Skip to main content
Moi,

Minulla on Soneran kiinteä kaapelilaajakaista. Käytössä on Soneralta saatu Cisco EPC 3825 kaapelimodeemi. Nopeus on 10/ 2 Mbps. Liittymä on ollut käytössä vajaan vuoden. Alusta asti ollut yhteysongelmia. Ensimmäiset kaksi viikkoa ihan hirveitä. Yhteys katkeili koko ajan. Kun sain sen jälkeen firmware päivityksen sekä otin modeemin palomuurin, IP flood detection jne. pois päältä toiminta oli ihan siedettävää.

Silti minulla on vieläkin yhteysongelmia. Yhteys on ajoittain hidas ja sivujen lataus jumittaa/ hidasta. Erityisesti illalla yhteys katkeaa kesken muutamia kertoja. Yleensä palautuu kun modeemin käynnistää uudelleen. Hitaus yleensä myös illalla. Minulla on asiasta Wireshark dataa sekä ihan Wordissa olen listannut yhteyden kaatumisajat/ käynnistymiset. Yhteyden laatu ei vastaa toimivaa yhteyttä.

Minulla on sama modeemi toisella paikkakunnalla ( etäisyys 380 km ) ja on eri operaattori. Yhteys ei katkea kertaakaan. Tarkoitus olisi vielä testata tuolla toisella kaapelimodeemilla yhteys Porvoon päässä.

En tiedä onko vika talon kaapeloinnissa/ häiriöissä vai onko vika Sonera verkossa. Itse kyllä veikkaisin, että vika on verkossa/ verkon aktiivilaitteissa ( kytkimissä, reitittimissä, DNS-palvelussa jne. ).

Voin vielä laittaa Wireshark dataa yhteyden kaatumisesta ja Word-dokumentoinnin jos haluatte. Olisi kiva jos vikaa selviteltäisiin. Tai kuulla onko muilla vastaavaa ongelmaa samalla alueella. Vaikka olen tietoliikennealan koulussa vian selvitys tuntuu olevan erittäin haastavaa.

Terveisin Tuomo
Hei oksanen82,

Modeemille on saatu uudempaa versiota jokin aika sitten ja voi olla että sinulla ei sitä vielä ollut. Laitoin uusimman päivityksen tulemaan. Sen kanssa voisi vielä kokeilla.

Jos katkeilu edelleen jatkuu, niin kannattaa siitä vikailmoitus tehdä. Vikailmoituksen voit jättää omien sivujen kautta tai puhelimitse.
Ok. Kiitoksia.
Hei!

Äidilläni on ollut vajaan vuoden käytössä kyseinen kaapelimodeemi ja yhteys on jatkuvasti katkeillut. Nettiä hän on tarvinnut muutaman kerran kuukaudessa laskujen maksamiseen, mutta jatkuvan katkeilun vuoksi käyttö on erittäin rasittavaa ja välillä jäänyt kokonaan. Olisiko mahdollista saada firmware-päivitys kyseiseen modeemiin jos ongelma korjaantuisi sillä? Tiedoissani on äitini asiakasnumero.

Ystävällisin terveisin
Susanna
Hei,

Nettiyhteyteni on tällä hetkelläkin poikki ja katkeilu on toistuvaa. Olen tehnyt kaikki em. toimenpiteet ilman tulosta. Elisa onneksi palvelee matkapuhelimessa moitteetta, että voi tämän viestin kirjoittaa.

Mikäli modeemissani ei ole ajantasalla olevaa ohjelmistoa niin voisiko sellaisen saada, kiitos!

KaapeliTV toimii hyvin mutta nettiyhteys on pelannut varsin huonosti jo viime syksystä kun se on otettu käyttöön.
Hei Elffari,

Modeemille laitettu päivitystä.
Hei Jafe,

Modeemille laitettu päivitys tulemaan. Mikäli ongelma kuitenkin jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Jafe kirjoitti:
Hei,

Nettiyhteyteni on tällä hetkelläkin poikki ja katkeilu on toistuvaa. Olen tehnyt kaikki em. toimenpiteet ilman tulosta. Elisa onneksi palvelee matkapuhelimessa moitteetta, että voi tämän viestin kirjoittaa.

Mikäli modeemissani ei ole ajantasalla olevaa ohjelmistoa niin voisiko sellaisen saada, kiitos!

KaapeliTV toimii hyvin mutta nettiyhteys on pelannut varsin huonosti jo viime syksystä kun se on otettu käyttöön.


Samat ongelmat ovat Soneran kaapelimodeemiasiakkailla jatkuneet jo vuosikausia sijainnista riippumatta; yhteinen nimittäjä on tuo Cisco EPC3825 -kaapelimodeemi. Itse taistelin sen ja Soneran kanssa viime kesänä kolme kuukautta tuloksetta; susi mikä susi. Laite ei kestä kuormaa ja pätkii yhteydet jopa satoja kertoja vuorokaudessa. Toimintoja vähentävillä ohjelmistopäivityksillä Sonera on saanut ongelmia vähennettyä sellaisten käyttäjien osalta joille jatkuva toiminta ei ole niin tärkeää, eli yhteyden pätkiminen jää helpommin huomaamatta.

Ongelma korjautui lopulta hankkimalla omalla kustannuksella toisen merkkinen modeemi Soneran toimittaman laitteen tilalle.

Asia etenee kuluttajariitalautakuntaan; toivon että muut asiakkaat saavat aikanaan sitä kautta sen avun jota Sonera ei meille tahdo suoda.
Sonera ei omassa tapauksessani suostunut hyvittämään päätelaitteen hintaa eikä kuukausimaksuja ajalta jolloin yhteys ei toiminut, vedoten siihen että he olivat toimittaneet viallisen Cisco -kaapelimodeemin tilalle toisen samanlaisen viallisen modeemin; Sonera kokee tämän olevan riittävä hyvitys asiassa.

Onnea.

Vastaa