Liittymä on avattu vasta muutama päivä sitten, enkä voinut asiakasnumeroa laittaa, koska en sitä mistään löytänyt.
Ongelma on sellainen (ollut alusta asti), että yhteyden käynnistyessä laajakaista menee normaalisti päälle, toimii hetken (ehkä max. minuutin), katkeaa, toimii taas ehkä hetken ja katkeaa taas. Jonkun ajan kuluttua (5-10 min?) yhteys palaa ja pysyy päällä. Satunnaisesti verkkosivut eivät aukea (palvelin vastaa pyyntöihin liian hitaasti jnpp.)
Virheilmoitukset näkyvät kuvassa: http://img691.imageshack.us/img691/7213/virheet.jpg
Soitettu on vianrajausautomaattiin, josta ei hyötyä. Windowsin (7) oma vianmääritys sanoo jotakuinkin, että DNS-palvelin ei vastaa. Soneran Internet Avustaja totesi, että DHCP-palvelimeen ei saada yhteyttä, tätä en muista aivan tarkasti. Ohjelma myös tarjoutui muokkaamaan verkkolaitteen (ei eritellyt että modeemin vai verkkokortin) asetuksia siten, että rakkine hakee joka kerta ip-osoitteen uudelleen. Annoin sen tehdä näin, mutta mikään ei enää toiminut.
Säätelin modeemin asetukset soneran ohjeiden mukaan. Tulos: koko yhteys kuoli. Resetoin modeemin (Zyxel P660Hw-D1) ja palattiin alkuperäiseen tilanteeseen. Mikään töpselin kiskominen ei auta. Asiakaspalveluun on laitettu viestiä, johon ei ole vastattu. Vikailmoitusta en ole uskaltanut tehdä tuon uhatun maksun vuoksi, mutta itse en osaa enää asetuksia enempää rukata enkä saa niitä toimimaan.
Windowsin internet-asetuksista on kokeiltu niin että yhteys hakee soneran dns-palvelimien osoitteet automaattisesti, sekä syöttämällä osoitteet käsin. Turha varmaan sanoakaan että ei muutosta.
Tässäpä tämä, tosiaan kolme päivää liittymä ollut käytössä ja koko ajan sama ongelma, kolmen päivän googlailun ja rassaamisen jälkeen ei mitään muutosta.
Olishan se hyvä jos alkais toimimaan kunnolla, ettei aina tarvis arpoa että toimiiko nyt vai eikö toimi.
Olisin avusta kovasti kiitollinen.
Edit: No minä laitan vielä modeemin asetuksia vähän näytille:
ZyNOS Firmware Version: V3.40(AGL.3) | 05/29/2006
DSL Mode: Error
IP Address: 84.248.xxx.xxx
IP Subnet Mask: 255.255.224.0
Default Gateway: 84.248.96.1
VPI/VCI: 0/33
Routing, ENET ENCAP (on siis myös kokeiltu bridging RFC 1483)
Multiplexing LLC
Obtain an IP Address Automatically
Sivu 1 / 1
Listaamasi modeemin asetukset ovat oikein (häivytin IP-osoitteen loppuosan). Zyxel P660HW-D1 modeemin ENET ENCAP - asetuksesta on tällä palstalla keskustelu muutamassa eri ketjussa ja ilmeisesti on näin ettei kyseisessä modeemissa yhteys Soneran verkossa toimi muilla vaihtoehdoilla. Vastaava ei ole muissa modeemimalleissa tullut vastaan.
Viestisi mukaan modeemi saa Soneran verkosta ulkoisen IP-osoitteen. Tämä viittaa siihen, että Windowsin antamat virheilmoitukset tarkoittavat ettei tietokonesi verkkokortti saa IP-osoitetta modeemilta, joka toimii lähiverkon DHCP-palvelimena. Modeemin kuuluisi antaa sisäverkon IP-osoite (luultavasti 192-alkuinen) verkkokortille. Tällöin verkkokortin IP-asetukset tulisi olla kokonaan automaattisella eli ei mitään IP-osoitetta kiinteästi määritettynä. Tämä asia kannattaa varmistaa, ohje löytyy Ohjeet ja vinkit - sivuilta.
Avustajan ei luvata toimivan Windows 7 - käyttöjärjestelmässä, joten sen käytöstä ei välttämätä ole apua. Uusin Windows-versio jossa Avustaja toimii on Windows 7:n edeltäjä Vista.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Viestisi mukaan modeemi saa Soneran verkosta ulkoisen IP-osoitteen. Tämä viittaa siihen, että Windowsin antamat virheilmoitukset tarkoittavat ettei tietokonesi verkkokortti saa IP-osoitetta modeemilta, joka toimii lähiverkon DHCP-palvelimena. Modeemin kuuluisi antaa sisäverkon IP-osoite (luultavasti 192-alkuinen) verkkokortille. Tällöin verkkokortin IP-asetukset tulisi olla kokonaan automaattisella eli ei mitään IP-osoitetta kiinteästi määritettynä. Tämä asia kannattaa varmistaa, ohje löytyy Ohjeet ja vinkit - sivuilta.
Avustajan ei luvata toimivan Windows 7 - käyttöjärjestelmässä, joten sen käytöstä ei välttämätä ole apua. Uusin Windows-versio jossa Avustaja toimii on Windows 7:n edeltäjä Vista.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hei ja kiitos vastauksesta!
Verkkokortin asetukset on tarkistettu ja ovat juuri noin. Otin windowsin palomuurin pois käytöstä, ja hetken aikaa yhteys tuntui toimivan paremmin, mutta taisi johtua jostain muusta, koska nyt taas on ihan entisellään.
Yhteys myös katkeilee, tai kuten tuossa ensimmäisessä viestissä selitin, koko yhteys ei katkea, mutta selaimella ei pääse mihinkään, eikö tämä viittaa nimipalvelimiin ja siihen, että yhteys niihin katkeaa? Toisaalta noiden katkeamisten aikoihin sivut myös aukeavat todella hitaasti. Virheilmoitus selaimessa ei silloin ole tuo, joka ensimmäisen viestin screenshotissa on, vaan "Yhteyden aikakatkaisu
Palvelin osoitteessa speedtest.net vastaa pyyntöihin liian hitaasti."
Windowsin vianmääritys sanoo: "Tietokoneesi vaikuttaa olevan määritetty oikein, mutta laite tai resurssi (http://www.microsoft.com) ei vastaa." ja "DNS-palvelin ei vastaa".
En nyt tiedä onko tässä kaksi eri vikaa vai yksi, joka ilmenee kahdella tavalla? No ensi viikolla voin kokeilla toisella modeemilla, ja ehkä myös toisella verkkokortilla niin ehkä tämä vianselvittely siitä taas etenee.
Olisiko mitään apua siitä, jos saisin selville asiakasnumeroni ja mistä saisin sen selville? Laskua ei tosiaan vielä ole tullut.
Verkkokortin asetukset on tarkistettu ja ovat juuri noin. Otin windowsin palomuurin pois käytöstä, ja hetken aikaa yhteys tuntui toimivan paremmin, mutta taisi johtua jostain muusta, koska nyt taas on ihan entisellään.
Yhteys myös katkeilee, tai kuten tuossa ensimmäisessä viestissä selitin, koko yhteys ei katkea, mutta selaimella ei pääse mihinkään, eikö tämä viittaa nimipalvelimiin ja siihen, että yhteys niihin katkeaa? Toisaalta noiden katkeamisten aikoihin sivut myös aukeavat todella hitaasti. Virheilmoitus selaimessa ei silloin ole tuo, joka ensimmäisen viestin screenshotissa on, vaan "Yhteyden aikakatkaisu
Palvelin osoitteessa speedtest.net vastaa pyyntöihin liian hitaasti."
Windowsin vianmääritys sanoo: "Tietokoneesi vaikuttaa olevan määritetty oikein, mutta laite tai resurssi (http://www.microsoft.com) ei vastaa." ja "DNS-palvelin ei vastaa".
En nyt tiedä onko tässä kaksi eri vikaa vai yksi, joka ilmenee kahdella tavalla? No ensi viikolla voin kokeilla toisella modeemilla, ja ehkä myös toisella verkkokortilla niin ehkä tämä vianselvittely siitä taas etenee.
Olisiko mitään apua siitä, jos saisin selville asiakasnumeroni ja mistä saisin sen selville? Laskua ei tosiaan vielä ole tullut.
Pätkimistapauksissa yleensä ei kertavilkaisulla liittymän tilasta paljoa pysty päättelemään, mutta joskus jotain toki. Asiakasnumero löytyy ainakin ensimmäisestä laskusta kun sellainen joskus tulee. Saa sen toki asiakaspalvelustakin. Jos sinulla on liittymänumero tiedossa, voit myös sen lisätä asiakasnumero-kenttään ilman väliviivaa. Sillä löydämme liittymän järjestelmistämme. Tässä tapauksessa kuitenkin järkevämpää lienee on testata yhteyttä toisella modeemilla ja jos pätkiminen silläkin jatkuu, tehdä vikailmoitus.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Joo, eli nyt on tehty muutoksia. Asensin uuden verkkokortin, ja sillä lähti samantien tuo ongelma, että yhteys ei meinaa mennä päälle, vaan nyt se käynnistyy samantien kun tietokoneen käynnistää, eikä katkeile. En tiedä mikä tuossa integroidussa verkkokortissa sitten vastusti, se on aiemmin toiminut kuitenkin täydellisesti.
Modeemiksi vaihdoin Telewellin TW-EA201 V2 ja toistaiseksi ei ole nyt tuo dns-ongelmakaan vaivannut. Modeemihan toimii siltaavana, eli olisiko kyse tästä? Mitään asetuksia en modeemiin muuttanut, dna:n asetukset varmaan ovat sisällä.
Ainoa vaan, että tw:n modeemilla yhteysnopeus upin osalta laski mielestäni. Liittymä on 10/2 ja aiemmin upload oli ainakin hyvin lähellä tuota kahta, nyt se on alle 0,5-0,8 enimmäkseen.
Mitä tuolle Soneralta saadulle Zyxelille nyt sitten tehdään, koska ei sitä ilmeisesti voi tässä liittymässä normaalisti käyttää? En tiiä onko modeemi rikki vai eikö siinä vaan nuo asetukset sovi?
Modeemiksi vaihdoin Telewellin TW-EA201 V2 ja toistaiseksi ei ole nyt tuo dns-ongelmakaan vaivannut. Modeemihan toimii siltaavana, eli olisiko kyse tästä? Mitään asetuksia en modeemiin muuttanut, dna:n asetukset varmaan ovat sisällä.
Ainoa vaan, että tw:n modeemilla yhteysnopeus upin osalta laski mielestäni. Liittymä on 10/2 ja aiemmin upload oli ainakin hyvin lähellä tuota kahta, nyt se on alle 0,5-0,8 enimmäkseen.
Mitä tuolle Soneralta saadulle Zyxelille nyt sitten tehdään, koska ei sitä ilmeisesti voi tässä liittymässä normaalisti käyttää? En tiiä onko modeemi rikki vai eikö siinä vaan nuo asetukset sovi?
kissa kirjoitti: Mitä tuolle Soneralta saadulle Zyxelille nyt sitten tehdään, koska ei sitä ilmeisesti voi tässä liittymässä normaalisti käyttää? En tiiä onko modeemi rikki vai eikö siinä vaan nuo asetukset sovi?
Kannattaa vielä varmistaa toimiiko yhteys nyt hyvin myös Zyxelillä. Ymmärsin viestistäsi että aiemmin vaivannut ongelma poistui kun vaihdoit toisen verkkokortin.
Jos ongelma jatkuu Zyxelillä ja modeemi on Soneralta ostettu tai saatu, hoituu laitteen takuuvaihto Soneran kautta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Verkkokortin vaihto ei auttanut tuohon ettei sivut näy. Täytyy varmaan sitten yrittää ottaa yhteyttä johonkin soneraan, voiko tämän hoitaa liikkeessä kun teidän asiakaspalveluun on puhelimitse niin vaikea (mahdoton) päästä.
Zyxel-modeemin takuuasiat tulisi hoitaa laitteen myyjän kanssa. Jos laite on ostettu Soneran liikkeestä tai jälleenmyyjältä, palauta modeemi liikkeeseen. Jos modeemin tuli postitse Soneralta, hoitaa Vikapalvelu takuuvaihdon.
Jälkimmäisessä tapauksessa voit tehdä ilmoituksen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Valitse lomakkeelta ensin Vikatilannetta > Laajakaista ADSL / Laajakaista Extra - ADSL ja siitä eteenpäin. Lomakkeen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kertoa tarkemmin mistä vikailmoituksessa on kyse. Lomakkeella ei ole omaa kohtaa laiteongelmille, joten sinun täytyy luovia liittymän vikaa koskevien kysymysten läpi jotta pääset viimeiselle sivulle kirjoittamaan itse asian.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Jälkimmäisessä tapauksessa voit tehdä ilmoituksen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Valitse lomakkeelta ensin Vikatilannetta > Laajakaista ADSL / Laajakaista Extra - ADSL ja siitä eteenpäin. Lomakkeen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kertoa tarkemmin mistä vikailmoituksessa on kyse. Lomakkeella ei ole omaa kohtaa laiteongelmille, joten sinun täytyy luovia liittymän vikaa koskevien kysymysten läpi jotta pääset viimeiselle sivulle kirjoittamaan itse asian.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.