ADSL 8/1 nopeusluokka väärä?

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 1 katselukerta

Moikka.
Lähetin seuraavanlaisen vikailmoituksen liittymästäni. Ajattelin kokeilla onneani postaamalla myös tänne, kommenttien toivossa :)

Yhteysnopeuden pitäisi olla 8M/1M, mutta ainakin pari viikkoa on nyt pärjätty 1,5M/1M nopeudella. Tarkemmin ajuri kättelee joka kerta nopeudeksi 928=transmit, 1504=receive. Ostin kokeeksi tänään uuden puhelinjohdon, mutta se ei auttanut mitään. Mitä tässä olisi tehtävissä? Jos nopeutta ei saa normaaliksi, voiko myös maksetun nopeusluokan alentaa vastavaksi?

Modeemi on TW-EA100, vuosia virheettä ja täysillä nopeuksilla palvellut USB-modeemi Telewelliltä.
Windows 2000 on käyttis.

Edit:
soitin vika-automaattiin, se väitti liittymäni kuuluvan alueellisen vian alueelle ja lupasi tekstata kun ongelma on poistunut. Parin viikon hidas kaista tuskin voi olla kyseessä? luulisi että saadaan korjattua nopeamminkin. No, tuli kuitenkin sellainen uusi kysymys mieleen, että tuleeko tekemästäni vikailmoituksesta lasku minulle, jos ilmenee että jokin laite on hajonnut? Minulla ei ole muuta modeemia, mutta 'kohtuullisella' vaivalla toisen tietokoneen saan kokeiltua. Kannattaako toista tietokonetta ylipäätään kokeilla (siinä on käyttiksenä sentään windows xp)?

3 kommenttia

Hanki mieluummin uusi modeemi tietokoneen asemasta. Esimerkiksi Telewelliltä TW-EA716 v2.0 tai Zyxeliltä Prestige 660H-D1.
Tuo EA100-mallihan on ikivanha ja yhteysnopeuden perusteella vaikuttaakin siltä että modeemi on jostain syystä jumittunut G.Lite-tilaan, jolloin nopeudeksi muodostuu juurikin tuo 1,5/1 Mb/s.
Kiitoksia vinkistä, täytyy katsella modeemien hintoja. Modulaatiosta on kuitenkin sen verran korjattava, etten G Liteä ole koskaan nähnyt, G.DMT ja T1.413 kokeilin ja toimivat samalla nopeudella molemmat.
Mikäli alueella on havaittu jokin verkkomme puolelle oleva häiriö josta vianrajausautomaatti ilmoitti, kyseisestä vianselvityksestä ei pitäisi tulla sinulle kustannuksia.

Suosittelen, että testaat yhteyttä kuitenkin vielä toisella Soneran liittymässä toimineella ADSL-modeemilla, esimerkiksi joltain tuttavalta hetkeksi lainaan saadulla laitteella, koska on mahdollista, että asia voi olla myös modeemisi liittyvää.

Emme suosittele PCI- tai USB-väylän kautta kytkettyjä ADSL-modeemeja. Etenkin korkeammissa nopeusluokissa yhteys voi toimia tällaisilla laitteilla hitaasti tai yhteydessä voi ilmetä häiriöitä. Löydät Ohjeet ja vinkit -sivumme kautta listan toimivaksi havaituista modeemimalleista.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa