Skip to main content
Terve,

Sain 8M/1M liittymän vähän aikaa sitten. ADSL- modeemini (Zyxel P-660HW-D1) ilmoittaa nopeudeksi 672 kbps / 1024 kbps. Modeemi on uusi, joten siinäkään ei pitäisi olla vikaa.
Vikailmoituskin tehtiin, mutta vastauksena oli, että verkonhallinta on tutkinut asiaa, eikä ole löytänyt vikaa verkosta.

Missä mahtaa olla vika, kun download on noin alhainen?
Kaapelin pituus tänne on ilmeisesti pitkä, mutta siihen asentaja ei ollut puuttunut...
ohtk: Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin, voin sen perusteella tarkistaa ADSL-liittymäsi tilan ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

Ohjeita hidastelevaan ADSL-yhteyteen löytyy Ohjeet ja vinkit - sivuilta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Asiakasnumeroa en mistään löytänyt ja ensimmäistä laskuakaan en ole vielä saanut, mutta laitoin liittymänumeroni asiakasnumerokohtaan.

Olen kokeillut jo aikaisemmin kaikki muita ohjeen kohtia paitsi toista modeemia. Toimenpiteillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta.
ADSL-yhteyden downstream eli tulevan datan kaista on tällä hetkellä alle 1 Mbit/s. ADSL-liittymän palvelukuvauksessa liittymän todellisen maksiminopeuden sanotaan olevan vähintään kolmasosa nopeusluokan teoreettisesta maksimista. Nyt yhteyden nopeus ei yllä palvelukuvauksen mainitsemalle tasolle.

Neuvoisin testaamaan varmuuden vuoksi liittymässä toista ADSL-modeemia ja -kaapelia (ilman jatkojohtoa). Jos yhteys myös toisella modeemilla & kaapelilla samaa tasoa kuin nyt, niin liittymästä uusi vikailmoitus vaikka Laajakaistan vikailmoitus -lomakkeella. Liittymän jo käsitelty vikailmoitus jättää avoimeksi sen mahdollisuuden että ongelma olisi modeemissa ja se olisi hyvä varmistaa toisella päätelaitteella.

Liittymä on melko uusi. Oliko teillä ADSL-liittymä aikaisemmin jonkin toisen operaattorin kautta?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos vastauksesta.

Olemme muuttaneet asuntoon vähän aikaa sitten. Aluksi meillä oli Elisan yhteys, mutta heidän kautta 512k/512k -yhteys ainoastaan onnistui. Syynä oli kuulemma kaapelin pituus. Edellisellä asukkaalla oli Soneran liittymä ja hänen sanomiensa mukaan 8M/1M -yhteys toimi moitteettomasti. (Sitä en tosin tiedä, oliko hän tarkastanut nopeutta.) Sen johdosta vaihdoin Soneraan. Myös tilausta tehdessäni vahvistettiin, että 8M/1M -nopeus pitäisi olla saatavilla.
Kiitos lisätiedoista.

Yhteyttä olisi hyvä tässä tilanteessa testata vielä toisella modeemilla (jos esimerkiksi voit saada jostain toisen modeemin hetkeksi lainaan) ja puhelinkaapelilla. Jos nopeus ei kuitenkaan parane, kannattaa asiasta jättää uusi vikailmoitus. Vikailmoituksessa kannattaa varmuuden vuoksi mainita, että asiaa oli jo selvitetty aiemmalla vikailmoituksella, mutta ongelma on yhä jatkunut.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa