Nopeus on toiminut siedettävästi tähän viikkonloppuun saakka mutta nyt kun testasin nopeutta niin se oli vain : Latausnopeus 1,04 Mbit/s, Lähetysnopeus 0,68 Mbit/s, Viive oli 23 ms. Linjassa on ollut aina sillointällöin ongelmaa. Onko tähän tulossa korjausta jossakin vaiheessa. Onko välimatka lähimpään keskukseen liian pitkä vai mistä syystä nopeutta ei saada toimimaan kunnolla. Siedettävä nopeus on ollut luokkaa 4M/1M luokkaa. ADSL-modeemin virrankatkaisu ei auttanut nopeuteen nyt joissakin hidasteluissa se on saattanut auttaakin ja nopeus on ollut muutaman päivän taas siedettävä.
Sivu 1 / 1
Modeemisi käyttää tällä hetkellä ADSL 2+ yhteyttä. Yhteys saattaisi toimia vakaammin ADSL-standardilla G.dmt (eli ITU-T G.dmt). Modeemin käyttämän ADSL-standardin saa vaihdettua modeemin hallinnasta.
Tuo oli vain yksi ehdotus mikä voisi auttaa. Syy kertomiisi ongelmiin voi kuitenkin olla missä tahansa ADSL-yhteyden kaapeloinnissa tai ADSL-modeemin toiminnassa. Jotain hämärää ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä on, mutta ilman konkreettista yhteyden testausta ja tutkintaa on mahdotonta sanoa mikä yhteyttä häiritsee.
Seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun syy hidasteluun on ADSL-yhteydessä - kuten tässä tapauksessa - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Tuo oli vain yksi ehdotus mikä voisi auttaa. Syy kertomiisi ongelmiin voi kuitenkin olla missä tahansa ADSL-yhteyden kaapeloinnissa tai ADSL-modeemin toiminnassa. Jotain hämärää ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä on, mutta ilman konkreettista yhteyden testausta ja tutkintaa on mahdotonta sanoa mikä yhteyttä häiritsee.
Seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun syy hidasteluun on ADSL-yhteydessä - kuten tässä tapauksessa - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Testailin tässä tänään päivän aikana nopeuksia nopeustestillä. Kello 15:00 viive 21 ms, latausnopeus 0,54, lähetysnopeus 0,85. Kello 16:00 viive 21 ms, latausnopeus 1,37, lähetysnopeus 0,85. Kello 21:50 viive 20, latausnopeus 5,29, lähetysnopeus 0,85. Yhteenvetona latausnopeus vaihtelee päivän aikana 0,54 - 5,29 välillä ? Olen tehnyt näitä vertailuja useampänä päivänä ja kaikkina on ollut samanlainen tulos. Syys olisi vain mielenkiintoista selvittää koska ajalla tuntuu olevan suuri vaikutus latausnopeuteen. Lähetysnopeudessa vaihtelut eivät ole suuria.
Modeemisi käyttää nyt G.Dmt-standardia ADSL-yhteydelle ja sen puolesta maksiminopeudet ovat nyt noin 6/1 Mbit/s tasolla. Kohtuullisen hyvästä kaistanleveydesä huolimatta dataliikenne ADSL-yhteden yli sisältää runsaasti virheitä ja ADSL-yhteys saattaa myös katkoa satunnaisesti. Liikenteen sisältämä virheellisten datapakettien määrä näkyy vaihtelevana nopeutena, sillä osa yhteyden yli siirtyvästä liikenteestä ei koskaan pääse sovellukselle (esimerkiksi internet-selain) asti. Liittymässä voi olla runsaasti liikennettä, mutta osa siitä menee "harakoille".
Todennäköisin syy näihin ongelmiin on epävakaasti toimiva ADSL-modeemi, joten suosittelen testausta toisella modeemilla. Vika voi olla muuallakin, mutta kannattaa aloittaa testaus kaikista todennäköisemmästä paikasta.
Todennäköisin syy näihin ongelmiin on epävakaasti toimiva ADSL-modeemi, joten suosittelen testausta toisella modeemilla. Vika voi olla muuallakin, mutta kannattaa aloittaa testaus kaikista todennäköisemmästä paikasta.
Olen nyt kokeillut kahdella eri modeemilla, TP-Link TD-8960N ja Zyxel P-660HW-D1. Molemmat toimivat samalla tavalla. Kun tulen töistä kotiin niin välillä 16:00 - 22:00 latausnopeus on hitaampi kuin lähetysnopeus. Kello 22:00 jälkeen latausnopeus saattaa nousta sitten yli 5 Mt eli vaihtelu on suuri ilman mitään toimenpiteitä. Onneksi talossa on kaapeli-TV jo valmiina niin vaihtoehtojakin löytyy. Tuntuu turhauttavalta maksaa kuukausittain 50 e tuotteesta joka ei toimi silloin kun sitä tarvitsee.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.