Skip to main content
Hei.

Minulle asennettiin eilen tuo 3-8M perusnetti Zyxel P660HN-T1A v2 -modeemilla ja se toimi ongelmitta kun illalla sitä käytin. Sammutin modeemin yöksi ja töiden ajaksi noin 13 tunniksi ja kun tänään sen käynnistin niin modeemi pystyy pitämään linjan auki vain n 2-3 minuuttia (DSL-valo ja internet-valo palaa) jonka jälkeen molemmat pimenevät. Katkos kestää 10-40 sekuntia jonka jälkeen DSL -valo alkaa vilkkua ja hetken päästä Internet -valo syttyy punaisena ja muuttuu sitten vihreäksi ja tämä toistuu nyt koko ajan. WPS/WLAN-valo palaa koko ajan vihreänä.
Olen resetoinut ja bootannut modeemin sekä tietokoneen, irrottanut kaikki johdot modeemista ja kokeillut eri puhelinjohtoa. En omista muita modeemeja joilla voisin kokeilla onko vika tuossa modeemissa. Myös modeemin hallinnassa asetukset näyttävät olevan ok. Sonera-avustajan mukaan yhteys toimii vaikka DSL- ja Internet-valot eivät pala enkä pääse mihinkään verkkosivuille.

Voiko tuo modeemin sammutus pidemmäksi aikaa sotkea jotain asetuksia modeemin ja keskuksen välillä joihin en itse voi vaikuttaa?

Päivitys 1.20: Ongelma näytti olleen tietokoneen ja modeemin välillä. Kun tietokoneen verkkokaapeli oli modeemissa kiinni, yhteys katkeili, mutta kun kaapelin otti irti, modeemi näytti toimivan normaalisti. Vaihdoin kaapelin eri porttiin modeemissa muutama tunti sitten ja nyt se näyttää jälleen toimivan.

Päivitys 8.5. Tunti sitten,noin klo 20.00, saavuin kotiin ja rupesin testaamaan nettiä, toimi hyvin n. 20 minuuttia jonka jälkeen jälleen kadotti yhteyden (DSL- ja internet valot pimenivät), Windowsin verkkokuvakkeeseen tuli tällöin pop-up ilmoitus "Lisätietoja kirjautumisesta saatetaan tarvita". Ajoin Windowsin verkon vianmäärityksen ja se löysi ongelman. "Sinun on ehkä rekisteröidyttävä tämän verkon internet-palveluntarjoajan asiakkaaksi, jotta pystyt käyttämään internetiä. Yhteydet verkkosivuille ohjataan tällä hetkellä toiselle verkkosivulle". Modeemin lokin termit eivät itselleni kerro mitään, mutta tässä ote viimeisimmistä tapahtumista.

763 May 8 20:48:47 DEBUG Sending discover...
764 May 8 20:48:47 DEBUG Sending discover...
765 May 8 20:48:47 INFO Waiting on select...
766 May 8 20:48:47 INFO unrelated/bogus packet
767 May 8 20:48:47 INFO Waiting on select...
768 May 8 20:48:48 DEBUG Sending select for 84.251.39.207...
769 May 8 20:48:48 INFO Waiting on select...
770 May 8 20:48:48 INFO Lease of 84.251.39.207 obtained, lease time 1800
771 May 8 20:48:48 INFO entering none listen mode
772 May 8 20:48:48 INFO Waiting on select...
773 May 8 20:55:24 INFO Waiting on select...
774 May 8 20:55:24 INFO Received SIGTERM
775 May 8 20:55:24 INFO Unicasting a release of 84.251.39.207 to 84.249.64.1
776 May 8 20:55:24 DEBUG Sending release...
777 May 8 20:55:24 INFO Entering released state
778 May 8 20:55:24 INFO entering none listen mode
779 May 8 20:55:31 INFO entering raw listen mode
780 May 8 20:55:31 INFO Opening raw socket on ifindex 172
781 May 8 20:55:32 DEBUG Sending discover...
782 May 8 20:55:32 INFO Waiting on select...
783 May 8 20:55:32 INFO unrelated/bogus packet
784 May 8 20:55:32 INFO Waiting on select...
785 May 8 20:55:32 INFO unrelated/bogus packet
786 May 8 20:55:32 INFO Waiting on select...
787 May 8 20:55:33 DEBUG Sending select for 84.251.39.207...
788 May 8 20:55:33 INFO Waiting on select...
789 May 8 20:55:33 INFO Lease of 84.251.39.207 obtained, lease time 43200
790 May 8 20:55:34 INFO entering none listen mode
791 May 8 20:55:34 INFO Waiting on select...
Hei JA84,

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan miltä liittymäsi näyttää tännepäin. Jotenkin tuo modeemilaite tuntuisi nyt käyttäytyvän omituisesti. Oletko kokeillut ongelman ilmaannuttua uudestaan vielä resetoida modeemia kertaalleen?
Asiakasnumero lisätty. Olen resetoinut modeemin kahdesti, mutta se ei ole korjannut ongelmaa. Tuo Windowsin viesti "Lisätietoja kirjautumisesta saatetaan tarvita" toistuu nyt useammin kun yhteys katkeaa, mutta se ei juuri kerro mitään. Koneessani on Windows 7 Home Premium 64bittinen.
Hain eilen toisen modeemin (ASUS DSL-N12E) ja yhteys on toiminut sillä yhtä lyhyttä katkoa lukuunottamatta ilman ongelmia joten vika oli tuossa Zyxelissä.
Hei JA84,

Ok, hienoa että sait testattua yhteyttä toisella modeemilla. Tuo Zyxelin laitehan on meiltä tullut ihan vasta joten siinä on takuu voimassa. Laitoin sinulle uuden laitteen tulemaan postitse takuuvaihtona! Laitan vielä vanhalle laitteelle palautusosoitteen jotta voit lähettää sen takaisin meille. Palautus on luonnollisesti sinulle ilmainen.
Hei!

Yhteys on pelannut nyt liki 2 viikkoa ongelmitta, mutta nyt sama ongelma ilmaantui takaisin.Netti toimi vielä kello 1 viime yönä kun olin online-pelissä, mutta aamulla herätessäni se katkoi taas dsl-linjaa. Käytössä oli tuo asus-modeemi ja kun en saanut sitä toimimaan resetoimalla/tehdasasetusten palautuksella, otin käyttöön tuon teidän toimittaman uuden Zyxelin joka ei myöskään toimi.
Sonera avustaja väittää yhteyden toimivan vaikka dsl- ja internet- valot ovat pimeänä ja avustajan etusivulla oleva tila-ilmoitin sanoo "Ei yhteyttä". Myöskään Windowsin verkon vianmääritys ei löydä vikoja. Olen resetoinut nyt Zyxeliä ja käynnistellyt tietokonetta uudelleen, mutta ongelma pysyy. Irrotin tietokoneen modeemista nähdäkseni aiheuttaako tietokoneeni jotain ongelmia, mutta yhteys katkeilee vaikka modeemi olisi toimettomana. Odotan nyt tämän päivän josko ongelma korjaantuisi itsestään taas jossain vaiheessa, mutta voisitteko tarkistaa tuon yhteyden teidän puoleltanne jos vaikka löytyisi jotain mikä itseltäni on jäänyt huomaamatta.

Lisäys: Kokeilin modeemia tuohon eteisessä olevaan puhelinpistorasiaan (käytän normaalisti makuuhuoneessa olevaa), mutta katkoi yhteyttä myös siinä molemmilla modeemeilla.
Tänään sunnuntaina aamulla yhteys näytti toimivan, mutta alkoi taas katkeilla klo 11.00 jälkeen.

Ote Zyxelin lokista kello 11.50:



415 May 25 08:28:22 INFO Received SIGTERM
416 May 25 08:28:22 INFO Unicasting a release of 84.249.66.14 to 84.249.64.1
417 May 25 08:28:22 DEBUG Sending release...
418 May 25 08:28:23 INFO Entering released state
419 May 25 08:28:23 INFO entering none listen mode
420 May 25 08:28:29 INFO entering raw listen mode
421 May 25 08:28:29 INFO Opening raw socket on ifindex 88
422 May 25 08:28:31 DEBUG Sending discover...
423 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
424 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
425 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
426 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
427 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
428 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
429 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
430 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
431 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
432 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
433 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
434 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
435 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
436 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
437 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
438 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
439 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
440 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
441 May 25 08:28:31 DEBUG Sending discover...
442 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
443 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
444 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
445 May 25 08:28:31 INFO unrelated/bogus packet
446 May 25 08:28:31 INFO Waiting on select...
447 May 25 08:28:32 DEBUG Sending select for 84.249.66.14...
448 May 25 08:28:32 INFO Waiting on select...
449 May 25 08:28:32 INFO Lease of 84.249.66.14 obtained, lease time 43200
450 May 25 08:28:32 INFO entering none listen mode
451 May 25 08:28:32 INFO Waiting on select...
452 May 25 08:28:33 INFO Time initialized by NTP server
453 May 25 08:35:09 INFO Waiting on select...
454 May 25 08:35:09 INFO Received SIGTERM
455 May 25 08:35:09 INFO Unicasting a release of 84.249.66.14 to 84.249.64.1
456 May 25 08:35:09 DEBUG Sending release...
457 May 25 08:35:09 INFO Entering released state
458 May 25 08:35:09 INFO entering none listen mode
459 May 25 08:35:15 INFO entering raw listen mode
460 May 25 08:35:15 INFO Opening raw socket on ifindex 92
461 May 25 08:35:17 DEBUG Sending discover...
462 May 25 08:35:17 DEBUG Sending discover...
463 May 25 08:35:17 INFO Waiting on select...
464 May 25 08:35:17 INFO unrelated/bogus packet
465 May 25 08:35:17 INFO Waiting on select...
466 May 25 08:35:17 INFO unrelated/bogus packet
467 May 25 08:35:17 INFO Waiting on select...
468 May 25 08:35:17 INFO unrelated/bogus packet
469 May 25 08:35:17 INFO Waiting on select...
470 May 25 08:35:17 INFO unrelated/bogus packet
471 May 25 08:35:17 INFO Waiting on select...
472 May 25 08:35:18 DEBUG Sending select for 84.249.66.14...
473 May 25 08:35:18 INFO Waiting on select...
474 May 25 08:35:18 INFO Lease of 84.249.66.14 obtained, lease time 43200
475 May 25 08:35:19 INFO entering none listen mode
476 May 25 08:35:19 INFO Waiting on select...
477 May 25 08:35:19 INFO Time initialized by NTP server
478 May 25 08:41:55 INFO Waiting on select...
479 May 25 08:41:55 INFO Received SIGTERM
480 May 25 08:41:55 INFO Unicasting a release of 84.249.66.14 to 84.249.64.1
481 May 25 08:41:55 DEBUG Sending release...
482 May 25 08:41:56 INFO Entering released state
483 May 25 08:41:56 INFO entering none listen mode
484 May 25 08:42:02 INFO entering raw listen mode
485 May 25 08:42:02 INFO Opening raw socket on ifindex 96
486 May 25 08:42:04 DEBUG Sending discover...
487 May 25 08:42:04 DEBUG Sending discover...
488 May 25 08:42:04 INFO Waiting on select...
489 May 25 08:42:05 DEBUG Sending select for 84.249.66.14...
490 May 25 08:42:05 INFO Waiting on select...
491 May 25 08:42:05 INFO Lease of 84.249.66.14 obtained, lease time 43200
492 May 25 08:42:05 INFO entering none listen mode
493 May 25 08:42:05 INFO Waiting on select...
494 May 25 08:42:06 INFO Time initialized by NTP server

Tuo kellonaika on 3 tuntia jäljessä eli 8:42 tullut INFO tuli itseasiassa 11:42.
Yhteys näyttää jälleen toimivan näin maanantai-aamuna, katson iltapäivällä töistä tullessani onko vika ilmennyt uudelleen.
Hei JA84,

Jos pätkiminen nyt tosiaan jatkuu niin suosittelen jättämään asiasta vikailmoituksen. Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.

Vastaa