Skip to main content
Tuo @450 laajakaista on ihan p...a. Olen yrittänyt 2 päivää ladata netistä tavaraa ja yhteys katkeilee. Kerralla tulee muutamasta kulotavusta megaan ja sen jälkeen ei valu mitään.
Nopeys on kaukana luvatusta 2megasta. Todellinen nopeus on noin kymmenesosa luvatusta.
Eli ei todellakaan homma toimi. Käytössä on suunnattu lisäantenni.
Kannattaa koittaa vielä suunta-antennin kohdistamista eri ilmansuuntiin siten, että yhteys saa parhaan mahdollisen signaalintason käyttönsä. Tarvittaessa vikapalvelumme pystyy opastamaan tarkemmin, missä suunnassa lähin tukiasema alueella sijaitsee asunnostasi katsoen.

Eri modeemilaitteissa on merkkivaloja, jotka kertovat signaalitason laadusta. Antennin suuntauksen voi ensin tehdä karkealla tasolla näitä merkkivaloja seuraten. Suuntauksen hienosäätö kannattaa kuitenkin tehdä seuraamalla signaalin laatua modeemin hallintasivuilta, jossa näkyy merkkivaloja tarkempaa tietoa yhteyden signaalitasoista. Eri modeemilaitteiden ohjeet löydät tältä sivultamme.

Sonera Laajakaista Langaton -liittymissä on tällä hetkellä tarjolla vain 1 Mbit/s nopeusluokka, 2 Mbit/s -nopeusluokkaa ei ole käytössä vaan tämä nopeusluokka voi tulla saataville myöhempänä ajankohtana.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Kesällä laite antoi täydet kentät (merkkivalot) nyt kun uutta lunta satoi tippuivat valot kahteen.
Testasin modeemia ping 172.30.30.128 -t (tuo IP muistaakseni tuollainen) (Qualcomm pöytämodeemi (v2.6.8))
Noin joka 20. paketti hukkui välille. Kun pingasi esim www.google.fi palvelinta aina samaan aikaan oli molemmissa pingeissä katkos. Aloin epäillä modeemin toimivuutta. Laite hankittu Soneran kautta (keväällä) miten on laitteen takuu?
Vastaavasti reititintä/langatonta tukiasemaa pingatessa kaikki paketit tulivat takaisin.
Esim IE:llä jotain ladatessa ehti paketista tulla perille muutama kilo tai mega ja sitten lataus jämähti. Eli samaan aikaan kun Modeemi "piti paussea"
Soneran Vikapalveluun voi ottaa yhteysongelmien tiimoilta yhteyttä. Voit ottaa yhteyttä joko soittamalla tai lähettämällä Vikailmoituksen Soneran Omien Sivujen kautta.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu

Vastaa