Skip to main content
Hei,

Olin aiemmin Elisan asiakas ja Bewan iBox v.1.0 ADSL-modeemi jäi käyttöön kun vahdoin Soneran ADSL-liittymään. Koska modeemi on alunperin Elisalta tilattu, vaikuttaa siltä ettei selainkäyttöliittymästä pääse vaihtamaan VPI/VCI-arvoja, jotka ovat operaattoreilla erilaiset (Elisa 0/100, Sonera 0/33). Vaikka VPI/VCI näyttää tuolta hallintapaneelista katsottuna arvoja 0/100, Soneran liittymä vaikuttaisi toimivan hyvin. Mitä ongelmia noista arvoista voi koitua jos ovat väärät?
Hei left_wing_lock!

Ompa outo käyttöliittymä, mikäli asetuksia ei voi muuttaa.
Käytännössä jos vci on 100 eikä 33, ei modeemi saa meidän verkosta ip osoitetta.

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan miltä liittymäsi näyttää.
En löydä mistään asiakasnumeroa koska en ole vielä vastaanottanut ensimmäistä laskua.

Soneran ADSL-liittymä kuitenkin on ja julkinen IP on 80.x.x.x eli kyllä laite IP-osoitteen Soneran verkosta vaikuttaisi saavan. Eikä tässä kai oikein muutakaan vaihtoehtoa ole. En sitten tiedä näyttääkö modeemin selainpohjainen graafinen käyttöliittymä nuo VPI/VCI-arvot väärin mutta 0/100 siellä edelleen lukee.
Hei left_wing_lock!

Tiedätkö liittymänumeroasi? Se alkaa 333-. Voit lisätä sen asiakasnumero kohtaan ilman väliviivaa. Esim 3331234567.
Jotkut modeemit osaavat hakea automaattisesti verkon asetukset jolloin vpi/vci arvoihin ei tarvitse itse koskea. Mutta sikäli on outoa, jos se edelleen näyttää vci=100 ja oikean ip osoitteen saa 🙂

Jos et löydä liittymänumeroa ja olet Facebookissa, voit laittaa yksityisviestinä nimesi, osoitteesi ja syntymäaikasi, niin voidaan sitten tutkia tarkemmin.
Liittymänumero on nyt lisätty tietoihin.
Terve left_wing_lock!

Kyllä tuolla kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Ilmeisesti laite osaa hakea automaattisesti verkon parametrit 🙂

Vastaa