Skip to main content
Käytössäni on Windows 7 Ultimate, Soneran 24mbit ADSL laajakaista ja Soneralta saatu ZyXELin ei WLANilla oleva modeemi (vai reititin, mikä tämä onkaan).

Ihanuus ongelmassa alkaa tässä. Unohdin maksaa laskun, jonka takia netti pistettiin poikki. Koska asioilla on tapana mennä... pieleen aina kerralla, modeemin Power valo ei pala. Windows ei löydä modeemia, mutta pystyy sitä silti käyttämään (Windows - PS3 lähiverkko toimii). En tiedä johtuuko tämä siitä että ei ole WAN yhteyttä (sitä varten kyllä on oma valokin...) vai siitä että reititin on rikki...? Kun katson Windowsista asetuksia, se sanoo olevansa automaattisesti määritetyssä yksityisessä verkossa, ja että ZyXEL ei anna DHCP:llä IPtä läpi...

Mikä vikana siis... Reititin, WAN yhteyden puuttumattomuus vai jotain ihan muuta?
Jos modeemin Power-valo ei pala, on se käsittääkseni sen merkki että modeemi ei saa virtaa. Zyxel-modeemeissa on 2 vuoden takuu. Jos laiteessa on takuu voimassa ja se on ostettu Soneran Asiakaspalvelun kautta (laite tullut postitse), tee modeemista vikailmoitus Laajakaistan vikailmoituslomakkeella ja sinuun otetaan Vikapalvelusta yhteyttä. Jos modeemi on ostettu jälleenmyyjältä, takuukorjaus/vaihto tapahtuu myyjän kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Reititintä testattiin vaihtamalla sellaiseen jossa ei ole ADSL modeemia, ja lähi verkko lähti toimimaan samantien. Eli, ZyXEL todellakin on rikki. Vikailmoitus jätetty, ja toivotaan parasta että ehtisi vaihtamaan modeemin jo tänään. Jos ei... no, tulee taas tylsä viikonloppu.
Soneralta postitse lähetetyissä modeemeissa takuuvaihto tapahtuu myös postitse. Tätä ennen Vikapalvelu ottaa sinuun yhteyttä, jos jätit ilmoituksen Omien sivujen lomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Otin yhteyttä, ja odotan yhteyden ottoa.

Vastaa