Skip to main content
Extra-liittymä toimii ilmeisesti kaapelitekniikalla, joten en vissiin tarvitse ollenkaan toimivaa lankapuhelinliittymää? Lisäksi paljonko 27,90€/kk maksava 10 Megan netti maksaa kesällä kuukaudessa, kun sen kytkee pois käytöstä?
Laajakaista Extra - nimellä on eri toteutuksilla olevia liittymiä. Yhteys voi olla joko taloon tulevan Soneran valokaapelin kautta tai tietyillä alueilla myös Soneran kaapeli-TV verkon kautta. Niissä kohteissa joihin Extra tulee valokuidulla, on talon sisäverkon toteutus joko ADSL tai ethernet. Missään Laajakaista Extra - liittymässä ei tarvitse olla lankapuhelinliittymää jotta yhteys toimisi.

Laajakaista Extra on mahdollista laittaa tauolle korkeintaa 3 kuukauden ajaksi vuodessa. Tauon aikana liittymän kuukausimaksu on 14,99 euroa/kk. Taukoa ei voi tilata määräaikaisella sopimuksella olevalle liittymälle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Nyt sitten vihdoin saimme Internet yhteyden toimimaan viime perjantaina viikko sopimuksen teon jälkeen, joka on kylläkin paljon pidempi aika, mitä netissä luvatiin. Liikkeessäkin väittivät, että opiskelijoiden yhteydet on jo hoidettu ja ruuhkat pienentyneet, joten miten tässäkin nyt vielä kesti noin kauan? Luulin jo päässeeni jatkuvasta asiakaspalvelujonoissa odottelusta, mutta itse yhteyttäkin saikin näköjään odottaa viikon...

"Nopea toimitus
Extran toimituksessa ei kauan nokka tuhise. Pääsääntöisesti yhteys on toiminnassa kolmen arkipäivän kuluessa. Joissakin kohteissa vielä nopeammin, liität vain tietokoneen suoraan kotisi datarasiaan ja saat yhteyden jopa muutamassa tunnissa."

Lisäksi mistähän mahtaa johtuu, että 10 Megan yhteyteni pätkii lähes tunnin välein pelkästä surffailusta. Reitittimessä vika ei voi olla ainakaan, sillä ostimme teidän tarjoaman Zyxelin reitittimen. Maaseudulla asuessani 1 Megan yhteskään ei pätkinyt noin paljon, vaikka langattomana sitä käytinkin.
Laajakaista Extra - liittymäsi yhteys on talon sisäverkon osalta ilmeisesti toteutettu ADSL-tekniikalla, koska käytössä Zyxel-modeemi.

Laajakaista Extra - liittymissä ADSL-yhteyden verkosta johtuvat ongelmat ovet melko harvinaisia, koska matka modeemilta ADSL-keskittimelle on lyhyt ja laitteiden välinen kaapelointi ei ole ulkona sään tai kaivinkoneiden armoilla. Suurin ulkoinen uhka lienee talossa tehtävät remontit.

Muutama perusohje katkovaan/hitaaseen ADSL-yhteyteen:

- Ei jatkojohtoa tai mitään muutakaan ylimääräistä ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä. Vain yksi lyhyt ja hyvälaatuinen kaapeli.
- Jos käytössä lankapuhelin tai useampi, jokainen puhelin pitää olle kytkettynä häiriösuotimen läpi verkkoon.
- Jos asunossa useampi puhelinpistoke, testaa kaikista. Näin paljastuu mahdolliset asunnon puhelinkaapeloinnin ongelmat, jos yhteys yhdestä pistokkeesta toimii hyvin ja toisesta ei.
- Testaus toisella modeemilla paljastaa jääkö vika modeemiin vai ei.

Katkovasta yhteydestä voit ilmoittaa Vikapalvelulle Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa