Skip to main content

"Digibokseistakin löytyy jo viruksia"

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

http://www.iltasanomat.fi/digi/digiboks ... 98425.html

Huolestuttaa tuo uutinen. Nykyisen kaapeliverkon digiboksini takia tuskin kannattaa huolestua - ei siinä mitään internet yhteyksiä ole, mutta ensi maanantaina olen saamassa Soneran viihdepaketin ja mietityttää voisiko viruksiin jotenkin varautua.

Kyllähän tuossa uutisessa neuvojakin annetaan (mutta en niistä paljoa ymmärrä):

"Cert-fi suosittelee, että digiboksit kytketään kodin lähiverkkoon siten, että internetistä tulevat suorat yhteyspyynnöt estetään esimerkiksi palomuurilla. Jo pelkästään kotireitittimessä tehtävä osoitemuunnos (NAT) parantaa tilannetta, jos viihdelaitteet ovat kotiverkon niin sanotuissa privaattiosoitteissa, joita ei reititetä internetissä."

Miten Soneran viihdepaketin palvelureititin? Estetäänkö siinä yhteyspyynnöt palomuuruilla? Reititetäänkö viihdelaitteet internetissä? Ovatko ne privaattiosoitteissa? Tehdäänkö niissä osoitteenmuutos (NAT)? Ei, en tajua yhtään mitään noista kysymyksistäni, mutta kyselen silti...

5 kommenttia

  • December 13, 2011
Moro. Jokaisessa modeemissa on palomuuri joka estää tällaisia ns. hyökkäyksiä, muttei tietenkään 100% hyvin.

Jokainen modeemi saa julkisen IP osoitteen, eli soneralla joku 84.*, 80.* jne.. nuo on julkisia IP-osoitteita jotka näkee kaikki, ja esim. niihin voi hyökätä. NAT taas tekee mahdolliseksi niin että modeemi antaa kaikille laitteille oman IP osoitteen, jonka ei voi nähdä ulkoverkossa, eli jostain muualta päin maailmaa, sen osoitteen voi nähdä vain ne jotka on sisäverkossa, eli esim. sinä ja ne muut laitteet. Sisäverkon IP alkaa yleensä 192.*. Siihen ei voi hyökätä, koska se ei näy ulos. Eli jos sulla on viisi laitetta, niin NAT:in voi säätää niin että noilla kaikilla on yksi julkinen osoite, eli se mikä tulee soneralta, joten hyökkäys on jo suht. vaikeaa.

  • December 15, 2011
Keckman: Tulevaan KotiTV -palveluusi kuuluu Soneran palvelureititin, joka toimii reitittävänä ja käyttää NAT:ia, joten laitteet ovat omassa sisäverkossaan. KotiTV:n digiboksia on testattu uutisoinnin johdosta em. virusongelmien tiimoilta, mutta Soneran digibokseista tietoturvaongelmia ei ole löytynyt.

  • December 23, 2011
Cert-fi:n saamien raporttien perusteella haitallista liikennettä on tullut myös joistakin Motorola VIP 1003 -laitteista.

http://www.digitoday.fi/tietoturva/2011 ... 1119001/66

  • December 23, 2011
Meillä on tämä digiboxi joka matovirus. Saa lähettää heti ei madollisen mallin!

  • December 27, 2011
Vip1003:sta ei olekaan löytynyt viruksia. Edellinen uutinen oli väärä, joka korjattiin:

http://www.digilelut.fi/2011/12/ei-sitt ... bokseissa/