Skip to main content
Kahta Zyxelin modeemia kokeiltu (P-660H-D1 ja P-660HW-D1, jälkimmäinen uusi jossa vakiona Soneran asetukset, jotka myös tarkistettu maahantuojan tukipalvelun avustuksella) kolmessa eri koneessa (Windows XP, Vista ja Me), kaikissa yhdistelmissä sama vika. ADSL-yhteys muodostuu, kone saa IP-osoitteet sun muut oikein. Sen jälkeen ei mitään.

Vika alkoi su-ma yönä eli kestää jo kolmatta päivää, aiemmin oli siis käytössä tuo P-660H-D1 routed-asetuksilla, lakkasi yht'äkkiä toimimasta - ADSL-yhteys vain oli olemassa, mutta dataa ei liikkunut. Kokeilin vaihtaa asetuksia bridged-tilaan Soneran nettisivujen ohjeiden mukaan, mutta ei vaikutusta. Sama tilanne. Yhteys on, dataa ei liiku. Uusi modeemi käyttäytyy täsmälleen samoin, vaikka asetukset ovat Soneran vakioasetukset, bridged jne. Nämä on tsekattu.

Soneran automaattivastaajan mukaan yhteys on kunnossa, ja joo, kyllähän se sen yhteyden avaa. Mutta sen jälkeen ei liiku mitään. Mikä neuvoksi? Asetukset tai laitteet ei nyt tunnu toimivan vaikka mitä tekisi, joten voiko vika olla enää muualla kuin Soneran päässä?
Jos käytössä on WLAN-yhteys tai modeemin ja tietokoneen välissä on muita laitteita, kannattaa testata yhteyttä siten, että modeemi on kytketty suoraan verkkokaapelilla tietokoneeseen.

Muutoin oletkin jo testannut käytännössä kaiken mitä kotikonstein pystyy kokeilemaan. Jos dataa ei liiku toisella modeemilla (oikeilla asetuksilla), eikä muillakaan tietokoneilla, voi olla mahdollista, että vika on verkossa.

Liittymästä kannattaa jättää vikailmoitus joko puhelimitse numeroon 020 690101 (mpm/pvm) tai Omien Sivujen lomakkeen kautta.


T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa