Skip to main content
Jo yli kuukausi sitten raportoin kuuluvuus ongelmasta 4G liittymässäni, joka ilmeni pari viikkoa liittymän ostamisen jälkeen. Tuli ilmoitus että siitä on tehty vikailmoitus numerolla 0406308516 ja soiteltiinkin pariin kertaan lisätietoja, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Eikä tilanne ole muuttunut kuuluvuuden suhteen. Eli missä mennään ja milloin tämä alkaa näkyä jonkinlaisena korvauksena laskussa, koska liittymän nopeus on välillä n. 7 megan luokkaa vaikka pitäisi olla teidän nopein 150megan liittymä?
Hei elTondo!

Kiitos viestistäsi.

Pahoittelen, että Sonera Liikkuva Netti -liittymästäsi tehdyn vikailmoituksen käsittely kestää poikkeuksellisen pitkään. Verkonhallinnan asiantuntijamme ovat tehneet tiettyjä korjaustoimenpiteitä, mutta ilmeisesti toimenpiteistä ei ole ollut apua.

Asiantuntijamme tutkivat edelleen, mistä ongelma johtuu. Sinuun otetaan yhteyttä, kun asiaan on saatu selvyyttä. Toivottavasti hidasteluongelmaan löydetään ratkaisu mahdollisimman pikaisesti.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Nyt on taas kuukausi mennyt ja tilanne ei ole muuttunut laisinkaan. Tai ehkä se on mennyt jopa huonompaan suuntaan viime aikoina. Mittailin juuri nopeutta Soneran Nopeustestillä ja sain tuloksen 1.68 latausnopeudeksi. Eli toistan kysymykseni siitä miten te kehtaatte laskuttaa minulta yhteydestä jonka pitäisi olla nopeudeltaan 150 (tai vähintään 10megainen, kun otetaan vaihteluväli huomioon)???
Mielenkiinnosta kysyisin elTondo. millä lte-laitteella käytät yhteyttäsi ja toisaalta kiinnostaisi, mitä lisätietoja ongelmasi yhteydessä kyseltiin? Mikäli haluat kertoa...

Lotolla heitän, että liittymä on ainakin pääasiassa hankittu taajamakäyttöön (1800 Mhz), kun kerran maksiminopeuksisen olet valinnut.
Käytössä on Soneralta liittymän mukana hankittu Huawei B593 modeemi. Mielenkiintoista tässä mun ongelmassa on se, että kun liittymän tilasin, joskus maaliskuussa, se toimi erinomaisesti ensimmäiset pari viikkoa. Kuuluvuus oli yleensä neljää palkkia ja latausnopeus vähintään 80megaa. Mutta sitten jotain tapahtui yhtäkkiä ja tilanne muuttui radikaalisti huonommaksi. Kuuluvuus tippui kahteen palkkiin ja nopeudet romahtivat sen myötä. Siitä lähtien iPhonekaan ei ole tällä alueella saanut LTE-yhteyttä kuin satunnaisesti. Alue on siis Helsingin Myllypuro, jossa kuulemma pitäisi olla hyvä 4G peitto. Vähitellen se on mennyt siitäkin pahemmaksi, kun nyt mukaan on tullut myös satunnaiset yhteyden katkeilemiset.
Tervetuloa mobiiliyhteyksien maailmaan...

Tilanteet muuttuvat välillä todella nopeasti ja se on tietysti harmittavaa. Eikä siinä vielä ole ihmeellistä, mutta kun yhteysongelmiinsa saisi apua...
Tapani V kirjoitti:
25 Maalis 2014
Hei elTondo!
Kiitos viestistäsi.
Pahoittelen, että Sonera Liikkuva Netti -liittymästäsi tehdyn vikailmoituksen käsittely kestää poikkeuksellisen pitkään. Verkonhallinnan asiantuntijamme ovat tehneet tiettyjä korjaustoimenpiteitä, mutta ilmeisesti toimenpiteistä ei ole ollut apua.
Asiantuntijamme tutkivat edelleen, mistä ongelma johtuu. Sinuun otetaan yhteyttä, kun asiaan on saatu selvyyttä.
Toivottavasti hidasteluongelmaan löydetään ratkaisu mahdollisimman pikaisesti.
Ystävällisin terveisin
Tapani V


Eiköhän ne asiantuntijat jonkun ratkaisun löydä sitten joskus, kun eivät noilla antamillasi lisätiedoilla ole asiaan saaneet ratkaisua. Mielenkiinnosta minäkin niitä kyselin...
Kuuluvuuspalkit eivät ole kovinkaan hyvä mittari, varsinkaan haasteellisissa olosuhteissa. Korkeat talot, puustot yms. omaa asuntoakaan unohtamatta saattavat tuottaa "kuuluvuuden" heijasteena, jolloin kyseiset "palkitkin" heiluvat kuin heinämies.
Lähialueellasi on myös saattanut tulla lähettimen ja käyttöosoitteesi väliin jotain muutosta tai ovat suunnanneet lähettimen uudelleen tai... Toisaalta nuo nyt olisi jo pitänyt kuukauteen selvitä.

Kuuluvuuskartan perusteella jokunen reikä LTE-yhteyksissä alueeltasi löytyy, mutta ne kyllä varmaan tarkistit osoitteesi perusteella.

Olet varmaan testaillutkin taajuuspakotuksia ja laitteesi siirtelyä paremman yhteyden toivossa jo kyllästymiseen asti, mutta paljonko on nopeus 3g-verkossa alueellasi ja "kuuluvuustolpat"? Tuon reitittimenhän pitäisi taipua liittymälläsi dc-nopeuksiin.

Sori elTondo ruuneperit, mutta tällähän sitä saadaan asia pysymään ylhäällä ja vireillä, kunnes palveluntarjoaja tulee taas langoille...
Ei siinä mitään JoSi. Mulla riittää mielenkiintoa tän kyselemiseen pelkästään sen takia, että sen parin ensimmäisen viikon ajan liittymä toimi niin täydellisesti ja nopeasti. Jos tilanne olisi ollut nykyisenlainen alusta asti, niin olisin jo ajat sitten heivannut sen menemään. Outoa tässä on juuri se, että joku muutos on tapahtunut, mutta Sonera ei pysty näköjään selvittämään, että mikä.

Ei pitäisi reikää kuuluvuudessa tällä kohtaa ja modeemia on tuloksetta yritelty siirrellä ympäri kämppää. 3G:lle nopeudet on jossain 10megan hujakoilla.

Tällä hetkellä liittymän latausnopeus 3,47megaa...
Pimeenä Soneran molemmat verkot alueellasi...;)

Sen takia suuntasin ohjausta vähän sinne 3g-verkon puolelle, jotta saisi vähän vertailukohtaa. Tuo kymmenisen megaa (max 42,2 Mbit/s) 3g DC-verkossa ei kovin mairitteleva ole sekään. Onko ne käyttöosoitteesi, verkkokapasiteetin tai tuolla aikaisemmassa viestissäni esittämiäni arveluita syistä, niin Sonera yksin tietää taikka sitten ei...

Ensi yönä näkyy olevan muutostöitä 3g- ja 4g-verkoissa Itä-Helsingin alueella. Auttaisiko nuo toimenpiteet...

Laiteongelmakaan ei tietysti ole suljettu pois, mutta tuskin siinäkään nyt on vikaa.

Verkon (3G tai 4G/LTE) pakotuksia kannattaa kokeilla aina liittymätyypin mukaisesti, kun nopeuksissa on omasta mielestä ongelmia ja valitsee sen paremman sillä hetkellä. Toisaalta minä suhtaudun aina noihin sen hetkisiin mittauksiin (mm. Speedtest) varauksella ja otan otannan useamman serverin kautta. Niissäkin on ihan kiitettävästi eroja... Yleensä se todellinen nopeus paljastuu sitten, kun lataa jotain isompaa tai käyttää palvelua, jossa tarvitaan kaistaa.

Tietysti mukavahan se olisi käyttää sitä max. nopeutta, kun siitä kerran maksaa. Kun kaikki lykkää laitteensa sinne nopeimman verkon puolelle, niin saattaa alueella kapasiteetti kyykätä ja niukkuutta on tarjolla tavan tallaajalle. Lisäkapasiteetilla ja runkoverkon uusinnallahan siitä selviää...

Vastaa