Skip to main content
Hei. Käytössäni on ollut @450 netti joitakin kuukausia. Netti on normaalisti toiminut jopa vanhaa kaapeliyhteyttä varmemmin, mutta yhteys katkeaa satunnaisesti DNS-ongelmiin. Netti saattaa yhtäkkia katketa, jolloin Vistan verkkoyhteystyökalu kertoo vian olevan modeemin ja internetin välissä (punainen rasti), ja ettei Windows osaa korjata vikaa automaattisesti. "Palauta verkkosovittimen asetukset" ei auta myöskään. Vika on silloin vissiin verkon puolella? DNS-serveri ei jostain syystä anna vastausta (katso virheilmoitus), eikä asiaan auta modeemin eikä tietokoneen uudelleenkäynnistys.

Modeemi näyttää signaaliksi yleensä kolme palkkia, tosin vaihtelee joskus 2-4 palkin välillä. Ping katkaisee yhteyden aikakatkaisun vuoksi dns-vian aikana. Hetkeä myöhemmin Windows kertoo yhteyden muodostuneen, jolloin yhteyksissä ei näy keltaisia huutomerkkejä eikä punaisia rasteja, mutta nettiin ei silti pääse. Tämän jälkeen vika tulee yleensä uudestaan, ja netti alkaa toimia vähän ajan päästä (yleensä vika kestää puolisen tuntia).
Jos käytössäsi on pöytämodeemi, Qualcomm Flarion FDM 2045, kannattaa ongelman aikana testata, saatko yhteyden modeemin hallintasivulle. Hallintasivu antaa tietoa siitä, onko modeemi yhteydessä verkkoomme ja sen kautta ongelmaa on mahdollista selvittää tarkemmin.

Löydät ohjeen hallintasivulle pääsyyn täältä. Ohjeessa on neuvottu myös eri toimenpiteet jotka voivat auttaa eri ongelmatilanteissa. Kannattaa ottaa yhteyttä vikapalveluumme, jos ongelma kuitenkin jatkuu toimenpiteistä huolimatta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa