Skip to main content

ADSL-yhteyden pätkiminen heti verkkoon liityttäessä

  • December 11, 2014
  • 10 kommenttia
  • 1 katselukerta

ADSL-yhteyteni toimii huonosti. Pätkimistä esiintyy eniten käynnistettäessä tietokone ja liityttäessä verkkoon. Troubleshooter ilmoittaa ”DNS server is not responding”. Yleensä jossain vaiheessa yhteys alkaa pelata luotettavammin, selvästikin ongelma on jotenkin tekemisissä verkkoon liittymisen kanssa. Yleensä modeemin Internet-merkkivalo ei pala yhtäjaksoisesti vaan välähtelee. DSL-valo kuitenkin palaa yhtäjaksoisesti.

Modeemina ZyXEL P-660HN-T1A ja käytössä langaton yhteys. Samaa tietokonetta (Samsung Ultra 5-sarjan kannettava) olen käyttänyt täysin ongelmitta työpaikalla, kirjastossa, kaverien luona tai käyttäessäni matkapuhelimeni jaettua datayhteyttä, joten ongelma liittyy vain ja ainoastaan kotona olevaan laajakaistaverkkoon. Kuitenkin esim. iPadini toimii kotonakin ongelmitta. Joten jostain syystä tietokone ja kotona oleva verkko eivät pelaa yhteen. Välillä voi mennä yli puolikin tuntia, että yhteys alkaa toimimaan.

Vaihdoin Soneran sivuilta löytyneiden ohjeiden mukaan modeemin reitittävästä siltaavaksi, mutta silloin yhteys ei toiminut ollenkaan, joten palautin asetukset.

Mitä asialle olisi tehtävissä?

10 kommenttia

  • September 2, 2013
Hei Tefte,

Yhteys näyttäisi olleen nyt ylhäällä yhtäjaksoisesti 29.8. asti. Vieläkö yhteyden kanssa on kuitenkin esiintynyt ongelmaa?

Oletko kokeillut esiintyykö samaa ongelmaa kun koneen yhdistää kaapelilla modeemiin?

Langattoman verkon kanavaa voisi kokeilla vaihtaa modeemin hallinnassa.

Jos yhteyden ongelmat kuitenkin jatkuvat, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • September 6, 2013
Yhteydessä on yhä ongelmia. Vaihdoin langattoman verkon kanavaa ja siirsin myös modeemin paikan niin, että puhelinjohto on mukana tullut metrinen aiemman kolmimetrisen sijaan. Kokeilin myös suoraan ethernet-kaapelilla ja välillä tuntui toimivan, välillä taas ei.

Todellakin ongelma liittyy verkkoon liittymiseen, sillä noin 20-30 min päästä tietokoneen käynnistämisestä yhteys pelaa normaalisti. Mihin tällainen vika voisi viitata? Onko jotain diagnostiikkaohjelmaa tms. jolla voisin tarkkailla verkon tilaa ja mitä pitäisi tarkkailla?

  • September 9, 2013
Hei, tefte

Vilkaisin yhteyttäsi uudestaan ja edelleenkään verkon ja modeemin välillä ei näy pätkimistä. Sammuuko modeemistasi DSL tai ADSL valo kun yhteys katkeaa?

Mitään diagnostiikaohjelmaa en osaa sanoa mikä seuraisi yhteyden katkomista mutta ainakin modeemi kerää tästä logitiedot (riippuen mallista) joita voi selata läpi. Jos ongelma tuntuu toistuvan yhdellä koneella myös ihan verkkokaapelilla, voi ongelma johtua itse koneesta. Olisiko sinulla mahdollista testata toista tietokonetta tai vaikka edes toista langatonta laitetta verkossasi?

Mikäli modeemi katkaisee yhteyden, tulisi yhteyden katketa näistä laitteista yhtäaikaa riippumatta siitä onko käytössä langaton tai langallinen yhteys. Langaton vain on hieman herkempi katkomiselle ja sen säätöihin oletkin jo ohjeita saanut.

  • September 10, 2013
DSL-valo palaa kyllä mikäli modeemi on ollut päällä jo pidemmän aikaa. Tällöin ei kuitenkaan tietokoneella tahdo päästä nettiin ja olen huomannut modeemin sammuttamisen hetkeksi auttavan joskus. Välillä kuitenkin modeemin uudelleenkäynnistämisen jälkeen yhteys pätkii ja silloin myös DSL-valo sammuu.

Myös iPadilla olen huomannut vastaavaa ongelmaa, aluksi luulin kyseessä olevan vain tietokoneen.

Edellisessä asunnossani vanhalla tietokoneellani oli vastaavaa ongelmaa, eli kone käynnistettäessä verkkoon ei tahtonut päästä heti vaan pätkiminen loppui jonkun ajan päästä. Silloin kyseessä kaapelimodeemi, nyt adsl. Edellisessä asunnossa ongelmat eivät olleet näin pahoja, nyt yhteyden kunnollista muodostumista joutuu odottamaan 15-30 min.


Tässä vikalogia tältä aamulta:

9/10/2013 9:59:41> Last errorlog repeat 2 Times
9/10/2013 9:59:41> Firewall: Filter no port UDP packet!
9/10/2013 10:1:13> netMakeChannDial: err=-3000 rn_p=806c5f9c
9/10/2013 10:2:26> Last errorlog repeat 23 Times
9/10/2013 10:2:26> Firewall: Filter no port UDP packet!
9/10/2013 10:3:0> Last errorlog repeat 2 Times
9/10/2013 10:3:0> Firewall: Filter port scan attack!
9/10/2013 10:4:48> Last errorlog repeat 3 Times
9/10/2013 10:4:48> netMakeChannDial: err=-3000 rn_p=806c5f9c
9/10/2013 10:7:19> Last errorlog repeat 26 Times
9/10/2013 10:7:43> netMakeChannDial: err=-3000 rn_p=806c5f9c
9/10/2013 10:7:43> netMakeChannDial: err=-3000 rn_p=806c5f9c
9/10/2013 10:7:43> Last errorlog repeat 1 Times
9/10/2013 10:7:43> netMakeChannDial: err=-3000 rn_p=806c5f9c
9/10/2013 10:7:56> Last errorlog repeat 2 Times
9/10/2013 10:7:56> Configuration Change!
9/10/2013 10:8:5> Firewall: Filter port scan attack!

  • September 10, 2013
Hei tefte

Palomuuri tuossa ainakin herjailee porttiskannauksista. Käytätkö jotain P2P-tiedonsiirtohjelmia koneelta? Skannauksia kyllä voi tulla internetin puolelta kun tai jos virukset yrittävät hakea reikiä palomuuristasi. Näistä ei kuitenkaan kannata huolestua.

Saisitko tarkistettua / päivitettyä modeemisi ohjelmiston(firmwaren) uusimpaan ja tarkista jatkuuko ongelma? Muuten suosittelen testausta toisella modeemilla. Mikäli sekään ei auta, ole yhteydessä vikapalveluun!

  • September 10, 2013
Mitään P2P ei ole ollut koskaan käytössä.

Yritän päivittää modeemia ja jos ei auta, niin teen vikailmoituksen. Ehdin kuitenkin paneutua asiaan seuraavan kerran vasta n. kuukauden kuluttua. Kuitenkin yhteys pitää saada pelaamaan luotettavammin.

Kiitokset tähänastisista neuvoista!

  • October 27, 2013
Hei,

ongelma on yhä firmwaren päivittämisestä ja kanavien manuaalivalinnasta huolimatta. Löysin juuri täsmälleen vastaavia ongelmia olleen muillakin Zyxelin modeemeissa:

http://murobbs.plaza.fi/internet-tietot ... voton.html

Kyseessä on liittymän mukana toimitettu modeemi ja ongelma esiintynyt koko ajan. Eli minulle myyty laite on viallinen. Miten asiassa edetään?

  • October 28, 2013
Hei Tefte,

Suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä, niin selvitetään ongelmaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • October 28, 2013
Onpa tämä asiakaspalvelun kanssa asioiminen taas niin mukavaa:

Linkittämälläsi palvelupyyntölomakkeella ei pysty jättämään wlan-puolen viasta johtuvaa vikailmoitusta.

Soitin vikapalveluun ja valikkopyörittelyä sai kestää viitisen minuuttia. Tämän jälkeen tulee tekstiviesti, jossa on ohjeet lisätietojen jättämiseen vikailmoitukseen liittyen. Toimien näiden ohjeiden mukaan ei kuitenkaan pääse jättämään lisätietoja, vaan joutuu takaisin normaaliin laajakaistan vianrajauspalveluun. Aikomuksenani oli viitata tähän palstan viestiketjuun, josta vika käy selkeästi esille.

  • October 28, 2013
Hei Tefte,

Avaa palvelupyyntö linkki uudelleen ja tee seuraavassa järjestyksessä valinnat.

- Aloita
- Valitse: Laajakaista ADSL / Laajakaista Valokuitu - ADSL -> Seuraava.
- Aloita
- Kirjoita koska vika alkanut. Modeemin merkki ja malli. Valitse Vian tyypiksi esim yhteys pätkii. >> Seuraava.
- Valitse: Ei toimi yhdelläkään tietokoneella ja kohtaan "Onko käytössäsi langaton (WLAN) yhteys tietokoneen ja modeemin välillä?", ei. >> Seuraava.
- Oletko käynnistänyt modeemin ja muut laitteet uudelleen? Valitse kyllä.
- Onko käytössäsi jatkojohtoa ADSL -modeemin ja puhelinpistokkeen välillä? Valitse ei >> Seuraava.
- Onko käytössäsi analogisia laitteita (Lankapuhelin, faksi, hälytin jne.)? Valitse ei >> Seuraava.
- Valitse valinnoista: Kyllä, Asunnossa vain yksi puhelinpistorasia, Kyllä. >> Seuraava.
- Pääset nyt sivuille jossa ensimmäisenä on lisätietokenttä. Voit tähän tarkentaa mistä ongelmasta on kyse. Täytä samalla myös yhteystietosi.

Lisätietokentässä olevan tiedon perusteella ilmoitus voidaan käsitellä vaikka alussa tehdyt valinnat eivät aivan kaikilta osin olekkaan oikeita.