Skip to main content
Hei kaikki asiantuntijat!

Olen nyt pari päivää kiuhuskellut netin kanssa. Soneraan olen ollut sekä meilitse ja puhelimella yhteydessä.. Edelleen odotan toista puhelinsoittoa.. kun ensimmäinen soitto oli asiakaspalveusta, joka yritti myydä nettitikkua??? liikkuvaan elämään?? joka on kai kätevä?? enhän ollut tätä asiaa vailla??

Eikä asiakaspalvelusta saannut vastausta minulle tähän kysymykseen muutakuin koneeltaan katsoi, että joo kyllä teillä on se korkein mahdollinen nopeus.. mutta ei osannut neuvoa että mistä sen näen että onko näin että minulle tulee korkein nopeuskaista.. sanoi että minuun ollaan toivonmukaan lähipäivinä yhteydessä?? väittää asian eteenpäin..

Tarvin neuvoa seuraavaan.. Meillä on taloyhtiön yhteislaajakaista ja olen siihen päälle nostanut soneran korkeimman nopeuden 24 ... jotain.. Miten ja mistä voin nähdä että meille tulee tämä korkein nopeus

Tämä netti on ollut uskomattoman hidas jo kuukausiaja nyt pahiten viikkoja.. sekä ollut myös päiviä kokonaan katki..

Tein Soneran nettisivujen testin missä testataan sitä lähetys ja paluunopeutta tulos latausnopues 0,96 Mbit/s lähetysnopeus 0,55 Mbit/s ja on se sonera avustajakin...

Eli tämä äiti täällä tarvitsee selkeän neuvon, mistä voin katsoa tuleeko meille tämä nopein yhteys.
Vista käyttöjärjestelmä Hp Pavillion 2 vuotta vanha kannettavakone.
Kotoa löytyy myös 2 uudempaa HP kannettavaa sekä 5 vuotta vanha hp pöytäkone.. ja XBOX360 livenetti..

SUUREKSI ongelmaksi tämä muodostuu koska emme voi käyttää esim tietokonetta ja XBOX360 live yhtä aikaa kun kaikki muuttuu niin hitaaksi.. eikälivepeli xbox eli toimi silloin kuin pätkittäin

helppiiii -- kyllä kesälomalla on aikaa säätää nettiä :(

-Kiitos jos joku osaa auttaa
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa mikä nopeusluokka liittymälle on määritetty verkossa. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Terve!

Laitan asiankasnumeroni tuonne. Teiltä laitettiin viesti eilen, että asia on nyt korjattu, ja kyllä netti muuttuikin nopeammaksi ja voidaan käyttää useita nettilaitteita nyt yhtäaikaa.

Tein juuri äsken sen kotisivujenne olevan testin uudeleen ja latausnopeus onkin noussut 17,65 ja lähetysnopeus 0,75
Mutta kun on se korkein 24MB mistä maksan kuukausittain niin mistä sen näen että se on tuo korkein?

Kiitos!
Arvojen perusteella on nyt kytketty se nopein sinne saatavilla oleva nopeusluokka eli 24/1M.
Toteutuva nopeus riippuu kuparilinjan pituudesta keskittimelle. Nuo sinun arvosi sopivat noin 0,5km linjapituudelle. Ko. nopeusluokalle on toimittaja ilmoittanut hyväksyttäviksi arvoiksi yli 8M nopeudet

Jos olet kituutellut hitaammalla eli alle 1M yhteydellä jonkin aikaan ja maksanut nopeammasta, niin toki sinulla on oikeus hyvitykseen jonka asiakaspalveluhenkilö hoitaa seuraavaan laskuun. Olemattomasta on turha maksaa.

ps. seuraava hitaampi nopeusluokka ADSL yhteydessä on 8/1M, jonka pitäisi toteutua väh. 3/0,5M nopeudella
nannatar: Laajakaistaliittymäsi nopeusluokka on 24/2 Mbit/s eli suurin mitä liittymätyypille on tarjolla.

Tässä on pari vinkkiä siihen miten modeemin yhteysnopeudet saa käyttöön mahdollisimman suurina:

1. ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen väliin mahdollisimman laadukas ja lyhyt laapeli. ADSL-kaapelissa ei kannata käyttää jatkojohtoa tai haarottimia, koska ne heikentävät aina signaalia.

2. Nopeusluokan 24/2M täysi hyödyntäminen vaatii että ADSL-modeemi käyttää ADSL-signaalina standardia Annex M (ITU G.992.5). Muilla ADSL-standardeilla ei lähtevän datan 2 Mbit/s nopeus ole mahdollinen, vaan nopeus jää noin 1 Mbit/s tasolle.

Modeemisi on verkossa tällä hetkellä noin arvoilla 19M/700k. Lähtevän datan kaista todennäköisesti paranisi jos modeemista saisi muutettua Annex M - yhteyden käyttöön. Asetus löytyy modeemin hallintasivuilta joko ADSL- tai WAN-asetusten alta. Ohjeet modeemin käyttöohjesta tai laitteen maahantuojan tuen kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hei taas :)

Miten tämä laajakaistan nopeus voikaan vaihdella näin paljon?
Silloin kun korjasitte sen profiilin se nousikin yli 17Mbit.
Pari päivää netti on ollut kokonaan pois käytöstä ja sitten alkanut toimimaan itsesätään.
Olen ollut asiasta teihin yhteydessä siis sinne vikapalveluun.
Eilen nopeus oli 8,65Mbit ja tänään se nopeus onlikin aamusta 5,25Mbit.
Nyt tein testin olikin nopeus enään 2,86Mbit

Voisitteko te taas tehdä sen jonkun uudelleen profiloinnin että se nousisi sinne 17Mbit
Silloin sillä nopeudella voimme käyttää pöytä- ja kannettavaa sekä XBOXliveä niin että ne vielä toimiikin.

Kiitos jo etukäteen jälleen!
Liittymäsi nopeusluokkaa verkossa ei ole muutettu sen jälkeen kun se korjattiin oikeaksi reilu viikko sitten. Tällä hetkellä ADSL-modeemisi on avannut yhteyden nopeuksilla 8/1 Mbit/s. Vaikuttaa kovasti siltä, että modeemi avaa yhteyden välillä ADSL 2+ standardilla ja välillä "tavallisena" ADSL-yhteytenä (G.dmt- tai ANSI T1.413 - standardin mukainen yhteys).

Korjaus tähän vaihtelevan maksiminopeuden ongelmaan on pakottaa ADSL-modeemin käyttämään Annex M - standardin ADSL-yhteyttä. Tämä tapauhtuu modeemin asetuksista ja muutos on tehtävä tietokoneella joka on kytkettynä kyseiseen ADSL-modeemiin. Soneran puolelta modeemin asetuksia ei pysy muuttamaan.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hei taas!

Johto on metrinen ja tämä ADSL on laitettu yhdessä teidän asentajan kanssa silloin kun taloverkko avattiin..
Sekä olen myös ollut puhelimitse yhteydessä muutamia kertoja vikapalveluun tästä että se ei välillä toimi tai on hidas.. Onko enään mitään muuta opastusta tai neuvoa, Kun oletan että tämä teidän asiantuntija on se oikein asentanut?

Ikävää tämä vaiva 😞
Tällä hetkellä liittymääsi tarkastellessa, ADSL -modeemisi on muodostanut yhteyden keskuksellemme yhä vain noin 8/1 Mbit/s -nopeudelle, vaikka itse liittymän maksiminopeudeksi on asetettu 24/2 Mbit/s. Tilanne vaikuttaa yhä samanlaiselta kuin 8.7.2010 Tapion kirjoittaman vastauksemme aikoihin oli.

Tilanteessa kannattaa yhä pyrkiä varmistamaan, että ADSL -modeemissa on käytössä ADSL 2+ Annex M -asetus, jotta modeemi voi muodostaa yhteyden keskuksellemme parhaimmalla mahdollisella nopeudella. Löydät lisätietoa ADSL-modeemien vaatimista asetuksista eri nopeusluokissa täältä.

Modeemin asetuksien muuttamiseen löytyy tietoa modeemin ohjekirjasta. Jos tarvitset apua modeemin asetuksen varmistamiseen, voit saada apua siihen esimerkiksi modeemin valmistajan tuesta tai esimerkiksi erityisen Helpson -tukipalvelun kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
hei,
meillä pitäisi olla 8/1 meganen laajakaista,mutta miksi nopeus näyttää 1,92 mbs 0.77mbs ,ping 21ms,kokeiltu speedtest;llä ,meillä on uusi d-link dsl 2640b wireless g adsl 2+ modem,verkkopiuhalla ja langattomalla yhteydellä näyttää samaa luokkaa nopeustestit.
Jotain häikkää on jossain nyt,koska nopeuteni näyttää vajaata kahta vuorokauden ajoista huolimatta,asetukset on kunnossa.
selkkis64: ADSL-modeemisi on tällä hetkellä muodostanut yhteyden kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimissaan noin 2/1 Mbit/s nopeudet. Liittymän nopeusluokka verkossa on 8/1 Mbit/s eli liittymäsi paikka Soneran ADSL-keskittimellä olisi valmis 8/1 Mbit/s nopeuksiin, mutta jokin vaimentaa signaalia modeemin ja keskittimen välillä.

Liittymän nopeus tällä hetkellä on sen verran pieni nopeusluokan maksimiin verrattuna, että ongelman aiheuttaja kannattaisi rajata ja sen jälkeen mahdollinen vika korjata. Ensin pitäisi kuitenkin tietää mihin näistä neljästä vaihtoehdosta vika jää:

1. ADSL-modeemi
2. ADSL-kaapeli eli kaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen välissä
3. Talon puhelinkaapelointi
4. Puhelinverkon kaapelointi talon ja puhelinkeskuksen välissä

Kaksi ensimmäistä asiaa olisi sinun itse testattava eli testaus toisella ADSL-kaapelilla (ehdottomasti ilman jatkojohtoa) ja ADSL-modeemilla. Ellei yhteyden nopeus selkeästi parane, tee liittymästä vikailmoitus. Tarvittaessa asentaja korjaa puhelinverkon puolella olevan vian tai rajaa sen talon puhelinkaapelointiin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos vastauksestasi,
kohdat 1 ja 2 pitäisi olla kunnossa,modeemi on aivan uusi.
Kohdat 3 ja 4 olisi sitten jäljellä ja tein vikailmoituksen,kerkesin asiakasnumerosta tehdä kanssa jo ennen netin kautta,kun luulin,että pääsen henkilön kanssa puhumaan...no tulipahan molempien kautta tehtyä.
Tuleeko Soneralta asentaja kotiin tutkimaan kohtia 3 ja 4 ja ilmoittaako etukäteen,kun tulevat?Entä
se asentajamaksu,ketä siitä laskutetaan,jos vika ei ole laitteissani,vaan noissa kaapeloinneissa?
Toivottavasti yhteyteni tulee parantumaan,että vihdoinkin pääsisi siihen nopeusluokkaan,mikä minulla on.
Hyvää loppuviikkoa.
selkkis64: Liittymästäsi on nyt avoinna kaksi vikailmoitusta. Toinen niistä tullaan perumaan käsittelyn yhteydessä.

Se että ADSL-modeemi on uusi ei täysin sulje pois mahdollisuutta että vika jäisi silti modeemiin. Varminta olisi aina testata toisella ADSL-modeemilla. Ensimmäinen testattava kuitenkin on modeemin ja puhelinpistokkeen välissä oleva kaapeli. Se on helppo ja halpa vaihtaa toiseen, ja usein ratkaisee ongelman.

Vikailmoitus menee asentajalle ellei ongelman aiheuttajaa pystytä korjaamaan Verkonhallinnan taholta. Asentaja käy testaamassa yhteyden asiakkaan luona vain jos se on tarpeen vianselvityksen kannalta. Asentajan tulisi tässä tapauksessa soittaa asiakkaalle ensin.

Asentajakäynnin 99 euron maksua ei peritä jos vika jää Soneran verkon puolelle, oli kyseessä sitten Soneran oma kaapelointi tai toiselta operaattorilta vuokrattu linja.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
jooh,ollaan kokeiltu toisella modeemilla ja kaapelilla,nyt olen saanut viestiä,että vikailmoitus on siirtynyt asentajalle(31.7)joten ootellaan,mitä tuleman pitää,,,
Asentaja kävi eilen ja vika on kaapeleissa ,jotka tulevat tuosta 'jakopaikasta' meidän puhelintöpseliin ja varmaankin toivottavasti asentaja on tehnyt vikailmoituksen ja sinne Elisaan kanssa mennyt ilmotus viasta?
Itse tein tänään vikailmoituksen meidän taloyhtiöön.
Nyt on mielestäni hyvä syy purkaa 24kk:den määräaikaissopimus 8.sta ja laskea siihen kahteen megaan ilman mitään määräaikaissopimusta,ja vielä parempi olisi,jos saisi sen puoli vuotta maksuttomana,koska sen ajan olen maksanut turhaan 8 megasesta,mitä ei ole pystytty toteuttamaan.
Miten se nopeuden laskeminen onnistuu ja ilman mitään kuluja ja tuon kasimegasen 24kk sopimuksen purkaminen?
selkkis64: Liittymäsi vian selvitys on vielä kesken. Hidastelun aiheuttaja on rajattu, mutta korjaus toistaiseksi tekemättä.

Ellei ADSL-yhteyden nopeutta saada korjaamalla tarpeeksi hyvälle tasolle, on liittymän nopeusluokkaa mahdollista pudottaa. Jokainen määräaikaisen sopimuksen purku harkitaan erikseen ja kohtuullisessa ajassa korjattu verkkovika ei ole peruste määräaikaisen sopimuksen purkuun.

Hyvitystä liittymän laskutukseen on mahdollisuus pyydettäessä saada, mutta tässä kannattaa ottaa huomioon että yksittäisen laajakaistaliittymän vika katsotaan alkaneeksi siitä kun liittymän käyttäjä on tehnyt liittymästä vikailmoituksen Vikapalveluun. Tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että liittymän vika ei tule Soneran tietoon ellei siitä ilmoiteta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
harmi,kun en pystynyt tekemään vikailmoitusta aiemmin,koska neuvoissa sanottiin,että täytyy kokeilla toisella modeemilla ja nyt vasta sain uuden modeemin käyttöön minusta riippumattomista syistä,,
vikapalvelusta on mennyt ilmoitus elisaan,mutta sitä ei tiedä,kuinka kauan korjaukseen menee.
-kiitos-
Heissan taas,
kysyisin,onko siellä vielä kesken tuo vikailmoitukseni Elisan kaapeleista,jotka ei oikein toimi meidän puhelintöpseliin asti tuosta jakomosta,ilmoitusta korjauksesta ei ole tullut vielä,olen ollut taloyhtiöönkin
yhteydessä ongelmasta,mutta vieläkin liittymän nopeus on siinä kahden hujakoilla.
selkkis64: Liittymäsi vikailmoitus on valmistunut seuraavana päivänä siitä kun olen edellisen kerran tähän ketjuun vastannut. Olet saanut tällöin tekstiviestin.

Olen nähnyt asentajan selvityksen viasta, mutta minulle jäi epäselväksi missä vika on ja mitä sille on tehty. ADSL-modeemisi muodostama yhteys on nyt nopeudeltaan noin 2/1M, vaikka yhteyden nopeusluokka ADSL-keskittimellä on 8/1M. Signaali vaimenee runsaasti modeemin ja keskittimen välillä.

Tässä tilanteessa voisi olla hyvä tehdä liittymän hitaudesta vielä yksi vikailmoitus käyttämällä Laajakaistan vikailmoituslomakketta. Lomakkeen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit lyhyesti kertoa mistä on kyse ja Vikapalvelu näkee aiemmista vikailmoituksista loput.

Jotain liittymäsi suhteen pitäisi tehdä, sillä tällä hetkellä se on nopeudeltaan käytännössä 2 Mbit/s - liittymä. Ellei korjaus ole mahdollinen tai vika on talon sisäverkon kaapeloinnissa (korjaus jää taloyhtiölle), on yksi vaihtoehto liittymän nopeusluokan pudottaminen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa