua tietty pukkaa aivan "kuten kuuluu", mutta tarjonta ei ole kunnossa. Monta eri testiä eri tarjoajilla ja nopeus on maksimissaan 4900..


Jep, jep! Sama homma mulla. Olen mittaillut nopeutta moneen otteeseen tässä kevään aikana. Hidastelu alkoi sen jälkeen kun oli näitä työntekijöiden ulosmarsseja. Laajakaistan nopeus on ollut keskimäärin 6.45 / 0.85 Mb/s maksetun 8.0 / 1.0 Mb/s sijasta.

Koska nopeus on ollut aikaisemmin kunnossa tai jopa parempi, kysymyksessä on ongelma, joka Soneran pitäisi pystyä hoitamaan kuntoon helposti. Toivottavasti homma onnistuu.
Jep. Olen samaa mieltä. Tällä hetkellä olen 99% varma että ongelma ei johdu minun laitteistani, sillä olen kokeillu jo aivan KAIKKEA. Jakamo on myös lähellä ja kaikki pitäisi olla kohillaan. Juttu on vaan niin että Sonera ei lähetä omiaan tänne ja ongelmaa ei saa selvitettyä. Joten täytyy siis jankata ja soitella sinne, kunnes tajuaa tulla ja tarkistaa.
svidal kirjoitti:
Jep. Olen samaa mieltä. Tällä hetkellä olen 99% varma että ongelma ei johdu minun laitteistani, sillä olen kokeillu jo aivan KAIKKEA. Jakamo on myös lähellä ja kaikki pitäisi olla kohillaan. Juttu on vaan niin että Sonera ei lähetä omiaan tänne ja ongelmaa ei saa selvitettyä. Joten täytyy siis jankata ja soitella sinne, kunnes tajuaa tulla ja tarkistaa.


Olet kokeillut eri valmistajan adsl-päätelaitetta ja silläkin yhteys katkeilee? Nopeusvajaus on normaalia, liian pitkä linja, mutta katkeileminen ei. Oman linjani pituutta en tiedä, modeemin ilmoittama vaimennus vaihtelee 35 - 64 dBm välillä ja kohinasuhde? on 6:sta pahimmillaan -2:een.

Minulla on 8 megainen kättelee keskimäärin 4,5 megaisena mutta ei yleensä pätki. Paitsi välillä netti häviää kokonaan. Silloin vaihdan toisen adsl-modeemin linjalle (niitä on kertynyt kolme kpl) ja taas menee muutaman kuukauden. Sitten taas vaihto. Vaikuttaa että reitityksiä muutellaan ja päätelaitteet eivät ole yhteensopivia eri keskusten kanssa. Yhteyteni tunnus on ollut roigw ja nyt olugw, länsilapissa olen. Dlink tykkää Oulun keskuksesta, Zyxel pärjää Rovaniemeläistenkin kanssa, Wippies vähän haparoi kummankin kanssa.
no huh huh !

Eli netistä ei saa normaalia heti kun menee yli 6MB.. Tuon nopeuden jälkeen alkaa sekoilee, mutta maksat silti siitä 8mb:sta...
svidal, jos ADSL-yhteyden ongelmat eivät helpottaneet ADSL-modeemia ja -kaapelia vaihtamalla, suosittelen vikailmoituksen tekemistä. Kaikilla 8/1M - nopeusluokan liittymillä ei täysiä 8/1 Mbit/s nopeuksia saa eli joskus nimellistä maksimia pienempi nopeus on käytännössä vain hyväksyttävä, mutta yhteyden katkominen kannattaa aina tutkituttaa Vikapalvelun kautta, jos olet todennut että vika ei jää omiin laitteisiin (eli ADSL-yhteyden katkoessa lähinnä modeemiin).

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa