Skip to main content
Tervehdys!

Siirsin aikaisemmasta osoitteestani ADSL 24 Mbit/s -liittymän uuteen osoitteeseen 1.5. alkaen.
Ko. liittymä siirrettiin 13.5. nykyiseen osoitteeseeni. Sain netin tuolloin jotakuinkin toimimaan, mutta siitä lähtien olen huomannut yhteyden katkeavan jatkuvasti (joka päivä), n. 3-10 min välein muutamaksi minuutiksi. Katkoksen aikana modeemista katoaa DSL- ja Internet valot.

Modeemi yhdistää itsekseen takaisin, jolloin netin käyttö onnistuu, tällöinkin tosin vain osittaisella nopeudella (Parhaimmillaan n. U=10Mbit/s, 😨 0,8Mbit/s. Useimmiten kuitenkin pienemmällä, n. 4-8 Mbit/s nopeudella joka on jopa 1/5 maksamastani nopeudesta.)

Modeemina toimii Telewell TW-EA510v3 (c). Minulta löytyy toinenkin vastaavanlainen purkki, jolla on myös testattu ja sama ongelma ilmenee. Myös toisella RJ11 -puhelinjohdolla testattu ja ongelma ilmenee edelleen. Taloudessa kaksi puhelinpistorasiaa ja molemmissa sama ongelma molemmilla purkeilla, molemmilla johdoilla.

Soitettuani asiakaspalveluun, minua kehoitettiin testaamaan toimivuutta toisella puhelinjohdolla, mikäli se olisi vaurioitunut muuton yhteydessä (Molemmat purkit ja yhteys toimineet edellisessä osoitteessani hyvin pitkälti moitteetta, joten uskon tämän olevan epätodennäköistä.)

Mikäli ongelma tästä huolimatta jatkuisi, tulisi täyttää vikailmoitus, jolloin (m)asentaja tulisi katsomaan tilannetta. Tästä seurauksena olisi 99€ asentajakäyntilasku (koska vika saataisiin soneran mukaan rajattua jokatapauksessa käyttäjän laitteisiin ja/tai johtoihin riippumatta siitä mitä asentaja tekisi.)

Muita tekniset ongelmatilanteet -artikkeleita lukiessani huomasin, että noiden ADSL-tilan(Annex A/L/M/J) ja modulointi -asetusten muuttaminen saattaisi auttaa korjaamaan vastaavaa ongelmaa. Annex A sekä Annex M (yhdessä T1.413 ja/tai G.DMT -kombolla) ei ole juurikaan auttanut tilanteessa.

Molempia purkkeja koitettu resetoida takapaneelin Reset-nappulalla, sekä koitettu palauttaa tehdasasetukset selaimella purkin hallintasivuilta (192.168.0.254). Toiseen purkkiin myös hankittu viimeisin firmware Telewellin sivuilta. Näistä ei ole kuitenkaan ollut hyötyä.

Ohessa vielä linkki nappaamiini kuvankaappauksiin selaimen hallintasivuilla käyttämistä asetuksistani.
http://imgur.com/a/MXHvM

Kumma että yhteys ei toimi oletusasetuksilla asunnossa, jolloin tavis asiakas noista asetuksista juurikaan tietämättä ajautuu tilanteeseen, jossa asentajakäynnin tilaaminen on lähestulkoon välttämätöntä, jolloin asiakkalle tulee lisäkuluja. Siksipä maksankin ilomielin tämän kuun nettilaskun, olenhan sentään saanut saanut lähestulkoon käyttökelvottoman internet yhteyden asuntooni puolessavälissä kuuta, joka toimii hetken aikaa silloin tällöin.

Näistä katkoksista ja toimitetusta nopeudesta tuleekin mieleen, eikös asikkaalla ole oikeus irtisanoa sopimus, mikäli uuteen asuntoon muutettaessa palveluntarjoajan ei ole mahdollista toimittaa voimassa olevaa yhteyttä sinne? Mikäli yhteyttä ei saa kuntoon sellaiselle nopeudelle josta maksan, en näe muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoa sopimus tällä nojalla.
Lisätietoa vielä:

Kirjauduin selaimella modeemin hallintasivulle kello 19:45:48, kun internetyhteys oli muodostettuna. Odotin pienen tovin, että linja taas katkesi ja valot sammuivat ja katsoin tuolta järjestelmälokia ja se näyttäisi seuraavaa:

( http://i.imgur.com/NKkOORa.jpg )

May 18 19:45:48 syslog: webs: admin (192.168.0.100) login...
May 18 19:45:48 syslog: webs: admin (192.168.0.100) login...
May 18 19:46:31 IGMP Proxy: Received Version 2 Membership Report / join group 239.255.255.250 from 192.168.0.100.
May 18 19:47:56 kernel: Linesync lost
May 18 19:48:09 DHCP client: Broadcast a release
May 18 19:48:09 DHCP client: Sending release...
May 18 19:48:09 IGMP Proxy: IGMP: Stopping IGMP Proxy.
May 18 19:48:09 kernel: device br0 left promiscuous mode
May 18 19:48:09 kernel: device nas0 left promiscuous mode
May 18 19:48:10 DHCP client: Entering released state
May 18 19:48:11 kernel: Linesync lost
May 18 19:48:34 kernel: Linesync lost
May 18 19:48:39 kernel: Linesync lost
May 18 19:49:02 kernel: Linesync achieved
May 18 19:49:02 kernel: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
May 18 19:49:02 kernel: near-end fast channel bit rate: 13197 kbps
May 18 19:49:02 kernel: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
May 18 19:49:02 kernel: far-end fast channel bit rate: 1021 kbps
May 18 19:49:09 DHCP client: Performing a DHCP renew
May 18 19:49:09 DHCP client: Sending discover...
May 18 19:49:10 DHCP client: Sending select for 84.249.92.154...
May 18 19:49:10 DHCP client: Lease of 84.249.92.154 obtained, lease time 43200
May 18 19:49:10 dnsmasqd251]: using nameserver 193.210.19.19#53
May 18 19:49:10 dnsmasqd251]: using nameserver 192.89.123.29#53
May 18 19:49:10 DHCP client: before call UpdateWANIP, unit=0, ip=84.249.92.154
May 18 19:49:10 IGMP Proxy: Start ... .
May 18 19:49:10 kernel: device br0 entered promiscuous mode
May 18 19:49:10 kernel: device nas0 entered promiscuous mode
May 18 19:49:17 IGMP Proxy: Received Version 2 Membership Report / join group 239.255.255.250 from 192.168.0.100.
May 18 19:51:20 IGMP Proxy: Received Version 2 Membership Report / join group 239.255.255.250 from 192.168.0.100.
May 18 19:52:43 syslog: webs: admin (192.168.0.100) login...
May 18 19:52:43 syslog: webs: admin (192.168.0.100) login...

Itse en osaa tätä juurikaan tulkita, lieneekö tuo "kernel: Linesync lost" jotakin yhteyden katkeamiseen liittyvää?
Näyttäisi siltä että Soneralla on ongelmia. Vika on Soneran kaapeleissa. Vikailmoitus Soneran tukeen...


Aika yleinen ongelma http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=5912


Kokeile langallisena... langaton on epävarma ainakin heikoilla laitteilla
Hei leomieli,

Hyvä että olet testannut omat laitteesi perusteellisesti! Näyttää tosiaan, että ongelma jää nyt verkon puolelle. Liittymästäsi on tänään tehty vikailmoitus ja se on siirtynyt asentajalle. Olemme sinuun yhteydessä, kun viankorjaus etenee.
Re: ADSL Yhteyden jatkuva katkeaminen
Viesti Kirjoittaja Kalle- » 20 Touko 2014, 14:40

Hei leomieli,

Hyvä että olet testannut omat laitteesi perusteellisesti! Näyttää tosiaan, että ongelma jää nyt verkon puolelle. Liittymästäsi on tänään tehty vikailmoitus ja se on siirtynyt asentajalle. Olemme sinuun yhteydessä, kun viankorjaus etenee.


Jep. Tänään Soneralta soitettiin ja kerrottiin että asentaja on katsonut linjat läpi ja että muuta vaihtoehtoa ei vialle näytä olevan, muuta kuin omat laitteet tai sisäverkko, jotka tulisi itse tarkistaa.

Kuitenkin vikailmoituksen jätettyäni, iu:2qfim82t]jotain säätöä verkossa on tehty[/u:2qfim82t], koska eilen aamulla sain Soneralta viestiä, että vian selvitys on siirtynyt asiantuntijoiden ja asentajan käsittelyyn ja illalla muutaman tunnin ehdin yhteyttä koittaa ja se näytti toimivan ilman katkoksia (Ilman siis minkäänlaisia muutoksia/korjaustoiminpiteitä käyttäjän laitteisiin, modeemiin, johtoihin, tietokoneeseen tai sisäverkkoon).
Pitää tässä nyt muutaman päivän ajan tarkkailla, että yhteys pysyy päällä. Toistaiseksi modeemissa on palanut DSL- ja internetvalo eilis illasta lähtien, eli näyttäisi pelaavan. (Tosin maksimissaan 10Mbit/s nopeudella, joka on alle puolet maksamastani nopeudesta, mutta ei ainakaan aamuun mennessä ole pätkinyt)
Hei leomieli,

Asentaja on käynyt yhteyttä tarkistelemassa ja talojakamolle asti yhteys on toiminut normaalisti. Ongelmallinen pätkä on jakamon sisäverkon osuus, josta nuo häiriöt ilmeisemmin siis johtuvat.

Mikäli yhteydessä esiintyy vastaavaa ongelmaa, niin siitä kannattaa ilmoitella taloyhtiön isännöitsijälle tai huoltoyhtiöön.

Taloyhtiön sisäverkko on taloyhtiön vastuulla emmekä pysty siellä olevia vikoja korjaamaan.

Toivottavasti yhteys nyt kuitenkin toimii paremmin.
Re: ADSL Yhteyden jatkuva katkeaminen
Lukematon viestiKirjoittaja Marko- » 21 Touko 2014, 18:15

Hei leomieli,

Asentaja on käynyt yhteyttä tarkistelemassa ja talojakamolle asti yhteys on toiminut normaalisti. Ongelmallinen pätkä on jakamon sisäverkon osuus, josta nuo häiriöt ilmeisemmin siis johtuvat.

Mikäli yhteydessä esiintyy vastaavaa ongelmaa, niin siitä kannattaa ilmoitella taloyhtiön isännöitsijälle tai huoltoyhtiöön.

Taloyhtiön sisäverkko on taloyhtiön vastuulla emmekä pysty siellä olevia vikoja korjaamaan.

Toivottavasti yhteys nyt kuitenkin toimii paremmin.



Vikailmoituksen teille tehtyäni yhteysongelmat korjaantuivat suht nopeasti, joten pakkohan asentajan/ muun asiantuntija on ollut löytää verkosta vikaa jo aikaisemmin kuin taloyhtiön sisäverkosta, sillä sisäverkkoon ei ole kukaan tehnyt huolto/korjaustoiminpiteitä isännöitsijän tai huoltoyhtiön toimesta.

Omiin kaapeleihin, laitteisiin, koneeseen, asetuksiin, tai taloyhtiön sisäverkkoon ei ole siis tehty muutoksia, joten tuskin yhteysongelma sattumalta korjautui itsestään juuri tuon vikailmoituksen jättämisen jälkeen (kun se ei ole viikkoon toiminut odotetulla tavalla, vaikka teidän mukaan yhteys on ollut kokoajan kunnossa).

Vastaa