Skip to main content
Viikonloppuna entinen ADSL liittymäni vaihtui 10/2 kaapeliextraan. Liittymän mukana tuli Ciscon epc 300 modeemi, joka ei kuitenkaan toiminut. Marssin lähimäpään Sonera-liikkeeseen, jossa modeemi testattiin ja havaittiin että se ei toimi. Sain mukaani uuden samanlaisen, mutta koneessa oli sama vika. Modeemi näytti yhteyden olevan kunnossa (=LED:it paloi), mutta minkäänlaista kontaktia tietokoneen kanssa ei syntynyt... Edes modeemin asetuksia ei päässyt tutkimaan, jos kaapeli oli kytketty pistokkeesta modeemiin. Ainoastaan kun kaapelin otti seinästä, sai tietokone yhteyden modeemiin.

Tänään vein tämän toisen modeemin Soneralle ja sain "väliaikaiseksi" modeemiksi Thomsonin TCM 390 modeemin. Yhteys tämän kautta muodostui temppuilematta. Ainoa ongelma on vain nopeus. Eri mittareiden mukaan nopeus on download on hieman alle 2Mbps, samoin upload... Miksi lataus on niin hidas? Johtuuko se kentien modeemista? Kykeneekö se 10 Mbps nopeuteen? Vai onko liittymässä vikaa? Ihmetyttää myös, miksi Ciscon modeemit eivät toimineet ollenkaan.
Kaapelimodeemilla täytyy olla valtuutus internet-liikenteelle tehtynä, jotta sen kautta yhteys toimisi. Liittymätavan vaihdossa kaapelimodeemi alkaa vasta sitten toimimaan kun ADSL-yhteys on katkennut eli modeemi saa valtuutuksen vasta silloin.

Myös nopeusluokka konfiguroidaan tietylle modeemille, joten lainatulla modeemilla voi olla toinen nopeusluokka käytössä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kyllähän ADSL yhteys oli jo päättynyt ja kaapeli toiminnassa. Valtuutusasiat olivat siis koko ajan kunnossa. Thomsonin modeemihan toimi ihan hyvin, mutta vähän hitaanlaisesti...

Syy ciscon toimimattomuuteenkin selvisi. Soneran verkkoon ei ollut ajattu ilmeisesti tarvittavia päivityksiä täällä päin, jotta ko. ciscon modeemi olisi toiminut. (Tämä oli selitys Sonrera-liikkeestä). Nyt täytyy jäädä vain odottamaan, joko homma lähtisi pelittämään...
Thomson-kaapelimodeemille saattaa olla konfiguroituna pienempi nopeusluokka kuin 10/2M. Vikapalvelun kautta asia selviäisi, esimerkiksi Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa