Skip to main content
Meillä kaapelilaajakaista pätkii. Vika ilmeni heti, noin vuosi sitten, mutta olen elänyt siinä uskossa että asia liittyy WLAN-käyttöön. Huomasin vasta nyt ettei vika olekaan wlan:ssa, vaan modeemi tippuu pois, (valot sammuvat). Nettiyhteys palaa noin minuutissa, mutta kun yhteys kaatuu epäsäännöllisin välein (noin pari kerta tunnissa), niin ei taittaa olla ihan normaali tilanne? TV-kuvassa ei ongelmia. Miten asiaan saa apua? Voiko modeemi testata toisessa paikassa, jossa kaapelilaajakaista käytössä (onko modeemi kytkeytyy tiettyyn osoitteeseen?)
Kaapelilaajakaista kirjoitti:
Meillä kaapelilaajakaista pätkii. Vika ilmeni heti, noin vuosi sitten, mutta olen elänyt siinä uskossa että asia liittyy WLAN-käyttöön. Huomasin vasta nyt ettei vika olekaan wlan:ssa, vaan modeemi tippuu pois, (valot sammuvat). Nettiyhteys palaa noin minuutissa, mutta kun yhteys kaatuu epäsäännöllisin välein (noin pari kerta tunnissa), niin ei taittaa olla ihan normaali tilanne? TV-kuvassa ei ongelmia. Miten asiaan saa apua? Voiko modeemi testata toisessa paikassa, jossa kaapelilaajakaista käytössä (onko modeemi kytkeytyy tiettyyn osoitteeseen?)


Tuosta kannattanee tehdä vikailmoitus: Asentaja voi käydä mittaamassa kaapeliverkon tilan. Jos yhteys tosiaan katkeaa niin että modeemikin sen huomaa, voi vika olla verkon puolella tai vaikka antennirasiassa.

Useamman kerran tunnissa tapahtuvat muutaman sekunnin … kymmenen minuutin mittaiset katkokset voivat myös johtua kaapelimodeemista, jos käytössäsi on Cisco EPC3825 -modeemi. Tällöin modeemin valot eivät yleensä kerro yhteyden katkenneen, vrt.

http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=14069&p=66890#p66890

Niin ja ensiapuna perinteiset Soneran kaapelimodeemireseptit, eli palomuurin poistaminen käytöstä:
Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Off (Vanhemmissa versioissa Disable).
5. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta.
6. Paina Save settings


Ja pyydä Soneraa tarkistamaan että modeemissasi on tuorein firmware -versio (näkyy myös hallintasivustolta, firmwaren pitäisi olla vuodelta 2012)
Hei Kaapelilaajakaista

Tällä hetkellä Turun keskustan alueella on yleistä vikaa kaapelinetissä että TVssä, joten pätkiminen voi heijastua myös sinun liittymääsi. Vian korjaustoimenpiteet on kuitenkin käynnissä!

Ilmoittele mikäli liittymäsi ongelmat jatkuvat tulevina päivinä. Tarvittaessa kannattaa jättää asiasta myös vikailmoitus niin voidaan tutkia asiaa tarkemmin.
Hei Antti-!

Jos otetaan huomioon tämä:

Kaapelilaajakaista kirjoitti:
Vika ilmeni heti, noin vuosi sitten, mutta olen elänyt siinä uskossa että asia liittyy WLAN-käyttöön.


voisin vähän kuvitella ettei nyt kyse ole viittaamastasi yleisestä viasta. Vai ovatko korjaustoimenpiteet olleet käynnissä Turun keskustan alueella jo vuoden päivät?
Hei pupona

Wlanin toiminnalla tuskin on mitään tekemistä meidän verkon yleisen häiriön osalta, kuten varmaan hyvin ymmärrät. Puhutaan nyt kuitenkin kahdesta eri viasta.

Lähtökohtaisesti ongelmaa lähdin tutkimaan verkon puolelta modeemille päin ja ongelmaksi vianmäärittelyssä tuli alueella oleva yleinen ongelma (joka on nyt korjattu) jonka vuoksi en tarkkaan pystynyt rajaamaan pitkään jatkunutta ongelmaan mihinkään suuntaan.

Mielipiteesi modeemin toiminnasta on tullut meille ja myös muille käyttäjille jo hyvin selväksi. Modeemilaitetta on kuitenkin käytössä suurimmalla osalla meidän kaapeliyhteyden käyttäjistä (+ muilla operaattoreilla) ja se toimii suurimmalla osalla hyvin. Asiasta voidaan kanssasi argumentoida mutta ei tehdä sitä täällä, missä muut käyttäjät hakevat apua ongelmiinsa. Viestejäsi en ala sensuroimaan tai poistamaan mutta voisit keskittää ne jatkossa vaikka yhteen ketjuun.
Hei Antti-, sekä muut käyttäjät

Mainitsemasi Turun alueen jo korjattu ongelma lienee korjattu puolihuolimattomasti. Minulla, kuten myös käyttäjälle pupona, on käytössäni toimittamanne Ciscon EPC 3825. Minulla, kuten myös useilla täällä esiintyvillä käyttäjillä on ollut ongelmia yhteytenne toimivuudessa koko, jo nyt miltei kaksivuotisen, sopimuksen ajan.

Kevään ja alkukesän ajan yhteys toimi moitteetta, mutta nyt viimeisen kuukauden ajan useissa muissakin säikeissä kuvattua muutaman minuutin pätkimistä on alkanut esiintyä ikävän taajaan tahtiin jälleen minullakin. Tänään aamupäivän aikana nettiliikenne ulospäin on hävinnyt kokonaan. Vaikka kaikki muu liikenne lopettaisikin toimintansa, niin jostain syystä IRC-yhteyteni Puttyn kautta ei tipu - mielenkiintoinen havainto.

Ja Soneran asiakaspalvelijalle Antille: asian vaikeneminen kuoliaaksi ei poista ongelmaa, vaikka ymmärrettävästä syystä ette halua muiden asiakkaidenne tajuavan ongelman laajuutta. Viestistäsi paistaa asiaan turhautuminen selvästi läpi. Ja negatiivisten viestien moderoinnin mainitseminen? Toivottavasti tilanne ei mene siihen, sillä se tekisi mielestäni suhtautumisenne asiaan hyvinkin välinpitämättömäksi ja välittäisi vain viestin että haluatte lakaista ongelmat maton alle.

Ystävällisin terveisin,
Henri
Antti- kirjoitti:
Hei pupona

Wlanin toiminnalla tuskin on mitään tekemistä meidän verkon yleisen häiriön osalta, kuten varmaan hyvin ymmärrät. Puhutaan nyt kuitenkin kahdesta eri viasta.


Hei Antti-,

ilmeisesti nyt et kuitenkaan ymmärtänyt viestini pointtia; Kirjoittaja kertoi, että ongelma on hänellä jatkunut jo vuoden ajan, josta johtuen epäilen suuresti ettei tämä teidän tämänhetkinen ongelmanne Turun kaapeliverkossa ole siihen syynä. En tarkoittanut Wlanin toimintaa, mutta ymmärrän kyllä argumenttisi sikäli, että teillä on nähtävästi vahva tarve ohjata kaikki tällaiset keskustelut sivuraiteelle tahattoman tai tahallisen väärinymmärryksen kautta..

Minusta on erittäin tärkeää, että muutkin asiakkaat tulevat tietoisiksi kaapelimodeeminne puutteellisesta toiminnasta. Olen poikkeuksellisen pitkäjänteisellä työllä ja kymmenien tuntien vaivannäöllä saanut diagnosoitua vian jonka olemassaoloa te ette suostu edes julkisesti myöntämään.

Tältä pohjalta on toisaalta hyvinkin ymmärrettävää myös, että haluat varmasti jatkaa tuota salailua ja moderoida kommenttejani pois. Ymmärrät varmasti, että se tie on kuitenkin vieläkin huonompi valinta; tuossa tapauksessa keskustelu vain siirtyy julkisemmaksi, ja yrityksenne kerää entistä enemmän kyseenalaista mainetta toiminnallaan. Sekä herättää kysymyksiä siitä miksi oikeastaan näin tahdotte toimia.

Jos Antti- tutustut vaikka teidän omien keskustelupalstojenne sisältöön, voit huomata että näitä samoja ongelmia on todella monella käyttäjällä yksin tällä foorumilla. Samoja ongelmia, jotka ovat jatkuneet jo useita vuosia.
Eikä se, että toisilla operaattoreilla on samaa laitetta käytössä, ole mikään todiste sen toimivuudesta; yksinkertaisella Google -haulla https://www.google.com/search?q=cisco+epc3825+ongelma huomaat varmasti, että esimerkiksi Elisan käyttäjien keskuudessa vallitsee yhtä suuri tyytymättömyys nimenomaan Cisco EPC3825:n osalta. Heillä esiintyy kyseisen laitteen kanssa täsmälleen samoja ongelmia!

Pidät kokemiani ongelmia Cisco EPC3825 -modeemin kanssa minun mielipiteenäni, vaikka olet varmasti tutustunut laitteen toiminnasta toisessa ketjussa tekemääni diagnosointiin ( http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=14069&start=20#p66400 ). Sanot että asiasta voidaan keskustella, mutta enpä ole nähnyt teidän Soneran "asiantuntijoiden" asiaan pitkään aikaan mitään vastanneen.
Tämä onkin ollut yrityksenne linja yhä useammalla rintamalla; kun väistelyn polku on kuljettu loppuun, jätätte asiakkaanne täysin tyhjän päälle ja yksinkertaisesti lakkaatte vastaamasta kysymyksiin tai yhteydenottoihin. Näin toimi myös asiakaspalautteet -yksikkönne, joka päätti hoitaa reklamaatioasian yksinkertaisesti jättämällä vastaamatta siihen.

Korostettakoon nyt vielä erikseen, että omalta osaltani tuo pätkimisongelma korjaantui vaihtamalla laite toisenmerkkiseen.

Kukin vetäköön tästä omat johtopäätöksensä.
Hei hechca ja pupona

Haluan tarjota palstalla jokaiselle käyttäjälle henkilökohtaista apua viankorjauksen suhteen. Tarkoitukseni ei ole ollut lakaista ongelmaa maton alle tai vähätellä teidän tai muiden ongelmia asian suhteen. Toivoisin että ne käsiteltäisiin omissa ketjuissaan jotta alkuperäisen ketjunaloittajan ongelma ei jäisi piiloon esim. ko. laitemallin "surkeuden"-spekuloinnille. Viestien poistamisen syynä on yleensä asiaton kieli tai muu pätevä syy, enkä ole tähän mennessä joutunut menemään kertaakaan viestin sensurointia pidemmälle (joka on yleensä koskenut voimasanoja tai yksityisyystietoja) enkä usko viestien poistamiselle olevan aihetta jatkossakaan.

hechca, mikäli sinulla on yhä ongelmia liittymäsi kanssa, suosittelen olemaan vikapalveluun yhteydessä vikailmoituksen tekemiseksi. En löytänyt tiedoistasi ainakaan viimeiseen vuoden ajalta yhtään vikailmoitusta asiasta?

pupona kirjoitti:
haluat varmasti jatkaa tuota salailua ja moderoida kommenttejani pois.

Yhtään viestiäsi en ole moderoinut eikä viestejäsi ole ainakaan minun toimesta poistettu? Salailulle minulla ei ole tarvetta tämän asian suhteen.
Hei Antti-, ja kiitos vastauksestasi.

Olen asiakaspalveluun soitellut firmwarepäivityksien perään toissavuonna ja saanutkin silloisen uuden firmwaren. Se ei kuitenkaan ratkaissut ongelmaa, mahdollisesti kuitenkin lievensi sitä (placebo?).

Tein nyt virallisen vikailmoituksen, ja oletan että seuraavaksi minulle toimitetaan modeemiin uusi firmware, joka ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa. Ongelman kausittaisen luonteen vuoksi saatan kuitenkin tyytyä kohtalooni vielä kuukauden tai kahden ajaksi, mitä sopimusta on voimassa.

Mikäli ongelma korjaantuu ja saan asiakaspalvelunne kautta hyvän jatkotarjouksen, saatan sopimusta jatkaa.

Ystävällisin terveisin,
Henri
Netti näyttää nyt olevan kunnossa. Muutin palomuurin asetuksia. Epäilen silti että vika oli firmware-versiossa, koska minusta versio oli jotain 2010 ennen kun muutin asetuksia, nyt se on yhtäkkiä 2012. Tuleeko automaattinen päivytys jos palomuuri on kytketty pois, vai oliko Sonera aktiivinen tässä?

Soneran sivulta viime vuonna ladatulta pikakäyttöoppaassa ei ollut mainintaa, että palomuuri on otettava pois, jotta netti saadaan tomimaan kunnolla, tai että firmware päivitys on tehtävä. Tästä ei täydet pisteet Soneralle. Modeemi on jopa uudempi kun uusin firmware-versio.

(Netti hankittiiin viime vuonna lokakuussa, pätkiminen alusta alkaen. Olen ollut turhaan laiska, enkä tarttunut asiaan. Soneralta ei ole mennyt vuoden verran saada asia kuntoon.)
Hei,

Uusi firmware saapui ajallaan. Yllätys yllätys, mikään ei muuttunut. Pätkii edelleen.

Soneralle jätin tekstiviestillä ilmoituksen häiriön jatkumisesta.

Jos rahasta vetoa lyödä, niin mikään ei tulekaan muuttumaan ennenkuin modeemi vaihtuu Ciscosta johonkin muuhun.
Hei Hechca,

Otitko päivityksen jälkeen modeemin palomuurin pois päältä? Jos et niin kokeilethan vielä sitä.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Off (Vanhemmissa versioissa Disable).
5. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta.
6. Paina Save settings
Hei Marko-, ja kiitos vastauksestasi.

Otin kyllä. Ei ole milloinkaan ollut päällä.
hechca kirjoitti:
Hei Marko-, ja kiitos vastauksestasi.

Otin kyllä. Ei ole milloinkaan ollut päällä.


Olet nyt samassa luupissa Soneran "asiakaspalvelun" kanssa kuin minä olin kolme kuukautta.

Kyllä minäkin oman kokemukseni perusteella laittaisin panokseni samalle arvalle, eli yhteytesi korjaantuu vasta kun vaihdat modeemia.

Ilmoittelen itse tänne miten kuluttajaneuvojan kautta oma tilanteeni etenee, todennäköisesti korvauksia joudutaan hakemaan kuluttajariitalautakunnan kautta.

Kannattaa kuitenkin harkita uuden modeemin hankkimista itse (tosiaan vaikka tuollainen Bewan c5200n jostain tori.fi:stä), ja mikäli ongelma sillä korjaantuu, palvelun reklamoimista Soneralle; tuossa yhteydessä voit vaatia uuden modeemin hankintakustannusten hyvittämistä Soneralta!
Kiitos pupona viestistäsi,

Näin minäkin tämän oon päätellyt, kun viestiketjusi luin läpi. Ei olo kuulunut mitään uuden vikailmoituksen jälkeen, poislukien että palomuuri pois.

Soittelevat kyllä parin päivän välein ja tarjoavat samaa sopimusta jatkettavaksi. Hengitystäni en pidätä, mutta katotaan miten asia etenee.
On tämä Sonera hieno firma, firmiksen päivityksen jälkeen wlanin pätkiminen paheni entisestään (katkeaa varmaan 100krt/vrk). Kyselin viestillä toisenmerkkisen modeemin mahdollisuutta ja juuri äsken asentaja soitti ja oli tulossa käymään. Käynti tottakai peruttiin kun selitin asian hänelle. Ei ********, millainen porukka niitä viestejä oikein mahtaa käsitellä? Ja vika vaan jatkuu,,,
Hei Puupaa,

Oletko kokeillut kytkeä modeemin palomuuria pois päältä? Jos et ole ohjelmistopäivityksen jälkeen tehnyt tätä, niin suosittelen kokeilemaan sitä vielä.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Off (Vanhemmissa versioissa Disable).
5. Poista täppä Block IP Flood Detection-kohdasta.
6. Paina Save settings
Joo elikkäs sama ongelma löytyi itseltänikin, eli modeemi sammuttaa ja käynnistää itsensä uudelleen noin tunnin välein. On otettu palomuurit pois päältä modeemista sun muut. Että jos sitä firmware päivitystä sais tulemaan ja kokeilis sitä ennenkö menee ostamaan uuden modeemin. Tällä hetkellä mennään tälläsella versiolla epc3825-v302r12901-100201c
Ilmeisesti meikäläisellä kanssa sama probleema. Ja on nuo samat täpät laiteltu pois mitä tuo soneran botti täällä ehdottelee, ei auta. Vika oli jo oikeastaan korjattu firmiksen vaihdon jälkeen elokuussa, mutta nyt viikko sitten modeemin sammutettuani viikonlopuksi, ongelma ilmeni uudestaan. Mitähän seuraavaksi? Oiskohan mahdollista uusi firmis taas saada.
Juu eli sama ongelma ollut vuoden verran, netti pätkii jatkuvasti. Nettipelaamisesta ei tule oikein mitään kun netti katkeilee tasaiseen tahtiin. Palomuurit ym. poistettu käytöstä. Saisiko sitä "uutta" päivitystä tulemaan tännepäin, vaikkakin epäilen vahvasti sen auttavan..

ystävällisin terveisin
Kennet
Itellä ollut kans melkein koko vuoden sama ongelma tämän modeemin kanssa. Palomuuri ja ip flood on otettu pois päältä, silti pätkii sen 10-20 kertaa päivässä. Aika tympeää maksaa 100megaisesta netistä kun hellun luona ollessa puhelimenki netti toimii jaettuna paremmin :-/

Ajattelin alkuunsa ettei viitti aiheesta valittaa, kuitenki tulee itselle maksettavaksi tuo 99€ tarkastusmaksu, kun eihän se netti varmaan silloin pätki kun sitä on joku tarkastamassa.. Ei opiskelijalla ole varaa moisia kiristyshintoja maksaa. "Mukava" siis nähdä etten ole ongelmani kanssa yksin.

Mitä asialle nyt voidaan tehdä?
Taitaa olla minullakin kyse samasta ongelmasta. Purkki on ollut nyt käytössä heinäkuun lopulta alkaen ja jo alkuvaiheessa pätkimistä korjattiin softan päivityksellä. Tuolloin yhteyden katkeamisen totesi konkreettisesti siitä että Online -valo sammui kokonaan. Korjaus tuntui auttaneen hetkeksi mutta nyt se tuntuu palanneen n. kuukausi takaperin sillä erotuksella että laitteessa palaa kaikki valot kuin mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunut. Joka laitteelta vaan katoaa yhteys nettiin.
Hei kaikki!

koshba , hessusi ja Kennet

Teidän modeemit on päivitetty nyt uusimmalla ohjelmistolla. Kannatta vielä poistaa tuon Markon ohjeen mukana tämä IP-flood detection ominaisuus pois päältä.

Janpas Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen päivittämään sinunkin laitteen. Tutkimme aina pätkivät viat aluksi etänä ja turha asentajakäynnin maksuun sinulla ei ole pelkoa mikäli olet kytkenyt meiltä saamasi laitteen alkuperäisillä johdoilla kiinni. Tarvittaessa voit testata yhteyttä toisesta antennirasiasta mikäli niitä on useampia. Jos liittymä toimii paremmin jostain toisesta rasiasta, on vanha rasiasi silloin rikki josta kannattaa ilmoittaa kiinteistön omistajalle.

roto, Sinun laitteesi on tosiaan päivitetty jo aiemmin joten suosittelen jättämään asiasta vikailmoituksen.

Myös kaikille muille joilla ongelmat jatkuu tuon ohjelmistopäivityksen + IP-flood detection ominaisuuden poiston jälkeen, kannattaa jättää asiasta vikailmoitus. Vikanne tutkitaan tapauskohtaisesti ja vain tarvittaessa asentajakäynnin kautta.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Asiakasnumero päivitetty.

Toista antennirasiaa ei tässä kämpässä ole ja on paketin mukana tulleilla piuhoilla kiinni, joten tuota en pysty testaamaan.
Hei Janpas,

Laitoimme modeemillesi ohjelmistopäivityksen tulemaan.
Terve!

Saisiko päivityksen modeemiin. Kaapelilla nopeus on kuten pitääkin mutta langattomasti ihan olematon.

Vastaa