Skip to main content
Mistähän päin vikaa voisi alkaa metsästämään. Muutaman kerran viikossa kesken netin käytön mikro valittaa ettei ole yhteyttä. Kun tallustan päätelaitteelle (ZyXEL) katsomaan tilannetta DSL-valo on tasaisen pimeänä. Sitten kestää muutama minuutti tai jopa lähes puoli tuntia ja se valo taas syttyy ja yhteys toimii. Mihinkään koskematta. Valon sammuttua modeemin hallintasivu kestoo että dsl down. Pari kertaa olen päätelaitteen bootannut ja resetoinutkin mutta ei sillä ole mitään merkitystä, yhteys palaa kun minuutteja kuluu kymmenkunta. Torniossa maaseudulla käyttöpaikka, kaapelit pylväissä.
Neuvoja vianrajaukseen on Ohjeet ja vinkit - sivuilla otsikon ADSL-yhteys keskukselle katkeaa alla.

Yhteys modeemilta puhelinkeskuksessa sijaitsevalle ADSL-keskittimelle jostain syystä häviää. ADSL-modeemi ja sen puhelinpistokkeeseen yhdistävä kaapeli ovat helpoimmat testattavat koko ketjussa, joten niistä kannattaa aloittaa. Monesti enempää testatusta ei tarvita.

Kannattaa myös huomioida onko säällä vaikutusta katkoksiin, erityisesti jos yhteys tulee taloon ilmakaapelia pitkin. Esimerkiksi jos yhteys katkoo enemmän sateella, vika on tuskin modeemissa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa