Viikonloppuna entinen ADSL liittymäni vaihtui 10/2 kaapeliextraan. Liittymän mukana tuli Ciscon epc 300 modeemi, joka ei kuitenkaan toiminut. Marssin lähimäpään Sonera-liikkeeseen, jossa modeemi testattiin ja havaittiin että se ei toimi. Sain mukaani uuden samanlaisen, mutta koneessa oli sama vika. Modeemi näytti yhteyden olevan kunnossa (=LED:it paloi), mutta minkäänlaista kontaktia tietokoneen kanssa ei syntynyt... Edes modeemin asetuksia ei päässyt tutkimaan, jos kaapeli oli kytketty pistokkeesta modeemiin. Ainoastaan kun kaapelin otti seinästä, sai tietokone yhteyden modeemiin.
Tänään vein tämän toisen modeemin Soneralle ja sain "väliaikaiseksi" modeemiksi Thomsonin TCM 390 modeemin. Yhteys tämän kautta muodostui temppuilematta. Ainoa ongelma on vain nopeus. Eri mittareiden mukaan nopeus on download on hieman alle 2Mbps, samoin upload... Miksi lataus on niin hidas? Johtuuko se kentien modeemista? Kykeneekö se 10 Mbps nopeuteen? Vai onko liittymässä vikaa? Ihmetyttää myös, miksi Ciscon modeemit eivät toimineet ollenkaan.
Extra 10/2 on 2/2
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.