Skip to main content
Moi. Tässä viimeset pari päivää on pätkinyt dns-liikenne satunnaisesti. Nettipelit yms. toimivat kokoajan, mutta www-liikenne takkuaa useammin kuin kerran tunnissa. Esim http://www.google.fi ei aukea mutta http://80.239.229.214/ kyllä aukeaa. Missä vika?

100/10 VDSL2 taloyhtiökuitu ja postinumerona 40520. Modeemia koitettu käynnistää uudestaan sekä koitettu kahdella eri PC:llä ja kahdella eri puhelimella. Kaikissa sama vika.
Hei juhazz

Vilkaisin liittymääsi ja näyttäisi jotain pientä virheilyä siinä olevan. Voisitko palauttaa modeemillesi tehdas-asetukset pitämällä laitteen "reset"-nappia pohjassa 15s ajan? Voitaisiin tutkia tilannetta sitten uudestaan.

Onhan sinulla käytössä meiltä tullut modeemi + sen alkuperäinen puhelinkaapeli? Jos asunnossa on useita puhelinrasioita, voisit kokeilla yhteyttä myös niistä. DNS-palvelimilla ei ongelmaa ole ollut mutta epäilen että yhteytesi sinne on huono / se virheilee ==> saat virheilmoitusta selaimesta sen takia.
Ei auttanut resetointi. Inteno DG-201 modeemina joka on tosiaan teiltä saatu, ja mukana tullut puhelinkaapeli käytössä. Toiminut viimeisen 9kk ongelmitta.
Pätkintä jatkuu toisellakin puhelinpistokkeella.
Hei Juhazz,

Testaa yhteyttä nyt uudelleen. Käytimme yhteyttäsi alhaalla. Mikäli ongelma kuitenkin jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Seurataan tilannetta, käynnistin vielä varmuuden vuoksi modeeminkin uudestaan.
Pätkii edelleen.

Pätkintä on todella satunnaista, kestää noin puolesta minuutista kymmeneen minuuttiin. Pätkintä on niin lyhyttä, että vaikea sanoa, vaikuttaako modeemin uudelleenkäynnistys ongelmaan ollenkaan.

Tosiaan, vaikka tietokone ei avaakkaan www-sivuja, kaikki muu liikenne, esim PS3:lla NHL14-online toimii sillä välin mainiosti.

Huomasin, että olitte laittaneet virheenkorjauksen päälle, sen voi poistaa, koska ei näytä vaikuttavan tilanteeseen.

Kerrotaan nyt vielä, että olen koittanut vaihtaa eri huoneessa sijaitsevaan puhelinpistokkeeseen, vaihtanut puhelinpistokesovittimen, vaihtanut johdon modeemin ja sovittimen välillä, resetoinut modeemin, sekä kokeillut useilla laitteilla niin langattomasti kuin johdon perässä, ja myös kokeillut vaihtaa ethernet-johtoja. Ei vaikutusta positiivisesti kuin negatiivisestikaan.
Hei Juhazz,

Kannattaa melkeinpä vikailmoitusta tehdä, niin voimme tutkia linjan tilaa hieman tarkemmin. Virheenkorjaus on otettu nyt pois.

Oliko tietokoneesi kytketty kaapelilla vai lagattomasti? Entä PS3?
Editoin tuohon edelliseen viestiin, kun ei meinannut mennä muuten viesti perillä tämän pätkinnän vuoksi.
Hei Juhazz,

Kuulostaa kovasti siltä että vikailmoitus olisi hyvä tehdä, niin voimme selvitellä vikaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
En tee vikailmoitusta ihan vielä. Saan huomenna tiistaina todennäköisesti toisen modeemin lainaan, jotta saan poissuljettua, että vika ei varmasti ole minun laitteissani. Ei opiskelijana kiinnosta maksaa sitä 99e käyntimaksua jos vika onkin tuossa teidän antamassa modeemissa..
Vika jatkuu toisella modeemilla. Tein vikailmoituksen. Toivottavasti vika sattuu päälle samaan aikaan kun mahdollinen tarkastaja saapuu käynnille.
Viikko mennyt ja sama ongelma jatkuu edelleen. En ole tämän palstan perusteella näköjään ainoa. Mikähän siellä mättää ja kauanko korjaus kestää? Onko tästä saatavissa jotain korvausta kun liittymä ei toimi niinkuin pitäisi?
Hei Juhazz,

Liittymäsi vika on selvityksessä. Saat viestillä tietoa kunhan vien selvittely etenee. Toivotaan että ongelmaan löytyy ratkaisu mahdollisimman pian.
Asentaja kävi meillä ja mittasi yhteyden arvoja. Näiden perusteella kytki asunnon toisen puhelinpistokkeen pois käytöstä, jotta se ei aiheuttaisi ylimääräistä häiriötä linjoille.

Yhteys pätkii kuitenkin edelleen. Olen huomannut että useimmiten pätkiminen osuu ajankohtaan, jossa pitäisi olla eniten käyttäjiä, eli 18-23 väliin. Asentaja kävi n. klo 10.15-11.15 jolloin pätkimistä ei ollut havaittavissa. Huomasin kyllä, että asentajan käynnin ajaksi 100/10 oli tiputettu 70/6mbps ja virheenkorjaus oli samalla kytketty päälle.

Kokeiltu asentajan käynnin jälkeen molemmilla modeemeillani (Telewell TW-EAV510 & teidän lähettämä Inteno DG-201) ja molemmilla samanlaista satunnaista pätkimistä. Tämän keskustelupalstan perusteella näyttäisi etten ole edes ainoa..? (viewtopic.php?f=53&t=14870) Tuolla kyllä sanotaan että Zyxelin modeemilla ei ole pätkimistä esiintynyt, mutta minulla ei ole rahaa ostaa kolmatta modeemia testiin jotta saisin sen poissuljettua. Inteno tosiaan toiminut viime joulukuusta ilman ongelmia ja Telewellikin on käyttämätön, ettei pitäisi olla siitä kiinni..

Tein uuden vikailmoituksen.

edit. esimerkiksi nyt viimeisen tunnin 23.15-00.15 netti on ollut lähestulkoon käyttökelvoton pätkimisen takia.
Hei Juhazz,

Yhteyden nopeutta oli viankorjauksen ajaksi rajoitettu jotta yhteys olisi toiminut vakaammin. Asentajan käynnin yhteydessä nopeus oli nostettu takaisin 100 megaan ja virheenkorjaus pois.

Asentaja ei tosiaan ollut käynnin yhteydessä linjalla ongelmaa havainnut, mutta hyvä että olit laittanut uuden pikailmoituksen jo niin jatketaan ongelman selvittämistä. Toivotaan että se nyt tällä kertaa onnistuttaisiin paikallistamaan.
Kyllä tämä jonkun sortin kapasiteetti tms. ongelmalta vaikuttaa, eilen lauantaina ja tänään sunnuntaina klo 18 jälkeen pätkiminen ollut paljon runsaampaa kuin päiväsaikaan. Nyt klo 21 aikaan ei millään meinaa päästä läpi.¨

edit. Kello on 22.20 ja netti ei ole toiminut kuin satunnaisesti minuutin tai kaksi viimeisen tunnin ajan. Teknisesti bitti liikkuu kokoajan, Spotifystä musiikki kuuluu tauotta sekä funetiltakin data liikkuu ihan vauhdilla kunhan www-yhteyden vain sai läpi. Joku siellä teidän päässä vain blokkaa liikenteen ettei nettisivut aukea.

http://aijaa.com/0SmdZb
Hei juhazz

Voisitko kokeilla vielä pätkimisen aikana testata pingausta suoraan IP-osoitteilla?

http://www.google.fi = 173.194.32.24
http://www.sonera.fi = 194.251.244.241

voisit myös katsoa oman modeemisi Gatewayn IPn kirjoittamalla ipconfig /all komenttokehotteeseen ja sen jälkeen pingata myös sitä (tulisi olla mielestäni intenossa 192.168.1.1) Jos pystyt myös tarkistamaan modeemin saaman yhdyskäytävän osoitteen julkiverkkoon modeemin hallinnasta, pingaa myös sitä.

Raportoi tulokset tänne niin tutkitaan asiaa vielä sitten lisää.
Netti ei ole tänään yllättäen pätkinyt ollenkaan, mutta aikasemmin kun tuota pingausta kokeilin, niin ip:llä meni kyllä ping läpi ihan normaalisti, mutta ei www-osoitteella. Tällöin myös Intenon pingaus oletettavasti pitäisi onnistua?
Hei juhazz

Suosittelisin vielä kerran tekemään asiasta vikailmoituksen, lisään tämän keskustelusäikeen ja tekemäsi testaukset tietoihisi niin saadaan ne vikailmoitukselle mukaan. Ongelma voisi muuten johtua modeemista mutta koska sama vika toistuu myös toisella laitteella, en näe sitä enää mahdollisena vianaiheuttajana.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Tein äsken tuon ping-kokeilun kun netti pätkäsi. http://aijaa.com/tANKxq

Tein juuri uuden vikailmoituksen.
Löysin intenon hallintapaneelista kohdasta "Device info > Route > Gateway" ip-osoitteen, jonka alkuosa on sama kuin omassa julkisessa ip-osoitteessani. Oma ip:ni on muotoa **.***.**9.129, ja tämän yhdyskäytävän osoite **.***.**0.1. Tämä on käsittääkseni etsimäni julkiverkon yhdyskäytävä?

Saan yhteyden yhdyskäytävään myös silloin, kun nettisivut eivät aukea, mutta yhteys ei sinällään vaikuta mitenkään vakaimmalta mahdolliselta.. http://aijaa.com/g6sWBb

Pingaus tuohon yhdyskäytävään katkeilee välillä, jolloin modeemista sammuu dsl-valo eikä ping kulje edes ip-osoitteella mihinkään suuntaan. En tiedä onko tämä ongelma tullut vasta, koska en aikaisemmin tuota dsl-valon sammumista ole huomannut.
Netti on nyt toista kuukautta pätkinyt ja yli kuukausi on siitäkin kun tänne ensimmäistä kertaa asiasta kirjoitin. Näkisin kohtuullisena, jos saisin ongelman tiimoilta jotain hyvitystä, esimerkiksi toimimattomuusajalta laskujen hyvityksen tms.

Netti on ollut yhtä tai kahta päivää lukuunottamatta järjestään jossain vaiheessa päivää nurin ajallisesti useita tunteja. Työskentely onkin lähes mahdotonta, kun katkeaminen tulee täysin satunnaisesti ja ennalta-arvaamatta, ja kestää muutamasta sekunnista pariin tuntiin.

Tämänkin viestin kirjoitan puhelimella, koska valokuitu on taas nurin. Alkaa vähän kiristellä, kun en edes tiedä missä vika on. Se on ainakin varmaa ettei se ole omissa laitteissa.
Hei Juhazz,

Yhteyden vikaa selvitellään vieläkin. Lisäsin viestisi vikailmoitukselle lisätietona. Toivotaan että yhteyden ongelma saadaan selvitettyä kuntoon mahdollismman pian.

Hyvitysasioissa kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä kun vika on saatu selvitettyä. Hyvitysasiat käsitellään aina tapauskohtaisesti.
Yhteys pätkii edelleen ja näköjään on taas jonkinlainen "safe mode" yhteydessä päällä. Nopeus rajoitettu 70/6mbps ja virheenkorjaus on päällä.

Intenon asetussivulla on tällaisia mainintoja:

RS Correctable Errors: Down: 1162041 Up: 37671
RS Uncorrectable Errors: Down: 209916 Up: 0

sekä

HEC Errors: Down: 13592192 Up: 0
OCD Errors: Down: 1264 Up: 0
LCD Errors: Down: 1264 Up: 0

Mitähän nämä tarkoittavat?
Hei juhazz

Minkälainen tilanne on nyt? Vikailmoituksesi oli käsitelty loppuun ja mitään häiriötä ei enää ainakaan tännepäin ole näkynyt. Sinulle oli lähetetty myös txt-viesti optioksi mikäli häiriöt kuitenkin jatkuu.

Vastaa