En saa tätä modeemia toimimaan kuin sillatussa tilassa, jolloin minulta loppuu toisinaan Soneran tarjoamat julkiset IP:t kesken. Samaa ongelmaa kuin tässä ketjussa, eri purkki mutta sama toimintalogiikka: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/610480
Modeemin käyttöönoton yhteydessä valitsin palveluntarjoajan asetuksiksi Finland -> Sonera (Bridge). Tällöin modeemi toimii siltaavassa tilassa, eikä NATia saa päälle. Tarkemmat DSL WAN-asetukset näyttävät tältä: http://i.imgur.com/awHXUvb.png
Tuosta linkkaamastani ketjusta päättelin, että valitsemalla ISP-asetuksiksi Sonera (MER) saattaisin päästä lähemmäksi ratkaisua. Tässä tilassa NAT toimiikin nätisti, mutta Internetiin yhdistäminen ei onnistu. Modeemin oma troubleshooter ilmoittaa "You have set the wrong dynamic or static IP address for your DSL-N10." (kuva) Tässä tilassa DSL-asetukset näyttävät tältä: http://i.imgur.com/NXKLrm7.png (manuaaliset DNS-asetukset olivat pelkkä kokeilu, ei toiminut automaattisilla.)
Onko näissä asetuksissa jotain pielessä, tai mistä muualta voisin etsiä vikaa? Vai ostinko laitteen, jota ei ylipäänsä saa Soneran verkossa toimimaan kunnolla?
ps. Sillä aikaa kun joudun vielä siltausta käyttämään, onko laitteiden varaamia osoitteita mahdollista "vapauttaa" uudestaan käyttöön jotenkin muuten kuin odottamalla? Olisin tänäänkin hyvin mielelläni käyttänyt Internetiä pöytäkoneelta, mutta tabletti, kännykät yms. WLANiin automaatisesti yhdistävät "turhat" laitteet ehtivät varata julkiset IP:t ja ilmeisesti lease time on Soneran puolella jotain vuorokauden luokkaa.
Sivu 1 / 1
Hei nemo
Kyseistä laitetta tuntematta on hieman vaikea sanoa miksei se voisi toimia reitittävänä kotiverkossasi. Ainakin tuo DNS-osoitteiden haku tulisi olla tosiaan myös automaattinen mutta virheilmoitus kuvassa "You have set the wrong dynamic or static IP address for your DSL-N10." voisi johtua siitä että kaikki 5 dynaamista IPtä on loppu.
Meidän puolelta IP-osoitteita ei voida vaihtaa tai vapauttaa erikseen vaan täytyy odottaa juuri tuon lease-ajan umpeutumista. Mitä vaihtoehtoja tuolta "MER" valikosta löytyy? Löytyykö laitteesta erikseen valintaa modulointiasetuksille (Annex A, Annex M) sekä Yhteysmuodon valinnalle (RFC2684 / RFC 1483)?
Kyseistä laitetta tuntematta on hieman vaikea sanoa miksei se voisi toimia reitittävänä kotiverkossasi. Ainakin tuo DNS-osoitteiden haku tulisi olla tosiaan myös automaattinen mutta virheilmoitus kuvassa "You have set the wrong dynamic or static IP address for your DSL-N10." voisi johtua siitä että kaikki 5 dynaamista IPtä on loppu.
Meidän puolelta IP-osoitteita ei voida vaihtaa tai vapauttaa erikseen vaan täytyy odottaa juuri tuon lease-ajan umpeutumista. Mitä vaihtoehtoja tuolta "MER" valikosta löytyy? Löytyykö laitteesta erikseen valintaa modulointiasetuksille (Annex A, Annex M) sekä Yhteysmuodon valinnalle (RFC2684 / RFC 1483)?
No sehän se oli. Ihan liian yksinkertainen (ja liikaa kärsivällisyyttä vaativa) ratkaisu minulle, enpä tullut edes ajatelleeksi. Tänään lease-aikojen umpeuduttua homma alkoi pelittämään ihan noilla oletusasetuksilla. Kiitoksia!
Eli muille saman ongleman kanssa painiville: Quick Internet Settings uusiksi, sieltä valitaan Finland -> Sonera (MER) ja tarvittaessa odotetaan IP-osoitteen vapautumista reitittimen käyttöön. Simple as that.
Eli muille saman ongleman kanssa painiville: Quick Internet Settings uusiksi, sieltä valitaan Finland -> Sonera (MER) ja tarvittaessa odotetaan IP-osoitteen vapautumista reitittimen käyttöön. Simple as that.
Hei nemo
Se on joskus pienestä kiinni Hienoa että alkoi nyt toimimaan!
Se on joskus pienestä kiinni Hienoa että alkoi nyt toimimaan!
nemo kirjoitti: ps. Sillä aikaa kun joudun vielä siltausta käyttämään, onko laitteiden varaamia osoitteita mahdollista "vapauttaa" uudestaan käyttöön jotenkin muuten kuin odottamalla?
Tietokoneilla tämä onnistuu sopivilla komennoilla esim. ipconfig /release tai sudo dhclient -r eth0, mutta valitettavasti juuri sitten nuo tabletit, älytelevisiot yms. eivät yleensä anna mahdollisuutta vapauttaa osoitteen lainaa käsin.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.