Tervehdys!
Siirsin aikaisemmasta osoitteestani ADSL 24 Mbit/s -liittymän uuteen osoitteeseen 1.5. alkaen.
Ko. liittymä siirrettiin 13.5. nykyiseen osoitteeseeni. Sain netin tuolloin jotakuinkin toimimaan, mutta siitä lähtien olen huomannut yhteyden katkeavan jatkuvasti (joka päivä), n. 3-10 min välein muutamaksi minuutiksi. Katkoksen aikana modeemista katoaa DSL- ja Internet valot.
Modeemi yhdistää itsekseen takaisin, jolloin netin käyttö onnistuu, tällöinkin tosin vain osittaisella nopeudella (Parhaimmillaan n. U=10Mbit/s, D: 0,8Mbit/s. Useimmiten kuitenkin pienemmällä, n. 4-8 Mbit/s nopeudella joka on jopa 1/5 maksamastani nopeudesta.)
Modeemina toimii Telewell TW-EA510v3 (c). Minulta löytyy toinenkin vastaavanlainen purkki, jolla on myös testattu ja sama ongelma ilmenee. Myös toisella RJ11 -puhelinjohdolla testattu ja ongelma ilmenee edelleen. Taloudessa kaksi puhelinpistorasiaa ja molemmissa sama ongelma molemmilla purkeilla, molemmilla johdoilla.
Soitettuani asiakaspalveluun, minua kehoitettiin testaamaan toimivuutta toisella puhelinjohdolla, mikäli se olisi vaurioitunut muuton yhteydessä (Molemmat purkit ja yhteys toimineet edellisessä osoitteessani hyvin pitkälti moitteetta, joten uskon tämän olevan epätodennäköistä.)
Mikäli ongelma tästä huolimatta jatkuisi, tulisi täyttää vikailmoitus, jolloin (m)asentaja tulisi katsomaan tilannetta. Tästä seurauksena olisi 99€ asentajakäyntilasku (koska vika saataisiin soneran mukaan rajattua jokatapauksessa käyttäjän laitteisiin ja/tai johtoihin riippumatta siitä mitä asentaja tekisi.)
Muita tekniset ongelmatilanteet -artikkeleita lukiessani huomasin, että noiden ADSL-tilan(Annex A/L/M/J) ja modulointi -asetusten muuttaminen saattaisi auttaa korjaamaan vastaavaa ongelmaa. Annex A sekä Annex M (yhdessä T1.413 ja/tai G.DMT -kombolla) ei ole juurikaan auttanut tilanteessa.
Molempia purkkeja koitettu resetoida takapaneelin Reset-nappulalla, sekä koitettu palauttaa tehdasasetukset selaimella purkin hallintasivuilta (192.168.0.254). Toiseen purkkiin myös hankittu viimeisin firmware Telewellin sivuilta. Näistä ei ole kuitenkaan ollut hyötyä.
Ohessa vielä linkki nappaamiini kuvankaappauksiin selaimen hallintasivuilla käyttämistä asetuksistani.
http://imgur.com/a/MXHvM
Kumma että yhteys ei toimi oletusasetuksilla asunnossa, jolloin tavis asiakas noista asetuksista juurikaan tietämättä ajautuu tilanteeseen, jossa asentajakäynnin tilaaminen on lähestulkoon välttämätöntä, jolloin asiakkalle tulee lisäkuluja. Siksipä maksankin ilomielin tämän kuun nettilaskun, olenhan sentään saanut saanut lähestulkoon käyttökelvottoman internet yhteyden asuntooni puolessavälissä kuuta, joka toimii hetken aikaa silloin tällöin.
Näistä katkoksista ja toimitetusta nopeudesta tuleekin mieleen, eikös asikkaalla ole oikeus irtisanoa sopimus, mikäli uuteen asuntoon muutettaessa palveluntarjoajan ei ole mahdollista toimittaa voimassa olevaa yhteyttä sinne? Mikäli yhteyttä ei saa kuntoon sellaiselle nopeudelle josta maksan, en näe muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoa sopimus tällä nojalla.
ADSL Yhteyden jatkuva katkeaminen
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.