Skip to main content
Tilasin Soneran Laajakaista Extra/Ethernet liittymän, jonka olisi pitänyt astua voimaan elokuun alussa 2010. Sonera Internet avustaja ei kuitenkaan tunnista Internet yhteyttä jostakin syystä lainkaan.

Yhteyden Ip-osoite ja Mac-osoite näkyvät pääikkunassa ja tietokoneen verkonhallinta näyttää, että Ethernet-kaapeli on kytketty kiinni, mutta verkkoyhtysys ei toimi lainkaan. Tietokoneessani on emolevyyn Intgroituna Ethernet sovitin, samoin kokeilin erillistä Ethernetverkkokorttia - molempia tuloksetta.
Ilmeisesti yhteys on kytketty huoneistojakamossa, jos ethernet-yhteys näyttää muodostuvan. Ellet ole saanut yhteyttä edelleenkään toimimaan, kannattaa tehdä vikailmoitus joko soittamalla Vikapalveluun 0206 90101 tai Laajakaistan vikailmoitus - lomakkella. Kirjautuminen lomakkeelle liittymän käyttäjätunuksella ja salasanalla.

Jos haluat niin voin tarkistaa että liittymän kytkentä on Soneran puolesta valmis. Tähän tarvitsisin kuitenkin joko asiakas- tai liittymänumeron. Numeron voit kirjoittaa nimimerkkisi tietoihin: Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero. Laajakaistaliittymän numero ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Huoneistojakomossa kytkentä on niinkuinpitäisi -olen jo tarkastanut. Internet avustaja löytää 10- alkuisen IP-osoitteen joka näkyy sovelluksen pääsivulla ja vihreä valo palaa vanhan laajakaistaliittymän ollessa päällä. Jos katkaisen vanhan laajakaistaliittymän joka on vielä voimassa - sama 10-alkuinen IP-osoite näkyy edelleen, mutta yhteys katkeaa ja syttyy punainen valo. IP-osoitteen resetointi ei näyttäisi auttavan lainkaan -kokeilin sitäkin Windowsin kautta.
Laajakaista Extra - liittymäsi on kytketty 2.8. eli maanantaina tällä viikolla. Liittymässä ei näy minkäänlaista "elonmerkkiä" mikä viittaa siihen ettei liittymän kautta ole liikennöity vielä lainkaan. Nyt kannattaisi varmistaa kytkennät eli huoneistojakamossa täytyy olla oikean huoneen datapistoke kytkettynä jakamon liittimeen ja tietokoneen verkkokortti suoraan kytkettynä oikeaan RJ-45 datapistokkeeseen huoneistossa. Kytkennöissä käytetään suoraan (ei ristiin) kytkettyjä kaapeleita. Modeemia ei tarvita, sillä kyseessä on ethernet-yhteys.

Ellet saa yhteyttä toimimaan, lähetä Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella viesti Vikapalvelulle ja sieltä tarpeen vaatiessa soitetaan sinulle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kuten sanoin huoneistojakomon kytkennät olen tarkastanut ja numerot huoneistojakomossa ja seinäpistokkeessa täsmäävät. Voin tietysti kokeilla vielä toisen huoneen datapistoketta. Vikailmoituksen laitoin tulemaan.
Kannattaa vielä lisäksi varmistaa, että tietokoneesi on määritelty hakemaan IP-osoite verkostamme automaattisesti eikä käytössä ole tällä hetkellä kiinteätä IP-osoitetta. Voit tarkistaa asian Ohjeet ja Vinkit -sivumme verkkoasetukset ohjeilla.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tarkistin verkkoasetukset ohjeiden mukaan, mutta ne on määritetty hakemaan jo automaattisesti IP-osoite. Yhteys ei toimi edelleenkään.
Olitkin ollut asiasta jo yhteydessä vikapalveluumme. Liittymäsi kytkentä on laitettu vikapalvelumme kautta tarkistukseen.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa