Skip to main content
Nimimerkki "hemmetti" toukokuisessa viestissään näytti tuskastuneen jonkin asian etsimiseen Soneran sivuilta, ja huomasin tuossa taannoin itsekin joutuvani seilaamaan pitkin sivustoa sellaisen tiedon perässä, minkä pitäisi löytyä helposti. Nimittäin liittymätyyppien tarkat ehdot. Sopiva-liittymistä kerrotaan tuolla "myyntisivulla" kyllä hinnat ja mm. pakettien sisältämät tekstarit ja puheluminuutit, mutta jouduin tonkimaan todella pitkään sivustolta tietoa siitä, mitkä ovat kunkin paketin kuukausittaiset tiedonsiirtorajat. Lopulta päädyin pitkällisen poukkoilun jälkeen jotenkin sivulle Tiedonsiirtopalvelut tai jokin vastaava, jolta tiedot kyllä löytyivät ja selkeässä muodossa. Mutta minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, miten sivulle päädyin.:D Sivun sisällön selkeys oli niin ansiokasta, että sinne soisi löytävän helpommin.

Sivuston sisältö hyötyisi mielestäni pienestä kampauksesta. Nythän lähtökohtana näyttäisi olevan liittymien ja laitepakettien myynti ja netistä ostamisen helpoksi tekeminen. Vielä jos toiseksi painopistealueeksi saisi jo olemassaolevat asiakkaat, ja heidän ajoittain kaipaamansa perustiedot, olisi se verkkoasiakaspalvelua parhaimmillaan. Toivomuslistallani olisivat heti etusivulta selkeät reitit muun muassa liittymien ehtoihin ja pakettien sisältöihin.

Myös esimerkiksi asiakaspalvelun puhelinnumerot ovat turhan mutkan takana. Kohdasta asiakastuki ja -edut -avautuvalta sivulta olisi hyvä löytyä asiakaspalvelun yhteystiedot saman tien. Joka kerta noiden ylävalikoiden kanssa minulle (enkä usko että olen ainoa) käy niin, että klikkaan sitä itse pääkohtaa (vaikka tuo asiakastuki ja -edut), ja vasta klikkauksen jälkeen huomaan, että ko. kohtaa osoittamalla avautuukin valikko, josta voisin valita tarkemmin. Yleensä tilanne tästä eteenpäin kehittyy siten, että päätän kuitenkin odottaa mitä tuo klikkaamani pääkohta tuo näkyville, ja joka kerta koen antikliimaksin, kun asiakaspalvelun numeroita ei linkin takaa löydykään. Silmääni osuu kuitenkin kohta "Ota yhteyttä" oikeasta laidasta, josta seuraakin sitten usean sivun klikkailumaratoni, joka etenee osin arvaillen, ja lopulta monen klikkauksen päässä on joku numero. Aikaa menee ja äkkinäisempi tuskastuu, itse lähinnä huomaan huokailevani syvään.:D Asia, mitä tuolla numeron yhteydessä ei mainita, on puhelun hinta. En tiedä vaaditaanko tätä asiaa missään pykälissä, mutta hyvää asiakaspalvelua olisi. Jos hoksaa odottaa lisävalikon auki, ja menee sieltä asiakaspalvelun puhelinnumeroihin, on siellä hintatiedot kyllä näkyvissä. Ne olisi hyvä olla joka paikassa, jossa numero on esillä.

Sivumainintana noista päälinkkien alta avautuvista valikoista; vaikka ne on ilmiselvästi koitettu suunnitella visuaalisesti väljiksi ja helposti silmäiltäviksi, eivät ne minusta ole erityisen helppolukuisia. Suurin ongelma lienee, että ne ilmaantuvat näkösälle odottamatta, ja käyttäjä ehtii klikata valikon pääkohtaa. Tarkoitus on ollut hyvä, mutta minusta ne silti lisäävät pientä kaoottisuuden tuntua sivustossa. Sonera tarjoaa monenlaisia palveluja monenlaisille asiakkaille ja siksi sivuilla olevan tiedon määrä on varmasti hurja. Seuraavan kerran kun sivustoa uudistetaan, toivoisin, että tuo kaikki materiaali mietittäisiin siten, että se olisi helposti löydettävissä, oli sitten sivun kävijä soneran tuotteista ja palveluista kiinnostunut potentiaalinen uusi asiakas, tai sitten vanha asiakas, joka kaipaa tietoja omiin palveluihinsa tai esimerkiksi niiden päivityksiin liittyen.
Hei zapa!

Kiitos arvokkaasta palautteestasi! Nostit esille monia hyviä pointteja, jotka auttavat meitä kehittämään ja parantamaan sonera.fi -sivustoa entistä asiakasystävällisemmäksi ja helppokäyttöisemmäksi. Laitetaan nämä seikat ehdottomasti mietintään, kun sivustoa kehitetään jatkossa!

Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit.

Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu

Toivottavasti tämän kautta kehitysehdotukseni tavoittaa omien sivujen kehittäjät. Itselläni ei ole liittymäänne enkä ole varma uskallanko sellaista ottaa, mutta haluaisin kuitenkin kertoa kokemukseni saunalahden omilta sivuilta, enkä voi muuta kuin kehua. Toivoisin että tekin kehittäisitte sivujanne tähän tyyliin. Se madaltaisi ehkä kynnystäni siirtyä asiakkaaksenne liittymäpuolella.
Tässä saunalahden asiakaslähtöisyyden helmiä:
-Kun menen omille sivuille, puk-koodi lävähtää heti yhteystietojeni perään. Jos satun sitä tarvimaan...
-Löydän puheluerittelyt, siis JOKA PUHELUN erittelyn vaivattomasti ja ilmaiseksi omilta sivuilta.
-Mikäli puhelimeni on jäänyt kotiin, voin kätevästi omien sivujen kautta siirtää puhelut työpuhelimeeni, tai mihin puhelimeen tahdon.
-Asiakaspalvelu soittaessa, myös teknisissä ongelmatilanteissa, on aina ihminen, ei kone. Eikä jonotusaika ole koskaan ollut 35 min. Ja palvelunro on ihan tavallinen 09-... numero, ei palvelunro, johon soittaminen maksaa messinkiä.
Käsittääkseni teillä ei ole tällaisia vaihtoehtoja? Kannattaisiko olla?

:)
Hei Niniro,

Kiitos paljon palautteestasi!

Omilta sivuilta löytää puk-koodin tarvittaessa näppärästi liittymänhallinnasta.

Puheluerittely on myös mahdollista saada omilta sivuilta maksutta sähköisen laskutuksen yhteydessä. Maksuton erittely löytyy tällöin laskuarkistosta. Tämä tosiaan vaatii tällä hetkellä sähköisen laskutuksen, eli sähköposti- tai Elasku.

Soitonsiirtomahdollisuutta ei tällä hetkellä ole omilla sivuilla. Uudistimme vastikään liittymänhallintaa ja vielä on puutteita olemassa, välitinkin tästä tiedon jo eteenpäin!

Asiakaspalveluumme soittaminen maksaa normaalin matkapuheluhinnan verran. Kustannus riippuu operaattorista, Soneran asiakkaille se on 7,9 senttiä. Automaatti on valittu valikkoomme sen vuoksi, jotta puhelut ohjautuvat tarpeen mukaan mobiiliasiakaspalveluun tai esimerkiksi laajakaista-asiakaspalveluun.

Välitän kaikki palautteesi eteenpäin. Palautteet ovat tärkeitä, jotta pystymme kehittämään sivustojamme asiakkaille paremmin sopiviksi!
Olen ymmärtänyt että puheluerittelynne ei kerro JOKA PUHELUN erittelyä, vaan vain paljonko on pakettipuheluja, paljonko muita puheluja, montako tekstiviestiä jne. Saunalahdella näet JOKA PUHELUN erittelyn, eli moneltako olet soittanut, mihin numeroon (puhelinnumeron neljä viimeistä numeroa on peitetty), kauanko puhelu kesti, ja paljonko se maksoi. Sama tekstiviesteissä. Tällainen luo luottamusta operaattoriin. Onko teilläkin näin?
Niniro: Meidän erittelystä näkee lähtevän liikenteen (ei vastaanotettuja puheluja, tekstiviestejä tai multimediaviestejä). Ilmaisnumeroita ei myöskään eritellä. Kaikista numeroista on peitetty kolme viimeistä numeroa. Erittelyssä näkyy aika, jolloin puhelu on soitettu/viesti lähetetty, kesto ja veroton hinta.
Ok, eli siinä tapauksessa systeemi on sama kuin saunalahdella, ja maksuton. Hienoa! Vielä yksi kysymys, kuuluuko asiakaspalveluunne tai muihin numeroihinne soittaminen pakettipuheluihin, vai veloitetaanko siitä erikseen?
Soitto Asiakaspalveluumme ei mene puhepaketista, vaan siitä veloitetaan erikseen normaalin matkapuhelinmaksun verran (esim. meidän liittymistä 7,9snt/min).
JoSi kirjoitti:

Itseäni lainaten
.....
Tuossa sinulle vielä tarkempaa tietoa. http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/sonera+rahoitus

Ristus näitä Soneran nettisivuja. Toikin edellinen löytyi google-haun avulla. Mistään ei puusilimä tahdo löytää tarvittavia tietoja. En minä ainakaan.

Laittakaapa hakukenttään Sonera Rahoitus tai luottokauppa tai luottosopimus, niin "kärpele"...
Vastaavia hakuongelmia on sitten todella paljon, mutta niistä ei sitten tässä enempää.


Laitetaan vaikkapa tänne, niin ei tarvitse aloittaa uutta säiettä.
En ole vieläkään keksinyt puusilimänä, miten pääsen tuonne Sonera Rahoitus-sivulle. Paitsi googlella...
Toisaalta tuskin se mikään tärkeä sivu on.

Sitten niihin verkkosivujen hakutoimintojen mollaamiseen ja hakujen tuottamiin tuloksiiin, jotka mielestäni näkyvät ongelmiinsa ratkaisuja etsivien ihmisten mitä ihmeellisimpinä kysymyksinä täällä palstalla. Voin vain kuvitella, miten paljon nuo hakujen tuottamat ihmeellisyydet kuormittavat asiakaspalvelua, kun mieltä askarruttavaan asiaan ei löydä neuvoa tai ratkaisua itse.

Pääsivulla ja Ohjeet ja vinkit-sivulla on hakutoiminto. Hakuja kannattaa testata molemmissa paikoissa ja arvioida itse niiden mielekkyyttä.

Hakusanoiksi vaikkapa laitepuolelta Iphone, Huawei e3276, Huawei e5776, Huawei B593S yms.

Pääsivulta, jonne tietysti tullaan ensimmäiseksi ja etsitään nopeasti tietoa, haut tuottavat varsin mielenkiintoisia tuloksia... Kiinnittäisin huomiota tuloksissa kohtiin Ohjeet ja vinkit. Toisissa (mm. Iphone) saa suoraan laitteeseen liittyvää tietoa ja toisissa (mm. Huawei e3276) ei mitään järkevää.

Ohjeet ja vinkit-sivulla en toisaalta ymmärrä laatikon Hae-nappia. Kirjoittaessasi hakuun tulee ehdotuksia, mutta jos et niistä valitse mitään, vaan kirjoitat vaikkapa Iphone ja painat Hae....

Sitten hakuja voi testata vaikkapa sanoilla Sonera Rahoitus, luottosopimus, irtisanominen yms.
Alkaa ainakin Ohjeet ja vinkit-osiossa automaattiehdotukset harventua... No se niistä hakupalveluista. Todennäköisesti en vaan osaa niitä käyttää ja tulkita.

Nämä vielä laitan tänne ja sitten häivyn takavasemmalle...

Täälläkin alareunassa
Apua ja tukea
Usein kysyttyä
Ohjeet ja vinkit
Hinnastot
Sonera Avustaja
Ehdot

Yritys
TeliaSonera Finland
Avoimet työpaikat
Yritystiedot
Käyttöehdot
Tietosuoja ja -turva


Toimimattomia linkkejä...kuten tuonne ilmoittamani. Siellä esitin Telen puolella nappia pääsivulle. Kannattaa katsoa Googlen ohjaus sivustolle, kun käyttää hakua Tele keskustelupalsta. Telen sivujen kautta keskustelupalstalta löytyy oikonappi pääsivulle.

Nyt loppu kynästä muste... 'Adios Amigos, hasta lavista!
Juu-uh...hiljaa hyvä tulee.

Kyllä ne toimimattomat linkit sitten ajan kuluessa itsestään korjaantuu vai onko tämä palsta väärä paikka niistä ilmoitella?
Heippa JoSi!

Sen verran korjausta on tapahtunut että aiemmin mainitsemasi Hinnasto -linkki joka löytyy tämän palstan alareunasta, toimii nyt. Siinä on osoite hieman muuttunut, mutta toimii silti. Sen sijaan "Tietosuoja ja-turva" sivusto ei ohjaa minnekään. Siitä laitoin juuri korjauspyyntöä uudelleen.

Haku -toiminteessa kieltämättä on kyllä reilustikin parantamisen varaa. Palautetta on laitettu eteenpäin ja laitetaan edelleenkin. Josko siihen joku parempi ratkaisu tulisi ajan mittaan.
Kaupankin puolella oli niitä toimimattomia linkkejä....

Mitä mieltä olet tuosta Sonera Rahoitus-sivusta, onko tärkeäkin vai onko nakattu läjitykseen?
Minä en sitä suoraa linkkiä puusilimänä edelleenkään löydä sivujenne kautta, joten ihmetyttää tuo googlen ohjaus.

Tietysti teillä näyttää olevan työn alla aavistuksen verran tärkeämpiäkin asioita, joten sitten kun kerkiätte...
Hei JoSi!

Eli tarkoitat ilmeisesti tätä osoitetta: http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/sonera+rahoitus . Rahoitukselle löytyy myös osoite http://www.teliasonerafinance.com/fi/yk ... /rahoitus/ .

Ensisijaisesti on tarkoitettu että ne asiakkaat joilla on jo jokin tuote rahoituksen kautta, tarkistavat tiedot Omien Sivujen kautta. Tokihan molemmat sivustot voisivat olla helpommin löydettävissä, mutta noiden sivujen kautta ei kuitenkaan omaan rahoitustiliin pääse käsiksi niin ehkä siksi ne ei niin julkisella paikalla ole.
Ihmetykseni juontaa alkunsa täältä...Miten sen voi löytää...

Eikö tuo ensimmäinen linkki (http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/sonera+rahoitus) olisi syytä olla tarjolla jo kaupan puolella tai edes kuten osoite viittaa "tutustu+ja+osta"-osiossa? Mitä salaista tuossa sivussa on, ettei sitä löydä kuin salapoliisi...

Kaupan puolella klikkaa "Maksutavan" ?-merkkiä ja saa tietoa Sonera Rahoituksesta
Sonera Rahoitus on luottotili, jonka tarjoaa TeliaSonera Finance. Saat käyttöösi sinulle myönnetyn luottorajan verran korotonta maksuaikaa laiteostoihisi, ja voit valita itsellesi sopivan maksuajan 12 kk, 24 kk tai 36 kk. Sonera Rahoitus ei edellytä liittymäsopimuksen solmimista. Laitteet eivät ole operaattorilukittuja. Jos ostat laitteen kertamaksulla, et solmi luottotilisopimusta.


Minä ainakin seuraavana kirjoitan hakuun sonera rahoitus saadakseni lisätietoa... ja tätähän minä purnasin... 😉 Voidaan tietysti kokeilla TeliaSonera Finance...

Sitten kun helpot keinot loppuvat ja päätä alkaa pakottaa, niin pakko on mennä ehtojen puolelle, josta nyt on pakkokin saada tarkempia tietoja.

Sonera Rahoitus...Sonera Rahoitus... jaa olisko luoton ehdot.

Minun mielestäni riittävän tiedon (helposti) saaminen ilman päänsärkylääkkeitä tulee olemaan jatkossakin tärkeää, ainakin minunlaiselleni puusilimälle. Muista en tiedä...
Kyllä tämän suuruusluokan "firman" uskottavuus horjuu mielestäni jonninverran, kun ilmoitettuja toimimattomia linkkejä ei saada kuntoon...Saattaahan tuo toisaalta korreloida yleistä toiminnallisuutta ja mielenkiintoa asioiden hoitamiseen "firman" sisällä.

Mene ja tiedä...
Hei JoSi!

Tarkennatko vielä mitkä linkit ovat edelleen toimimattomia niin laitan uudelleen korjauspyyntöä eteenpäin?
Osaltani lopetan tämän suomalaisen ikiliikkujan keksimisyrityksen, joten jospa ne kahden-kolmen kuukauden ruoskimisen jälkeen...

Ole hyvä...
Merja_J kirjoitti:
Heippa JoSi!
Sen verran korjausta on tapahtunut että aiemmin mainitsemasi Hinnasto -linkki joka löytyy tämän palstan alareunasta, toimii nyt. Siinä on osoite hieman muuttunut, mutta toimii silti. iu:3mydr6rj]Sen sijaan "Tietosuoja ja-turva" sivusto ei ohjaa minnekään. Siitä laitoin juuri korjauspyyntöä uudelleen.[/u:3mydr6rj]

JoSi kirjoitti:

Täälläkin alareunassa
Apua ja tukea
Usein kysyttyä
Ohjeet ja vinkit
Hinnastot
Sonera Avustaja
Ehdot

/quote:3mydr6rj]Yritys
TeliaSonera Finland
Avoimet työpaikat
Yritystiedot
Käyttöehdot
Tietosuoja ja -turva

[/quote:3mydr6rj]
Hei JoSi!

Hinnastot -linkki toimii oman testauksen mukaan niin sonera.fi sivulla kuin tämän keskustelupalstankin sivulla. Jos löydät joltain sivulta kohdan jossa se ei toimi, kerrotko sivun osoitteen niin tiedän laittaa korjauspyynnön.

Tietosuoja ja turva -linkki vie tyhjälle sivulle. Sen pitäisi ohjautua osoitteeseen http://www.sonera.fi/tietosuoja+ja+turv ... tietoturva . Laitoin jälleen kerran korjauspyyntöä eteenpäin. Toivottavasti tulee nyt kuntoon!
Mielestäni kerroin sen jo...

Sinulla siis toimii kaupan puolellakin....
JoSi: Osoitteessa http://www.sonera.fi/kauppa -> alareunassa lilassa palkissa oleva Hinnastot -linkki toimii ainakin täällä.

Kerroit aiemmassa viestissä että täällä keskustelupalstalla oleva hinnastot -linkki ei toimi. Se toimii kyllä myös. Jos on jokin muu osoite jossa se ei toimi, kerrotko tuon osoitteen niin laitetaan korjaukseen.
JoSi kirjoitti:
Osaltani lopetan tämän suomalaisen ikiliikkujan keksimisyrityksen, joten jospa ne kahden-kolmen kuukauden ruoskimisen jälkeen...

Ole hyvä...
Rquote="Merja_J":pw0ik2at]Heippa JoSi!
Sen verran korjausta on tapahtunut että aiemmin mainitsemasi Hinnasto -linkki joka löytyy tämän palstan alareunasta, toimii nyt. Siinä on osoite hieman muuttunut, mutta toimii silti. iu:pw0ik2at]Sen sijaan "Tietosuoja ja-turva" sivusto ei ohjaa minnekään. Siitä laitoin juuri korjauspyyntöä uudelleen.[/u:pw0ik2at]

JoSi kirjoitti:

tu:pw0ik2at]TÄÄLLÄKIN[/u:pw0ik2at] alareunassa
Apua ja tukea
Usein kysyttyä
Ohjeet ja vinkit
Hinnastot
Sonera Avustaja
Ehdot

/quote:pw0ik2at]Yritys
TeliaSonera Finland
Avoimet työpaikat
Yritystiedot
Käyttöehdot
Tietosuoja ja -turva

[/quote:pw0ik2at][/quote:pw0ik2at]

LAITATKO HIIREN TUON TÄÄLLÄKIN KOHDALLE JA PAINAT KYSEISTÄ LINKKIÄ.
En enää laita linkkejä, kun niistä ei ole mitään hyötyä. Toisaalta tämän "mielenkiintoisen" keskustelun seurauksena ymmärsin, miksi nuo toimimattomat linkit eivät tahdo korjaantua. En vaan osaa ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi.

Samanlailla tuolla kaupan puolella, kun menee tilaan Liikkuvaa nettiä, niin alareunassa "Hinnastot" ja "Tietosuoja ja -turva" -linkit eivät toimi minulla. Mutta se näistä...

Menen parantelemaan päähäni muodostunutta "kuhmua" näyttöön lyömisen seurauksena ja jätän hyvästit.

Hyvää loppukesää palstalaisille ja asiakaspalvelun väelle.
JoSi: Eli toimimattomat linkit löytyivät osoitteesta https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/t ... stu-pieni6 . Kiitos tiedosta! Korjauspyyntö on välitetty eteenpäin.

Verkkokaupassakin on monia sivustoja joten sen vuoksi pyysin tarkkaa sivuosoitetta josta tuo virheellinen linkki löytyy. Helpottaa jatkossakin palautteiden eteenpäin ilmoittamista kun on tiedossa nimenomaan tarkka osoite sieltä selainriviltä. Aurinkoista kesän jatkoa sinullekin!
On ihan pakko kommentoida vielä....tuon linkkivirheen löysin päivällä, mutta hyvä, että tajusit...

Seuraavaa et sitten suostu ymmärtämään, vaikka kuinka yrittää.

Kaikki on annettu kuin Manulle illallinen ja nyt Merja_J...

Jos et uskalla pistää sitä hiirtäsi tämän sivun ensimmäisen postaukseni TÄÄLLÄKIN-linkin kohdalle ja rohkeasti klikkaat sitä, ja jos et sen jälkeen koe ahaa-elämystä, niin pyydänkin sinua siirtämään tämän asian jatkokäsittelyn jollekin muulle henkilölle.

Tuo sama postaus on ollut 1. sivulla nähtävissä (23.4) yli kahden kuukauden ajan, ja edellisellä kerralla (13.5) vetelit takinliepeet hulmuten kiitettävästi vauhdilla ohi kuitaten osasta viestiäni jotain...ja sama vaan jatkuu edellisellä sivulla. Minulle ei todellakaan ole jäänyt epäselväksi, mitä on korjattu ja mitä ei.

Tietysti, kun on paljon virheitä ja oma väkikään ei asioista piittaa, niin eihän siitä mitään tule, vaikka nuokin linkkivirheet ovat olleet kaikkien nähtävillä jo herra_ties kuinka kauan. Aikaisemmin vihjasin, että kannattaisi webmasterin katsella linkkaukset läpi.

Ristus...tämähän alkoi vaikuttaa jo työltä kesken loman.

Over and out...
Hei JoSi:

Linkkauksesi sanaan "TÄÄLLÄKIN" vie osoitteeseen https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/t ... ollTop=300 . Kyseisen sinun alareunassa olevat "Hinnastot" ja "Tietosuoja ja -turva" -linkit toimivat. Sain eilen vahvistuksen että kyseiset linkit on korjattu.

Vastaa