ADSL-modeemini on Zyxel P660RU-T1. Firmware on 3.40(ST.5)C0 eli uusin mikä löytyi Zyxelin sivuilta.
Mistähän saisi tyhjentävän selostuksen Soneran verkkoon sopivista laajakaistamodeemin asetuksista? Liittymäni on Sonera Laajakaista ADSL 8M/1M. Soneran tukisivuilla modeemin asetuksiksi kerrotaan vain, että VPI/VCI on asetettava 0/33 ja yhteysmuodoksi bridged, RFC2684/RFC1483.
Laajakaistayhteyteni on pätkinyt jonkin aikaa ja lähdin selvittelemään ongelmaa. Sain varmaankin innostuksissani sössittyä modeemin WAN-asetuksia, joten resetoin sen tehdasasetuksiin:
Mode: Routing
Encapsulation: ENET ENCAP
Multiplex: LLC
Virtual Circuit ID, VPI: 0 / VCI: 100
ATM QoS Type: UBR
Cell Rate, Peak Cell Rate: 0 cell/sec / Sustain Cell Rate: 0 cell/sec / Max Burst Size: 0
IP Address: Obtain an IP Address Automatically
Zero Configuration: Yes
Nämä asetukset pysyvät siihen asti, kun avaan selaimen ja lataan jonkin sivun. Sen jälkeen VCI:n arvoksi tulee 33 ja Zero Configuration muuttuu asentoon No. NAT-asetuksena näkyy olevan SUA Only. Yhteys siis toimii, mutta jonkin ajan (15min...2h) kuluttua selaimen ruudulle pompsahtaa modeemin ilmoitus, että yhteyttä nettiin ei ole. Yhteys palautuu yleensä puolen tunnin sisällä.
Jos asetan mode-asetuksen Soneran ohjeistamaksi Bridge:ksi, silloin asetuksiksi tulevat:
Mode: Bridge
Encapsulation: RFC1483
Multiplex: LLC
Virtual Circuit ID, VPI: 0 / VCI: 100 (VCI tietysti muutetaan 33:ksi)
ATM QoS Type: UBR
Cell Rate, Peak Cell Rate: 0 cell/sec / Sustain Cell Rate: 0 cell/sec / Max Burst Size: 0
Noilla asetuksilla en ole saanut yhteyttä toimimaan.
Modeemin helppi opastaa valitsemaan Routing, jos palveluntarjoaja sallii yhteyden jakamisen useammalle koneelle. Miksi siis yleensäkään pitäisi valita tuo Bridge? Eikös se tarkoita, että yhteys muodostetaan yhdelle koneelle ja koneen IP haetaan Soneran palvelimelta? Laajakaistan palvelukuvauksen mukaan yhteyden saa jakaa max. 5 koneelle. Olenko ymmärtänyt ihan oikein?
Nyt yritän vain haarukoida, onko vika modeemissani vai Soneran linjassa. Modeemihan on vanha, mutta tähän asti yhteys on toiminut. Tämä pätkiminen on pahentunut viimeisen parin kuukauden aikana. Pystyisikö Soneran asiantuntija monitoroimaan linjaani? Voisin lainata toisen modeeminkin testausta varten, mutta pitäisi saada ensin tietoa noista asetuksista, ettei tarvitsisi niiden kanssa arpoa.
ADSL-modeemin oikeat asetukset?
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.