Skip to main content
Mikä aiheuttaa modeemissa ZyXEL P-660R-D1 virhe ilmoituksen kohdasssa WAN Information, DSL Mode: Error, vaikka pitäisi olla NORMAL. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Vaihdoin Elisalta Soneraan.
Ainakin se ero WAN-asetuksissa on, että VCI-arvo on Elisalla 100 ja Soneralla 33.

Lisää ADSL-modeemin asetuksia Soneran yhteydelle löytyy täältä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Ei ole noista antamistasi neuvoistasi hyötyä. Kiitos yrityksestä.

Tässä informaatiota siitä mitä tapahtuu jos vaihdan Routing-asetuksen Bridging-asetukseksi:

Bridging
--------
WAN Information
- DSL Mode: Error
- IP Address: N/A
- IP Subnet Mask: N/A
- Default Gateway: N/A
- VPI/VCI: 0/33

Routing
-------
WAN Information
- DSL Mode: Error
- IP Address: 84.250.3.117
- IP Subnet Mask: 255.255.192.0
- Default Gateway: 84.250.0.1
- VPI/VCI: 0/33

DSL Mode ei muutu Normal-asetukseksi. Kysynkin edellä olevan johdosta: Missä vika ja mikä on vian aiheuttaja? Vastauksia neliöön, kiitos.
Kawzaaqa kirjoitti:

Routing
-------
WAN Information
- DSL Mode: Error
- IP Address: 84.250.3.117
- IP Subnet Mask: 255.255.192.0
- Default Gateway: 84.250.0.1
- VPI/VCI: 0/33


Toimiiko itse laajakaistayhteys modeemisi kautta tällä hetkellä normaalisti? Modeemin tietojen perusteella, modeemisi on pystynyt hakemaan palvelimeltamme oikeat verkko-osoitteet, joten näyttää, että yhteys olisi oikein toiminnassa.

Jos ongelma ei selviä, kannattaa asiasta olla yhteydessä suoraan Zyxel-laitevalmistajan tukeen.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Itsellä on tällä hetkellä aivan sama ongelma? Löysikö tähän kukaan ratkaisua? Oma yhteyteni pätkii muutaman kerran päivässä (en ole varma monestiko, sillä en ole jatkuvasti koneen ääressä). Modeemista sammuu tällöin DSL valo hetkeksi, kunnes yhteys taas palautuu.
Hezekiel: kokonaan hetkeksi sammuva DSL-valo viittaa siihen, että ADSL-yhteys katkeaa modeemin ja ADSL-keskittimen väliltä. Todennäköisimmät syyt tähän ovat huono liitos tai vuotava kaapeli jossain modeemin ja keskuksen välillä, tai sitten ADSL-modeemi ei toimi kunnolla.

Lyhyt ohje vian rajaamiseksi on testata toisella ADSL-kaapelilla ilman jatkojohtoa ja sen jälkeen toisella ADSL-modeemilla, jos enää tarpeen. Perusteellisempi ohje katkovan ADSL-yhteyden vian rajaamiseen löytyy Ohjeet ja vinkit - sivuilta ja sieltä kohta ADSL-yhteys keskukselle katkeaa.

Jos on tarpeen tehdä liittymästä vikailmoitus, on siihen vaihtoehtoina joko soitto 0206 90101 tai Omilta sivuilta Laajakaistan vikailmoitus - lomake.

Välillä kokonaan sammuva DSL-valo on selkeä merkki siitä että jotain vikaa yhteydessä on. Ensin kannattaisi rajata pois nuo edellä mainitut helpommin testattavat asiat (ADSL-modeemi & -kaapeli) ja sen jälkeen tarvittaessa asentaja tutkimaan puhelinverkkoa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa