Skip to main content

Dna Kaapelimodeemi 40/2 vs. Sonera kuitu 100/10

  • December 11, 2014
  • 1 kommentti
  • 3 katselukertaa

Niin Soneralta tarjosivat tällaista laajakaistaa tänne Kartanonkoskelle (Vantaa). 29.90 hintaan, kehui käyttövarmuutta, hintaa jne...Alkoi hieman kiinnostamaan kuitu mutta ongelmana on että kuinka luotettava kyseinen tekniikka on? Minkälaisia kokemuksia erityisesti vantaalaisilla. Aikaisemmat kokemukseni ADSL- modeemista on huonoja, mutta ne ovatkin vuosien takaa. Valokuitu olisi käsittääkseni paluuta ADSL tekniikkaan.
Entäs käyttöönotto; onko kauheeta säätöä ja vääntöä?

1 kommentti

  • March 19, 2012
Hei Shyf

Kuituun liittyminen ei välttämättä tarkoita xDSL tekniikkaan palaamista. Kuidulla yhteys voi olla myös toteutettu Ethernet tyyppisesti, jolloin ei modeemia tarvita väliin ollenkaan. Ethernet kaapeli työnnetään vain seinään kiinni, niin yhteys toimii. Tämä tietenkin vaatii että taloon on rakennettu CAT5 sisäverkko.

Soneran ohjeet ja vinkit sivuilta löytyy lisää tietoa valokuidun eduista verrattuna perinteiseen kuparitekniikkaan.