Skip to main content
Ongelmana otsikon mukaisen yhdistelmän Wlan yhteyden katkeilu. Eli Wlan yhteys pätkii ajoittain useita kertoja tunnissa. Yhteys palautuu kyllä, kun Macista laittaa Alnin pois päältä ja päälle. Samaan aikaan PC kiinni Ciscossa kaapelilla, ja yhteys toimii.
Parhaimmillaan samassa laitteessa, meillä käytetään Macia, paria PC:tä, paria PS3:sta + tulsotinkin voi olla Wifissä.
Eilen tehty modeemiin tehdasasetusten palautus, ei apua.
Muokkasin Wlanin asetuksia:
- Security:
*IP Flood detection - ruksi pois
*SPI firewall protection – low
*Block anonymous Internet request – ruksi pois
- Wireless:
*Standard channell – 9

Tänä aamuna Mac kesti Wlanissa pari tuntia, mutta nyt alkoi taas pätkiminen, vaikka muut kuvaamani laitteet eivät ole päällä?
Olisiko kyseessä väärät asetukset reitittimessä, rikkinäinen reititin vai mikä ihme?
Kesän lopulla koko kaapeliverkko on kyllä pätkinyt, jolloin kaikki yhteydet on olleet satunnaisesti poikki esim. Iltaisin 5-6 krt/h. Täsät olen vikailmoituksen Soneralle tehnytkin, joka lienee jollain lailla korjattu.
Mutta joku mättää tässä Wlanissa, välillä Cisco – MacBook Air.

Mainittakoon, että kun jaan iPhone5:stä yhteyden Maciin, ei pätkimistä esiinny.
Moi maatj-47,

Jos muiden laitteiden kanssa ei ole ongelmaa, niin ongelma jäänee kyllä modeemin ja MacBookin välille. Modeemin asetuksista voisi vielä koittaa vaihtaa wlanin salausta WPA ja WEP välillä ja koittaa vielä useampia wlan kanavia. MacBookista voi myös koittaa poistaa verkot ja lisätä uudelleen.
Kiitos, pitää kokeilla tuota!
Tosin tänään 16.9. klo 21.05 kaapeliyhtys katkesi taas kokonaan, ja kaikista laitteista. Myös ethernet kaapelilla kytketystä PS3:sta. Totaalikatkos kesti noin 30-40 s. Juuri sen aikaa, että ehdin käynnistää modeemin uudelleen. Eli ei oikein tiedä, onko vika modeemissa vai yhteydessä?
Veikkaan kaapeliyhteyttä.
Vikailmoitus tehty muutama viikko sitten, mutta mitään ei oo Soneran suunnasta kuulunu.
Tämän nettiyhteysmuodon kenkkuilu alkaa kyllä potuttamaan. Positiivista on kyllä nopeus, tosin vain silloin kun verkossa ei ole paljon muuta liikennettä. Mutta toimintavarmuus ei ole ollut lähelläkään ADSL:ää, joka meillä aikaisemmin oli. Sitä taas ei ole Sonera saanut tälle alueelle tehtyä 8M yhteyttä isommaksi. Hieman on hankalaa, kun joutuu tekemään välillä töitäkin kotona, ja ei voi yhtään luottaa yhteyden toimivuuteen.
Harkittavaksi jää palveluntarjoajan muutos, koska kilpailijalta löytyy tänne 20M ADSL.
Moi!

Mulla samaa ongelmaa 2 eri MacBook Airin kanssa (Late 2013 ja early 2014) eli WLAN pätkäsee aina välillä ja yhteys täytyy palauttaa ottamalla wlan pois käytöstä ja takaisin päälle... Eli saiskohan tähän jonkun näköistä ratkaisua soneran puolelta? Modeemista kaikki suojaukset pois päältä ja macbookeista toinen on asetuksiltaa koskematon ja toista olen koittanut säätää mutta mikään ei auta. Modeemin WLAN asetukset eivät myöskään Tuo apua asiaan... Ja yhteys katkeaa siis juurikin modeemiin, ei nettiin koska myös kaikki nas asemalta striimattu tavara pysähtyy tämän tapahtuessa... Nopeus itsessään myös wlanin kautta täyttä kuraa suurimman osan ajasta (20-50 megaa) eli olisikohan modeemin vaihto toiseen tässä ainut vaihtoehto ellei ongelma ratkea?
Hei Meisseli04,

Olitko kokeillut vaihtaa kaapelimodeemin asetuksista langattoman verkon kanavaa tai nimeä? Oletko saanut testattua jollakin toisella laitteella tapahtuuko vastaavaa ongelmaa niillä? Esim. puhelin tai tabletti?

Olitko ottanut modeemilta IP-flood detection asetuksen ja palomuurin pois myös?
Hieman olen kokeillut muilla laitteilla ja eipä näytä ainakaan vanha hp:n läppäri hirveästi pätkivän, puhelinta en hirveästi ole wlanissa käyttänyt koska välillä jopa normaali 3G tuntuu pelaavan paremmin ja nopeammin kuin tuo WLAN verkko... Ip flood ja palomuuri pois päältä---> tuo hieman apua mutta pätkii silti (ennen pahimmillaan 5min välein, nyt ehkä noin 30-60min välein...) myöskin kanavaa vaihdettu, ja lease time taivaissa (muistaakseni 1päivä tällä hetkellä). Voiko ongelma aiheutua siitä että 2013 mallista alkaen käyttävät 802.11ac vastaanotinta eikä normaali n laitetta, tietenkin alaspäinhän tuo on yhteensopiva...
Hei Meisseli04!

Alaspäin pitäisi tosiaan olla yhteensopiva, niin en usko että vika on siinä. Jos sinulta löytyy tavallista wlan-reititintä, voisit laittaa modeemin siltaavaksi ja kytkeä reitittimen siihen kiinni. Tällöin mahdollisen yhteensopivuusongelman ei pitäisi enään häiritä ja saisit toimivan langattoman verkon kaikille laitteille.
Ja sitten vielä kiitos ohje mistä tuon purkin saa siltaavaksi?!? Olen sitä etsiskellyt itsekin jo ennen...
Tässä siihen ohje: http://www.mpy.fi/documents/119718/223740/Cisco_EPC3825_siltaavaksi_ohje.pdf/ea9c59aa-00ee-4d7d-93bd-e17fdccc21a6. Ole hyvä ja käytä Google esimerkiksi 😃
Eipä oo mun purkissani tollasta asetusta, kyllä mä olen sen käyny läpi kokonaan että älä nyt ala heittää tollasta kommenttia siel! Googletan kyllä mutta eipä aina sekään tuota muuta vastausta kuin että: eipä taida onnistua, jne jne jne... Eli ajattelin nyt vaan että jos Tuomaksella olis ollut joku jännä jekku hihassa... Ja nii 2014 firmware 5.4.2014...
Pahoittelut... Hyvä että olet tehnyt niin paljon asian eteen kuin olet pystynyt :)


Täälä olisi tälläisiä ohjeita: http://murobbs.plaza.fi/internet-tietoturva-ja-muu-tietoliikenne/744783-welho-cisco-epc3825-bridged-mode.html#post1706570041


http://murobbs.plaza.fi/ongelmat/780653-cisco-epc3825-ongelma.html


Tämän mukaan Soneran asiakaspalvelu hoitaa siltauksen: http://murobbs.plaza.fi/internet-tietoturva-ja-muu-tietoliikenne/1144594-sonera-kaapeli-laajakaista-100mbit.html#post1713783972

Mutta joskus samaa ongelmaa olen ratkonut ja Soneran puolella se siltaus ei oikein toimi. Firmwaren resetointi muistakseni siihen auttaa... Silloin ne pitäisi näkyä.
Hei Meisseli04!

Jos asetusta ei löydy hallinnasta, niin voidaan täältä laittaa päivitys.
Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset ->
Profiili -> Asiakasnumero) niin saadaan päivitys oikealla modeemille.
Done! eli onko tuohon laitteeseen tullut uudempi firmware kuin tuo huhti-toukokuu 2014?
Niin saakos sitä päivitystä ton purkin suuntaan? tarviiko muuten tehä jotain temppuja että se päivittää ittensä sen jälkeen kun te olette sen laittanut tulemaan?
Hei Meisseli04!

Laitetaan päivitystä nyt tulemaan. Mitään muuta temppuja ei tarvitse tehdä kuin käydä hallinnasta
Administration -> Management muuttamassa working Router modesta Bridged modeen.
Ilmoitamme vielä tekstiviestillä, kun päivitys on tehty.
no nyt tuli tekstiviestit mutta eipä se purkin p----le ole päivittynyt yhtään mihinkään... kaikki asetukset vieläkin tallella eikä mittää uusia asetusvalikoita ole mihinkään pompannut... en ole kyllä tällä hetkellä kotona että olisin vainut silmä kovana katsoa sitä modeemia että resettaako tai vastaavaa mutta remotella kävin sen purkin läpi äsken kurkkaamassa... eli mitäs nyt tehään?
Moro Meisseli04!

Näytti olevan vielä työn alla verkonhallinnassa tuo päivitys.
no nyt näkyy siltaus valikko! kiitoksia.. palaan asiaan muutaman päivän päästä jos asiaan jos on muutosta tapahtunut, suuntaan tai toiseen...

Vastaa