Skip to main content

EGP (ohjelmaopas) kaapeli TV:ssä

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 38 katselukertaa

Haluaisin tietää Soneran tekniseltä tuelta miksi EGP ei automaattisesti lataa ohjelmaoppaaseen kaikkien kanavien ohjelmatietoja? Itsellä näkyy 40 kanavaa ja nyt tarvitsee kelata noin 10 eri kanavaa (=kanavanippua / taajuutta) jotta kaikkien kavien tiedot näkyvät ohjelmaoppaassa. Mielestäni tämä on melko suuri käytettävyysongelma ja häiritsee itseä suuresti. Elisan verkossa vastaava ongelma.

Antennijakelussa kaikki tiedot latautuvat mistä tahansa kanavanipusta. Etenkin kaapelissa jossa kavavia on enemmän suuremmantietomäärän lähettäminen vaatisi toki enemmän kaistaa mutta tällä hetkellä tiedot latautuvat erittäin nopeasti ja en tämän vuoksi usko että vaikka kaikkien kanavien tiedot lähetettäisiin jokaisessa kanavanipussa se paljoakaan hidastaisi EGP:n aloitusta.

a) Onko taustalla juurikin mainittu hidastuminen, jotain tutkittua tietoa saatavilla?
b) Puhtaasti tekninen este, palvelut tulevat eri streameissa ja käytössä ei ole tekniikkaa jolla yhdistää EGP data? (ei pitäisi olla kovin suuri haaste insinöörille). Ymmärrän jos esim Cmore signaali tulee ruotsista ja sitä käytetään sellaisenaan mutta huomattava parannus olisi jos vaikka 2-3 kotimaisessa peruskavananipussa (YLE, MTV3, jne) lähetettäisiin kaikki EGP-data. Nämä streamit varmaankin muodostetaan Soneran päässä joten lisäys olisi helpohko toteuttaa.

5 kommenttia

  • Faxaaja
  • December 16, 2012
Hyvä muistuttaa tästäkin kiusasta. Katsoitko tätä ketjua?

  • December 16, 2012
Kiitos, en huomannut tuota ketjua. Otsikko ei suoraan viitannut aiheeseen.

jiiwee kirjoitti:
Tuohon 2. kohtaan ymmärtääkseni Soneran suulla vastattu [u:jbhjnev8]tässä ketjussa[/u:jbhjnev8]

Sonera Iähettää EPG-tiedot DVB-standardin mukaìsesti siten että kussakin kanavanipussa
Iähettävíen kanavien EPG-tiedot lähetetään pelkästään kyseissä omassa kanavanipussa. Sen
Iisäksi Sonera Iähettää peruspalveluun kuuluvien edelleen lähetettävíen salaamattomìen tv-
kanavien EPG-tiedot kaíkíssa kanavanipuìssa ns. cross carrìage­periaattee|Ia (mm. Ylen,
MTV3 ja Nelosen kanavien EPG-tiedot).

Kyseistä cross carriage-periaatetta emme voi soveltaa kaikkien EPG-tietojen Iähettämiseksi
kaìkissa kanavanìpuissa, koska EPG-tìedon määrä olisi tähän Iiian suuri.


Mitenkäs ihmeessä se sitten toisilta operaattoreilta onnistuu?


Tässä siitä ketjusta Soneran vastaus aiheeseen ja "jiiwee":n kommenttiin olen samaa mieltä jos esim Welholta homma onnistuu. Tekniikka on siis olemassa. Toivottavasti saadaan parannus jollain aikataululla. Onhan tässä vaihtoehtoja enemmänkin, kuten lähettää edes vaikka kaikki tietyn maksullisen kanavapaketin tiedot jokaisen pakettiin kuuluvan kanavan mukana. Sekin olisi jo iso plussa ja parannus.

Huomioisin operaattorina myös senkin tosiseikan että itse käytän käytännössä pelkästään EPG:tä katsottavien ohjelmien valintaan (painetut TV-lehdet ovat historiaa). Ylhäällä olevaan kommenttiin viitaten jos peruskavavat lähetetään kaikissa kanavanipuissa niin tarkoittaa käytännössä sitä että ilmaiset kanavat saa paremman huomion, maksukanavilta jää ohjelmia helpommin siten huomaamatta ja katsomatta. Tämä on juuri se syy miksi tästä alunperin kirjoitin. Pidemmällä aikavälillä edelleen myös sitä että jos ohjelmia ei tule katsottua niin helpommin peruu tilauksen koska turhastahan kukaan ei halua maksaa. Varmuudella jonkinlainen negatiivinen vaikutus myös kanavien tilaajamääriin. Varsin pieni investointi joka maksaisi itsensä takaisin ja etenkin asiakastyytyväisyys parantuisi.

  • December 19, 2012
Ei ole aiheesta narisijoita vielä riittävästi, että aiheuttaisi Soneran päässä puntissa tutinaa.

  • April 1, 2013
sevk kirjoitti:
Ei ole aiheesta narisijoita vielä riittävästi, että aiheuttaisi Soneran päässä puntissa tutinaa.

Totta ohjelma oppaassa mustia aukkoja,kahta kolmea alkamisaikaa.eilen Jim kanavalla ilmoitti lähes vuorokaudelle vain yhden ohjelman,silti Jim lähetti täysin normaalia ohjelma tarjontaa.Muutenkin tää teiän touhu on ala arvoista,meidän asiakkaiden pitäisi aina soittaa teidän kalliisiin palvelu numeroihin,niin kuin tässäkin esimerkki tapauksessa vika on soneran päässä eikä täällä katselu päässä.Itselläni on 2 vuoden käyttäjä kokemus takana joten tiedän mistä puhun,yhteen vetona voin surulla todeta koti-tv olisi ihan ok palvelu,jos te sillä norsun luutornissanne yrittäisitte hoitaa nämä jo vuosia olleet ongelmat pois päiväjärjestyksestä mutta epäilempä.

  • April 14, 2013
Juu, tervetuloa "asiakasystävällisen" Soneran pariin!
Itse olen kärsinyt tuosta EPG ongelmasta jo viiteisen vuotta, kun meidät pakkosiirrettiin Soneralle.
Elisalla ei ollut mitään moisia ongelmia (laitteet eivät vaihtuneet).