Skip to main content

Eihän tämä nyt ihan putkeen mennyt

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 1 katselukerta

Tausta: taloyhtiö ilmoitti, että kiinteistö liitetään Soneran valokuituun, ja että kaikki kaapelin kautta tulevat palvelut (laajakaista, tv) loppuvat tänään 21.11. Tasan viikko sitten Sonera järjesti taloyhtiön tiloissa tiedotustilaisuuden aiheesta. Tilaisuudessa korostettiin, että kunkin asiakkaan on irtisanottava olemassaolevat palvelut heti, koska kaikki muiden operaattoreiden palvelut lakkaavat tuona päivänä. Samalla luvattiin, että tilaisuuden yhteydessä tehdyt laajakaista- ym. sopimukset käsitellään niin, että palvelut ovat käytössä viikon kuluessa (ts. tänään 21.11.). Tämä mainittiin erikseen ainakin kahteen kertaan. Tilasin KotiTV-palvelun (100/10Mb, digiboksi ym.).

Jäin siis odottelemaan modeemitoimitusta tälle päivälle. No, mitään viestiä tms. ei Soneralta kuulunut ennen tätä aamua. Tekstarissa mainittiin, että "laajakaistayhteys asennetaan 26.11.". Koska aiempi Welhon yhteys on nyt katkennut, olen käytännössä viikon ilman internetyhteyttä! Parin päivän viiveen voisin antaakin anteeksi, ei nettiyhteys nyt NIIN tärkeä ole. Melkein viikolla myöhästyminen on kuitenkin vastoin kaikkia ennakkolupauksia ja -oletuksia. Naapuri oli saanut modeemin eilen, mutta liittymä ei kuulemma vielä toiminut.

Sähköpostiin tipahti myös nippu käyttäjätunnuksia ja salasanoja sekä tiedot @pp.inet.fi-emailosoitteesta, ja ohjeet näiden käyttämiseen. Omille sivuille / webmailiin kirjautuminen ei onnistu millään näistä. Verkkopankkitunnuksia käyttäen sain tehtyä kirjautumisen Omille sivuille, mutta nuo näyttävät ettei minulla ole mitään palveluita hankittuna. Asiakasnumeron sieltä sentään sain (mitään tilausvahvistusta tms. en ole saanut).

Yhteydenottokin tuntuu olevan pirun hankalaa, kun en toimistotuntien aikaan ole tavoitettavissa, eikä minulla ole aikaa/mahdollisuutta jonotella aspaankaan. Kokeilen nyt tämän forumin kautta, jos joku Soneralta ottaisi asian hoitaakseen ja nopeuttaisi prosessia. Sieltä päin on kuitenkin selväsanaisesti annettu lupaus liittymän toimituksesta tiettyyn aikaan mennessä.

PS. Tilaisuudessa Soneran kaveri oli aikalailla varma, että liittymän mukana tulevan modeemin saa halutessaan siltaavaksi. Tätä forumia lukiessa asia ei vaikuta ollenkaan näin selvältä. Mikä lie totuus asian suhteen?

5 kommenttia

  • November 23, 2012
Hei tuohal,
Nyt täytyy kyllä nolona myöntää, että ei mennyt putkeen. Jostain syystä tilauksesi on tullut käsittelyyn viiveellä, ja tämän vuoksi toimitusajankohta on viivästynyt tuosta keskiviikosta maanantaille. Erittäin suuri anteeksipyyntö tästä!
Katsoin että modeemi on postitettu, oletko jo sen saanut? Modeeminkin suhteen on oikaistava aiemmin saatu virheellinen info, sitä ei nimittäin saa siltaavaksi...

  • November 24, 2012
Mia kirjoitti:
Hei tuohal,
Nyt täytyy kyllä nolona myöntää, että ei mennyt putkeen. Jostain syystä tilauksesi on tullut käsittelyyn viiveellä, ja tämän vuoksi toimitusajankohta on viivästynyt tuosta keskiviikosta maanantaille. Erittäin suuri anteeksipyyntö tästä!
Katsoin että modeemi on postitettu, oletko jo sen saanut? Modeeminkin suhteen on oikaistava aiemmin saatu virheellinen info, sitä ei nimittäin saa siltaavaksi...



Hei,

Kiitos vastauksesta. Tälle liittymän avausasialle ei enää mitään mahda, kun lauantaissa jo eletään. Ymmärtänette kuitenkin sen harmin, mitä tämä viivästys tuottaa. Viikko ilman toimivaa (=kiinteää) internetyhteyttä on tänä päivänä pitkä aika (tarvitsen kotona nettiä työasioiden hoitoon, yritän tällä hetkellä tulla toimeen kännykän 3g-yhteydellä), etenkin kun tällaista viivettä ei olisi pitänyt olla. Pari päivää olisi vielä siedettävissä rajoissa. Soneralta oli yritetty soittaa perjantaina päivällä, mutta kuten aiemmassa viestissä mainitsin, en oikein pysty vastailemaan puheluihin päivän aikana. Pääsen nyt kuitenkin Omille sivuille myös aiemmin lähettämillänne tunnuksilla verkkopankkitunnarin lisäksi, eli tämä oli ainakin fiksattu. Kiitos tästä! Tuo modeemijuttu kieltämättä harmittaa, mutta toivon mukaan systeemi toimii oman wifi-tukiasemani kanssa kun laitan sen siltaavaksi.

Putkeen tämä homma ei ole valitettavasti siltikään menossa. Modeemia en ole saanut. Vaikka modeemin toimitus asiakkaalle ei suoranaisesti Soneralle kuulukaan (kotiinkuljetus, Posti toimittaa alihankkijan kautta), Sonera on kuitenkin asiakkaalle päin palvelun tarjoaja, ja mielestäni täten vastuussa myös "välikäsien" toimista. Tässä siis tarina perjantaisesta modeemitoimituksesta. Ehkäpä joku saa tästä naurut, tiedä häntä. Kovasti vaan on hankaluuksia näin asiakassuhteen alkumetreillä. Eli...

Minulle oli tulossa paketti Soneralta perjantaina 23.11. Postista kyseltiin tuolloin aamulla ennen klo 9 tekstarilla, moneltako voisin olla kotona pakettia vastaanottamassa. Sovimme aamupäivällä (n. klo 11) toimitusajankohdaksi klo 19-21. Postin henkilö korosti, että kannattaa sitten olla heti klo 19 kotona, kun kuski voi olla paikalla välittömästi seitsemältä. Juoksin töistä kotiin, olin perillä noin klo 18.45. Tsekkasin kännykän, olin juoksumatkan aikana saanut kaksi puhelua (klo 18.39 ja 18.41) numerosta, joka Fonectan mukaan kuuluu "Kuljetusliike Stop&Go Oy":lle. Yritin soitella takaisin useita kertoja (1. soitto itse asiassa jo klo 18.43), mutta puheluun ei vastattu. Kahdeksan maissa puhelimeen ei enää saatu yhteyttä. Odotin kiltisti kotona klo 21 saakka. Toimitusta ei tullut.

Aikamoinen "epic fail" siis. Tästä aiheutui itselleni paljon harmia, kun jouduin perumaan alkuillan menot, loppujen lopuksi siis aivan turhaan. Veikö perjantai-ilta kuskin mielenkiinnon, vai mikä lie ollut kyseessä? Jos toimitusajaksi sovitaan klo 19 ALKAEN, niin turha siellä ovella on 20 minuuttia aiemmin olla, odottaa 2 minuuttia ja häipyä sitten puhelimeen vastaamatta. Käsittämätöntä.

Pieleen menneet asiat:
1) Liittymän avauksen reilu viivästyminen tuntemattomasta syystä
2) Puutteellisen / väärän tiedon antaminen modeemista
3) Modeemin toimitusta ei suoritettu sopimuksen mukaisesti

Varsin paljon tästä pakkosiirtymästä on siis ollut harmia. Näin monen epäonnistumisen myötä joudun kyllä reklamoimaan palvelusta. Kertonette, jos kirjallisen reklamaation esittämiselle on jokin virallinen tapa / osoite. Joka tapauksessa saatte luvan poistaa 1. laskulta tuon 29 euron toimitusmaksun, oli sen verran härski toimitusyritys että oksat pois.

Mutta, ehkäpä se tästä!

  • November 29, 2012
Hei tuohal!

Todella harmillista, että modeemin toimituskaan ei ole mennyt niin kuin olisi pitänyt. Kuten itsekin mainitsit, tuo asia kuuluu kuitenkin Itellalle eli sinun tulisi laittaa palautetta sinne suuntaan. Vaikka kuvailemasi tilanne onkin ikävä, on se myös meistä riippumaton, joten 29 euron toimitusmaksua emme näin ollen hyvitä.

Voit tottakai reklamoida palvelustamme. Lähetä reklamaatiosi osoitteeseen:
TeliaSonera Finland Oyj
Asiakaspalvelu
PL 0400
65101 VAASA

Mukavaa joulunodotusta vastoinkäymisistä huolimatta!

  • November 29, 2012
Heikki- kirjoitti:
Todella harmillista, että modeemin toimituskaan ei ole mennyt niin kuin olisi pitänyt. Kuten itsekin mainitsit, tuo asia kuuluu kuitenkin Itellalle eli sinun tulisi laittaa palautetta sinne suuntaan.


tuohal kirjoitti:
Vaikka modeemin toimitus asiakkaalle ei suoranaisesti Soneralle kuulukaan (kotiinkuljetus, Posti toimittaa alihankkijan kautta), Sonera on kuitenkin asiakkaalle päin palvelun tarjoaja, ja mielestäni täten vastuussa myös "välikäsien" toimista.

Kyllä tässä taas selvästi nähdään kuinka onnetonta suomessa on asiakaspalvelu (jos nyt edes sellaiseksi voi kutsua, lähinnä se on "yrityspalvelua", eli tehdään asiat oma etu edellä). Taas pesevät kätensä, jos olisivat todella asiakaspalvelevia, niin ottaisivat itellaan yhteyttä ja reklamoisivat itse, ja korvaisivat asiakkaalle.. asiakashan EI ole kuljetuspalvelua valinnut/tilannut, vaan surina, kuka se nyt sitten onkaan vastuussa? Suomessa firmoilla on tapana tilata kolmannelta osapuolelta (kuljetus/palvelu/whatever) ja samalla pestään omavastuu vaikka firma toimisikin suoraan asiakkaan kanssa ja laskuttaisi tätä (eli siis vaikka myydään jotain sisältöpalveluja toiselta firmalta omana tuotteena/palveluna, ja sitten pestään kädet palvelun vastuusta.. tämä on todella ihmeellistä ja olen vuosia ihmetellyt, että miten tämä voi olla laillista!). Myöskin imagotappio on AINA surinan, ihan sama vaikka joku tilattu lappilainen pororekimies ei ole tuonut pakettia ajoissa ja ilman salmiakkipapanoita kuljetusyksikön pakoputkestä paketin päällä. On se vaan hemmetin ihmeellistä, että tätäkään ei firmoissa tajuta. ASIAKKAIDEN TULEE VAATIA SUOMESSA PAREMPAA PALVELUA! Muuten ei firmat muuta ikinä näitä kettumaisia toimiaan.

  • December 3, 2012
 

Kyllä tässä taas selvästi nähdään kuinka onnetonta suomessa on asiakaspalvelu (jos nyt edes sellaiseksi voi kutsua, lähinnä se on "yrityspalvelua", eli tehdään asiat oma etu edellä). Taas pesevät kätensä, jos olisivat todella asiakaspalvelevia, niin ottaisivat itellaan yhteyttä ja reklamoisivat itse, ja korvaisivat asiakkaalle.. asiakashan EI ole kuljetuspalvelua valinnut/tilannut, vaan surina, kuka se nyt sitten onkaan vastuussa? Suomessa firmoilla on tapana tilata kolmannelta osapuolelta (kuljetus/palvelu/whatever) ja samalla pestään omavastuu vaikka firma toimisikin suoraan asiakkaan kanssa ja laskuttaisi tätä (eli siis vaikka myydään jotain sisältöpalveluja toiselta firmalta omana tuotteena/palveluna, ja sitten pestään kädet palvelun vastuusta.. tämä on todella ihmeellistä ja olen vuosia ihmetellyt, että miten tämä voi olla laillista!). Myöskin imagotappio on AINA surinan, ihan sama vaikka joku tilattu lappilainen pororekimies ei ole tuonut pakettia ajoissa ja ilman salmiakkipapanoita kuljetusyksikön pakoputkestä paketin päällä. On se vaan hemmetin ihmeellistä, että tätäkään ei firmoissa tajuta. ASIAKKAIDEN TULEE VAATIA SUOMESSA PAREMPAA PALVELUA! Muuten ei firmat muuta ikinä näitä kettumaisia toimiaan.




Palaan vielä kerran tähän ketjuun, nyt kun tuotteet ovat löytäneet perille.

Otin "epäonnistuneen" toimituksen jälkeen yhteyttä postin asiakaspalveluun, josta puhelu käännettiin suoraan kuljetusfirmalle. Toimitus sovittiin - pikaisten pahoitteluiden jälkeen - samalle illalle klo 19 jälkeen. Epätoivo oli ottaa vallan, kun jälleen kerran kuljetusfirma soitti etuajassa (tällä kertaa klo 18.15). Onneksi pystyin pikaisesti vastaamaan puhelimeen ja sopimaan toimituksen myöhemmäksi (=aiemmin sovittuun aikaan, klo 19 jälkeen...).

Laitteiden suhteen jouduin tyytymään pikatestiin, sillä mukana tulevien Ethernet-kaapeleiden pituus ei riittänyt varsinaiseen asennukseen. Olisi varmaan pitänyt lukea tätä palstaa hieman tarkemmin ennen paketin tilausta, täällähän asiasta on valitettu useaan otteeseen. Nettiyhteys toimi mainiosti (80/10), itse TV-palvelu ei. Sain tosin viestin KotiTV-palvelun kytkemisestä vasta seuraavana päivänä, eli ilmeisesti ko. palvelun ei olisi pitänytkään toimia vielä tuolloin illalla? Eipä tuolla niin väliä, kun en olisi kuitenkaan saanut laitteita järkevästi asennettua. En äkkiseltään keksi, mitä hyötyä paketin mukana tulevista parin metrin piuhoista on. Puhelinpistoke kun useimmissa tapauksissa löytyy eteisestä TV-tilojen ollessa jossain muualla. Jo yksi viiden metrin Ethernet-piuha auttaisi paljon. Piuhaostosten jälkeen sain laitteet asenneltua paikoilleen, ja TV-palvelutkin alkoivat toimimaan ongelmitta. Digiboksin käyttöliittymästä ja tallennusratkaisuista voisi tietty sanoa sanan pari, mutta ehkä jossain toisessa ketjussa.

Soneran vastaus oli aika pitkälle odotetunlainen. Yksittäinen asiakas on todella pieni. Tilaukseni käsittelyssä tehtiin useita virheitä, mutta vastuuta näistä ei haluta ainakaan oma-aloitteisesti ottaa. Toimitusketjun vastuuasioista en myöskään ole samaa mieltä (en voi mm. reklamoida Itellaa tuosta minulta perittävästä 29 eurosta, en ole mitenkään osallisena ko. palvelun hankintaan). Kiitos kuitenkin Soneran edustajalle reklamaatio-osoitteesta, en onnistunut löytämään sitä nettisivuilta. Toivon, että saan tuota kautta jonkinlaisen selityksen - ehkä jopa hyvityksen - ongelmille, ja pääsen lopultakin nauttimaan palvelusisällöstä.